Auteur Topic: Galanthus 2010/2011  (gelezen 74135 keer)

Freddy Vleugels

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #225 Gepost op: 27 februari 2011, 12:28:46 »
'Comet' is een duidelijk voorbeeld van een echte elwesii  hetgeen ook goed te zien is op de foto van Frankie nl. de bladstand (aan de basis) is omvattend (supervolute) en de bladtoppen zijn duidelijk "muts of kapvormig" (hooded).
De lange buitenste bloembladeren suggereren zijn naam welke verwijst naar de Kohoutek komeet van 1973.

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
« Reactie #226 Gepost op: 27 februari 2011, 12:43:05 »
Gisteren in Kalmthout op het 3de Sneeuwklokjesweekend was het een groot succes. Wel heeeeeel jammer dat onze vrv-forumleden ontbraken. Alleen Loes was er, het was aangenaam kennismaken. Er waren blijkbaar meer Vlamingen naar Oirlich gelopen. Nochtans was er in Kalmthout een zeer groot aanbod van sneeuwklokjes aan prijzen die minstens 20% lager liggen dan in Oirlich. Er waren bv. tientallen G elwesii 'Comet' te koop aan 08.00 euro. Naar schatting waren er gisteren minstens 150 verschillende Galanthus te koop, meer bekende maar ook zeer recente.
Ook in Kalmthout was er een Britse kwekerij Harveys, uiteraard niet zo gekend als Avon Bulbs.
Vreemd om te zien dat de aanwezige Engelsen, Nederlanders, Fransen en zelfs Slovenen onze eigen Vlaamse selecties vlot kochten terwijl een aantal Belgen dan weer de Duitse en Britse selecties in Nettetal gaan kopen. Globalisering ten top!
De oplossing is natuurlijk om ervoor te zorgen dat beide evenementen niet gelijk vallen. Dat zit er ook aan te komen, ik heb het aangekaart met directeur Rammeloo en hij zag dat ook wel zitten. Next year?
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2011, 12:44:48 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

• Volwaardig poster
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
« Reactie #227 Gepost op: 27 februari 2011, 13:31:15 »
Inderdaad lijkt het mij ook handig om beide evenementen niet tegelijk te houden.
Ondanks het slechte weer,werkelijk de hele dag regen en dus de tuin in Kalmthout maar niet bekeken,en de pech met onze auto(ruitenwissers kapot en dat is erg lastig op de snelweg en in de regen,weggesleept,wegenwacht)toch nog Kalmthout bereikt al was het dan veel later dan de bedoeling was.Gelukkig daar de vriendelijke gezichten/babbels van Valentin,Ruben,Johan en Alan(schotse forum)en ook Hanneke van Dijk.Leuk om iedereen even te ontmoeten,weet ik tenminste voortaan een gezicht bij de namen op het forum.Al waren de meest bijzondere klokjes weg tegen de tijd dat ik er was,ik heb toch een paar leuke nieuwe aanwinsten.Was ook verrast daar Harvey`s Garden plants aan te treffen.En de rij vaasjes met de mooiste sneeuwklokjes was ook erg leuk.
Kortom,ik heb me vermaakt.Volgend jaar zeker weer een bezoekje aan 1 of meerdere evenementen.

Lina Hesseling

• Senior poster
« Reactie #228 Gepost op: 27 februari 2011, 13:34:58 »
Valentin, als het lukt om het voor elkaar te krijgen dat deze evenmenten op verschillende data zijn, dan komen we ZEKER! 8) En anders waarschijnlijk ook wel. :D

Wij hebben in Nettetal een geweldige dag gehad, mede omdat het prima weer was. Maar ook omdat je allerlei mensen ontmoet die je van de forums kent en nu ook kunt spreken. In Kalmthout hebben jullie vast erg genoten van de lezingen. Hoe was de lezing van dhr. Bavcon? Had hij ook sneeuwklokjes mee genomen? Hier was jij vast erg in geïnteresseerd.

Je kunt de beide evenmenten eigenlijk niet vergelijken, omdat ze zo verschillend zijn. Met elk hun eigen kwaliteiten. Daarom gaan we zo graag naar allebei.

Loes, hoe vond je de tentoonstelling? Wij waren daar erg van onder de indruk. Heb je nog foto's gemaakt? En heb je leuke dingen kunnen kopen? Mijn portemonnee is nu wel leeg voorlopig. Maar ik voel me er prima bij.

Vandaag is het hier SNEEUWKLOKJESZONDAG. In de mist helaas. Maar weer allerlei mensen die je de hele winter niet hebt gezien en die hier weer op af komen. Dus ga ik daar maar naar toe nu.

Lina.

Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #229 Gepost op: 27 februari 2011, 14:21:22 »
'Comet' is een duidelijk voorbeeld van een echte elwesii  hetgeen ook goed te zien is op de foto van Frankie nl. de bladstand (aan de basis) is omvattend (supervolute) en de bladtoppen zijn duidelijk "muts of kapvormig" (hooded).
De lange buitenste bloembladeren suggereren zijn naam welke verwijst naar de Kohoutek komeet van 1973.

Da's eigenlijk wat ik ook dacht dat het om een elwesii gaat. In het (eerste) boek van Hanneke van Dijck schrijft men dat het een nivalis is???
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #230 Gepost op: 27 februari 2011, 14:24:38 »
Gisteren in Kalmthout op het 3de Sneeuwklokjesweekend was het een groot succes. Wel heeeeeel jammer dat onze vrv-forumleden ontbraken. Alleen Loes was er, het was aangenaam kennismaken. Er waren blijkbaar meer Vlamingen naar Oirlich gelopen. Nochtans was er in Kalmthout een zeer groot aanbod van sneeuwklokjes aan prijzen die minstens 20% lager liggen dan in Oirlich. Er waren bv. tientallen G elwesii 'Comet' te koop aan 08.00 euro. Naar schatting waren er gisteren minstens 150 verschillende Galanthus te koop, meer bekende maar ook zeer recente.
Ook in Kalmthout was er een Britse kwekerij Harveys, uiteraard niet zo gekend als Avon Bulbs.
Vreemd om te zien dat de aanwezige Engelsen, Nederlanders, Fransen en zelfs Slovenen onze eigen Vlaamse selecties vlot kochten terwijl een aantal Belgen dan weer de Duitse en Britse selecties in Nettetal gaan kopen. Globalisering ten top!
De oplossing is natuurlijk om ervoor te zorgen dat beide evenementen niet gelijk vallen. Dat zit er ook aan te komen, ik heb het aangekaart met directeur Rammeloo en hij zag dat ook wel zitten. Next year?

Ja, Valentin, ik was ook in Netteltal, een mens moet keuzes maken, sorry. Maar in Nettetal staat natuurlijk meer dan Galanthus alleen...
 Voor mijn 'Comet' heb ik wel wat meer betaald dan die 8 euro. :( Maar dan zaten er wel drie kerngezonde planten in  :)

Freddy Vleugels

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #231 Gepost op: 27 februari 2011, 16:02:10 »
Spijtig zoals iedereen opmerkt dat Oirlich en Kalmthout op dezelfde dag plaatsvonden. Zelf ben ik in Oirlich geweest aangezien ik met een aantal mensen afgesproken had. Maar zoals ik van Valentin, onze "éminence grise" van de sneeuwklokjes, lees hopen we dat deze overlapping waarschijnlijk verleden tijd is.
Aangezien het hier al de hele dag regent, heb ik even tijd gemaakt om een tweede serie over de sneeuwklokjes te maken: in dit geval gaat het over sneeuwklokjes genoemd naar 'mannelijke personen':

1. Bill Bishop
Wijlen Bill Bishop zond bollen van dit sneeuwklokje, dat hij gevonden had in zijn tuin te Putley, (Engeland), op naar Chris Brickell. Aangezien het iets nieuws was, suggereerde Chris de naam  Bill Bishop. Het sneeuwklokje is gemakkelijk te herkennen aan zijn (zeer) lange buitenste bloembladeren.

2. Hill Poë
Een dubbel sneeuwklokje dat rond 1911 door James Hill Poë ontdekt werd onder een notenboom naast de keukenvenster van zijn huis te Riverson (Ierland).
(Op de foto met 3 buitenste bloembladeren, gewoonlijk zijn het er 5)

3. Hugh MacKenzie
Een laatbloeiende nivalis afkomstig van David Baker. De buitenste bloembladeren zijn appel-groen aan beide zijden over het onderste tweederde deel van hun lengte, met een witte top en randen. (Niet op de foto: de binnenste bloembladeren hebben een breed groen W-vormig merkteken). Het algemeen beeld is dit van een ‘groen’ sneeuwklokje.

4. Reverend Hailstone
Een grote, vroegbloeiende hybride die in Anglesey Abbey gevonden werd en genoemd naar de toenmalige dominee van de lokale kerk.

5. Richard Ayres
Dit volledig dubbel sneeuwklokje werd door Richard Nutt  in 1987 gevonden  te Anglesey  Abbey en genoemd naar de voormalige ‘Head Gardener’. Origineel werd het beschreven met 4 buitenste bloembladeren maar hun aantal varieert van 3 tot 5 (op de foto 3).

6. Robyn Janey
Een hybride met meestal 2 bloemstengels per bol,  lange bloemsteeltjes  en een zeer lange ‘claw’ (= vernauwd halsvormig gedeelte aan basis van buitenste bloemblad). Echt apart met de 2 verlengde oogvlekken aan de basis van de binnenste bloembladeren.

7. Ronald MacKenzie
Een uniek sneeuwklokje, het enige met een duidelijk geel merkteken aan zowel de basis als de top van het binnenste bloemblad, hetgeen sterk opvalt  tegen  de zuiverwitte  buitenste bloembladeren. Géén merkteken op het buitenste bloemblad. Het vruchtbeginsel  is eveneens geel van kleur. De vlakke (applanate) bladeren tenslotte zijn ietwat blauw-grijs.   

8. Wilhelm Bauer
Het is een G. nivalis ‘Scharlockii’-type dat gevonden werd in de Eifel, Duitsland. Het is genoemd naar de vader van Rudi Bauer.  Het heeft een grote groenverkleuring op de buitenste bloembladeren.

Fotoreeks 1
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2011, 16:08:43 door Freddy Vleugels »

Freddy Vleugels

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #232 Gepost op: 27 februari 2011, 16:03:51 »
Fotoreeks 2

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #233 Gepost op: 27 februari 2011, 16:23:13 »
Regen? Hier al bijna de hele middag zonneschijn met wat wolkenvelden. Ideaal om in de tuin te vertoeven.
Prachtige reeks alweer, Freddy. Ronald MacKenzie ziet er magistraal uit. Is hij makkelijk in de cultuur, of is het zoals met de meeste gele?

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
« Reactie #234 Gepost op: 27 februari 2011, 18:48:50 »
Bijna alle gelen zijn net zo gemakkelijk dan de andere sneeuwklokjes. Ooit al eens Spindlestone Surprise, WEndy's Gold, sandersii ex Windesheim, Robert Wijnen of Grakes Gold zien groeien?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #235 Gepost op: 27 februari 2011, 19:10:20 »
Bijna alle gelen zijn net zo gemakkelijk dan de andere sneeuwklokjes. Ooit al eens Spindlestone Surprise, WEndy's Gold, sandersii ex Windesheim, Robert Wijnen of Grakes Gold zien groeien?

De meeste gele die ik al gezien heb, zien er maar bedroevend uit, Valentin, alsof er weinig groeikracht in de plant zit. Of ze even makkelijk zijn dan de andere sneeuwklokjes betwijfel ik sterk.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #236 Gepost op: 27 februari 2011, 19:41:06 »
Alweer een mooie reeks Freddy met zoals steeds de nodige tekst en uitleg ! De bijgevoegde tekst geeft ons een beter inzicht in de materie en is bijgevolg heel interessant.
Mijn favorieten van deze reeks zijn Hill Poe en Wilhelm Bauer . De laatste heb ik zaterdag van Nettetal meegebracht.Bill Bishop heb ik hier ook in de tuin en is zeker ook de moeite vind ik.
Wat de gele betreft , ik kweek er momenteel nog maar eentje en dat is Wendy's Gold en deze doet het niet slecht...
Het voordeel van Nettetal - ik kan het niet vergelijken met Kalmthout -is dat er naast Galanthus ook nog vele andere bijzonderheden worden aangeboden. Ik weet niet hoe dat in Kalmthout is ? Nu hoedanook wil ik er volgend jaar zeker bij zijn in Kalmthout. Ik had reeds dit jaar de intentie maar had ook afgesproken met andere plantenliefhebbers om mekaar te treffen in Nettetal.
Het was daar in Nettetal behoorlijk weer (het is droog gebleven) De duurste plant in de verkoop bleek overigens  geen Galanthus maar wel een Hepatica die 500 Euro geprijsd stond ! De duurste sneeuwklok die ik heb gezien was er eentje van 240 Euro . 

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
« Reactie #237 Gepost op: 27 februari 2011, 20:55:28 »
Frankie, de geeltjes zijn mijn grootste passie binnen de sneeuwklokjes. Het is een misverstand dat de geeltjes allemaal niet goed groeien. Er zijn er natuurlijk....maar die zijn er ook bij de niet gele...
Van de meer dan 600 benoemde G's die ik heb, heb ik er een 27 verschillende gele hier groeien, vaak zijn er  ook onbenaamde bij. De meeste groeien goed aan.....Ik weet natuurlijk niet wat jij aan gele hebt. Ik wel steeds geïnteresseerd om die gele vormen over te nemen. Dus laat maar weten! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
De meeste doe het goed. Op de plantenverkoop in Kalmthout stonden er niet voor niks meer dan 20 Spindlestones te koop, meer dan 10 Wendys Gold, 15 Blonde Inges, sandersii's ex Lowick, meer dan 20 andere sandersii's...
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2011, 20:59:08 door Valentin Wijnen »

Chris Vermeire

• Junior
  • **
« Reactie #238 Gepost op: 27 februari 2011, 21:04:16 »
ik heb er niet zoveel maar G.Blonde Inge doet het hier goed

Lina Hesseling

• Senior poster
« Reactie #239 Gepost op: 27 februari 2011, 22:00:56 »
Vanmiddag heb ik nog even de sneeuwklokjeszondag bezocht bij mijn vriendin Rika, www.tuinfleur.nl . Het was verbazingwekkend dat hier bij dit regenachtige weer zoveel mensen op af kwamen. ??? Het was bere-gezellig! Vanmorgen kwam eerst T.V.Noord bij haar langs voor een kort intervieuw. Het is te zien op Programma gemist.nl , het item komt na ongeveer 10 minuten.
Het is ontzettend leuk om te zien hoe enthousiast iedereen is. Er waren mensen uit Nederland, Duitsland en zelfs een Deens echtpaar. Het virus breidt zich behoorlijk uit. En veel mensen die net als wij een paar jaar geleden zijn begonnen en nu een verzameling hebben van rond de 100 sneeuwklokjes. We hebben veel leuke nieuwe contacten gelegd. Was België maar wat dichter bij, dan konden jullie ook gemakkelijker meegenieten. En omgekeerd wij gemakkelijker naar jullie kunnen toekomen. De volgende week heeft kwekerij Jacobs in Vriescheloo nog een weekend "Lentekriebels". Daar zijn ook weer sneeuwklokjes en SNERT! Dat is dan het laatste wat we bezoeken.  :'(
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.