Spijtig zoals iedereen opmerkt dat Oirlich en Kalmthout op dezelfde dag plaatsvonden. Zelf ben ik in Oirlich geweest aangezien ik met een aantal mensen afgesproken had. Maar zoals ik van Valentin, onze "éminence grise" van de sneeuwklokjes, lees hopen we dat deze overlapping waarschijnlijk verleden tijd is.
Aangezien het hier al de hele dag regent, heb ik even tijd gemaakt om een tweede serie over de sneeuwklokjes te maken: in dit geval gaat het over sneeuwklokjes genoemd naar 'mannelijke personen':
1. Bill Bishop
Wijlen Bill Bishop zond bollen van dit sneeuwklokje, dat hij gevonden had in zijn tuin te Putley, (Engeland), op naar Chris Brickell. Aangezien het iets nieuws was, suggereerde Chris de naam Bill Bishop. Het sneeuwklokje is gemakkelijk te herkennen aan zijn (zeer) lange buitenste bloembladeren.
2. Hill Poë
Een dubbel sneeuwklokje dat rond 1911 door James Hill Poë ontdekt werd onder een notenboom naast de keukenvenster van zijn huis te Riverson (Ierland).
(Op de foto met 3 buitenste bloembladeren, gewoonlijk zijn het er 5)
3. Hugh MacKenzie
Een laatbloeiende nivalis afkomstig van David Baker. De buitenste bloembladeren zijn appel-groen aan beide zijden over het onderste tweederde deel van hun lengte, met een witte top en randen. (Niet op de foto: de binnenste bloembladeren hebben een breed groen W-vormig merkteken). Het algemeen beeld is dit van een ‘groen’ sneeuwklokje.
4. Reverend Hailstone
Een grote, vroegbloeiende hybride die in Anglesey Abbey gevonden werd en genoemd naar de toenmalige dominee van de lokale kerk.
5. Richard Ayres
Dit volledig dubbel sneeuwklokje werd door Richard Nutt in 1987 gevonden te Anglesey Abbey en genoemd naar de voormalige ‘Head Gardener’. Origineel werd het beschreven met 4 buitenste bloembladeren maar hun aantal varieert van 3 tot 5 (op de foto 3).
6. Robyn Janey
Een hybride met meestal 2 bloemstengels per bol, lange bloemsteeltjes en een zeer lange ‘claw’ (= vernauwd halsvormig gedeelte aan basis van buitenste bloemblad). Echt apart met de 2 verlengde oogvlekken aan de basis van de binnenste bloembladeren.
7. Ronald MacKenzie
Een uniek sneeuwklokje, het enige met een duidelijk geel merkteken aan zowel de basis als de top van het binnenste bloemblad, hetgeen sterk opvalt tegen de zuiverwitte buitenste bloembladeren. Géén merkteken op het buitenste bloemblad. Het vruchtbeginsel is eveneens geel van kleur. De vlakke (applanate) bladeren tenslotte zijn ietwat blauw-grijs.
8. Wilhelm Bauer
Het is een G. nivalis ‘Scharlockii’-type dat gevonden werd in de Eifel, Duitsland. Het is genoemd naar de vader van Rudi Bauer. Het heeft een grote groenverkleuring op de buitenste bloembladeren.
Fotoreeks 1