Auteur Topic: Bloei maart - april 2022  (gelezen 11885 keer)

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 455
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #120 Gepost op: 5 april 2022, 06:57:15 »
Veronica caespitosa is wat lastiger en heeft beschutting nodig.

Betoverende Frankie

Dus dat betekent dat je deze Veronica moet beschermen tegen te veel nattigheid in de winter...? juist?
Ik vraag dit omdat ik een exemplaar wil planten in mijn nieuwe bed in spleetstijl.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #121 Gepost op: 5 april 2022, 18:07:56 »
Veronica caespitosa is wat lastiger en heeft beschutting nodig.
Betoverende Frankie
Dus dat betekent dat je deze Veronica moet beschermen tegen te veel nattigheid in de winter...? juist?
Ik vraag dit omdat ik een exemplaar wil planten in mijn nieuwe bed in spleetstijl.

Ben wel niet Frankie maar ik heb deze Veronica diverse keren buiten zonder bescherming geprobeerd Thomas ..,In tufa , crevices, zandbed ...Maar op termijn gaan de meeste hier in ons klimaat dood als je ze niet beschermd tegen teveel water in de winter .Nu waar wij wonen spreekt men van een zeeklimaat , met naast regen ook altijd een vochtige atmosfeer .Jij woont een stuk landinwaarts en bij jullie zal de luchtvochtigheid al een pak lager liggen in de winter ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #122 Gepost op: 5 april 2022, 18:08:53 »
Draba incerta...relatief wijdverspreid in Noord-Amerika...en nu ook bij mij in het Ertsgebergte...😉

Mooi Thomas , buiten geprobeerd ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 455
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #123 Gepost op: 5 april 2022, 22:06:28 »
Veronica caespitosa is wat lastiger en heeft beschutting nodig.
Betoverende Frankie
Dus dat betekent dat je deze Veronica moet beschermen tegen te veel nattigheid in de winter...? juist?
Ik vraag dit omdat ik een exemplaar wil planten in mijn nieuwe bed in spleetstijl.

Ben wel niet Frankie maar ik heb deze Veronica diverse keren buiten zonder bescherming geprobeerd Thomas ..,In tufa , crevices, zandbed ...Maar op termijn gaan de meeste hier in ons klimaat dood als je ze niet beschermd tegen teveel water in de winter .Nu waar wij wonen spreekt men van een zeeklimaat , met naast regen ook altijd een vochtige atmosfeer .Jij woont een stuk landinwaarts en bij jullie zal de luchtvochtigheid al een pak lager liggen in de winter ...

Bedankt voor het delen van je ervaringen met Verinica caespitosa buiten...Kris. Ik zal er nota van nemen en in het najaar in de nieuwe lattentuin een kleine bescherming tegen nattigheid aanbrengen. Het zal werken. Er zijn daar enkele soorten aangeplant die deze bescherming zeer op prijs zullen stellen...Ptilotrichum purpureum uit de Spaanse Sierra Nevada, enkele Noord-Amerikaanse nieuwigheden etc....🤞

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 455
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #124 Gepost op: 5 april 2022, 22:11:51 »
Draba incerta...relatief wijdverspreid in Noord-Amerika...en nu ook bij mij in het Ertsgebergte...😉

Mooi Thomas , buiten geprobeerd ?

Nog niet...Kris. Maar het is er een kandidaat voor. Het lijkt erg veerkrachtig te zijn .... ...anders zou het waarschijnlijk niet zo wijd verspreid zijn in Canada en de V.S. .... Ik hoop...😉

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #125 Gepost op: 5 april 2022, 22:30:01 »
Veronica caespitosa is wat lastiger en heeft beschutting nodig.
Betoverende Frankie
Dus dat betekent dat je deze Veronica moet beschermen tegen te veel nattigheid in de winter...? juist?
Ik vraag dit omdat ik een exemplaar wil planten in mijn nieuwe bed in spleetstijl.

Ben wel niet Frankie maar ik heb deze Veronica diverse keren buiten zonder bescherming geprobeerd Thomas ..,In tufa , crevices, zandbed ...Maar op termijn gaan de meeste hier in ons klimaat dood als je ze niet beschermd tegen teveel water in de winter .Nu waar wij wonen spreekt men van een zeeklimaat , met naast regen ook altijd een vochtige atmosfeer .Jij woont een stuk landinwaarts en bij jullie zal de luchtvochtigheid al een pak lager liggen in de winter ...

Inderdaad Kris en Thomas, deze plant moet bijna het ganse jaar door zoveel mogelijk gevrijwaard worden tegen nattigheid, anders redt hij het niet. Ik heb hem in een trogje staan, die voorzien is van een overkapping waar nog wat andere planten staan die wat extra zorg nodig hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #126 Gepost op: 10 april 2022, 18:37:41 »
Veronica armena is bepaald minder moeilijk dan zijn neef caespitosa, ik vind hem heel waardevol voor de rotstuin.

Hij combineert uitstekend met zijn buren op het verhoogde bed.

Daphne x susannae 'Anton Fahndrich' en in de achtergrond een paars bloeiende Azalea die pas begint.  Ook Tulipa stapfii staat in de buurt maar is wat over zijn hoogtepunt.d

Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1094
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #127 Gepost op: 12 april 2022, 21:52:34 »
Degenia velbetica in bloei, nog niet zo uitbundig als bij Frankie
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #128 Gepost op: 13 april 2022, 18:19:15 »
Degenia velbetica in bloei, nog niet zo uitbundig als bij Frankie

Wat klein is wordt ooit groot, Mark !!

Hier is Phlox 'Mc Daniel's cushion' een goeie buur voor de witte Shivereckia Podolica - eerstgenoemde moet ik wel af gen toe wat bij knippen anders verdwijnt de Shivereckia...  --11


Harelbeke-West-Vlaanderen

Dirk Geleijn

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #129 Gepost op: 14 april 2022, 18:10:32 »
bij deze een paar Phlox subulata
« Laatst bewerkt op: 14 april 2022, 19:13:52 door AdminLuc »

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 455
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #130 Gepost op: 14 april 2022, 20:34:54 »
Hier is weer iets uit Noord-Amerika...Physaria alpestris. Enigszins wildgroeiend. Het is een endemische soort die uitsluitend voorkomt in kleine gebieden in Washington. Verzameld bij Blewitt Pass in de Wenatchee Mountains.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #131 Gepost op: 15 april 2022, 08:33:33 »
Hier is weer iets uit Noord-Amerika...Physaria alpestris. Enigszins wildgroeiend. Het is een endemische soort die uitsluitend voorkomt in kleine gebieden in Washington. Verzameld bij Blewitt Pass in de Wenatchee Mountains.

Die lijkt wel een plekje te moeten krijgen aan de rand van een trog of de rotstuin waar hij kan naar beneden hangen Thomas!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 455
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #132 Gepost op: 15 april 2022, 09:07:42 »
Hier is weer iets uit Noord-Amerika...Physaria alpestris. Enigszins wildgroeiend. Het is een endemische soort die uitsluitend voorkomt in kleine gebieden in Washington. Verzameld bij Blewitt Pass in de Wenatchee Mountains.

Die lijkt wel een plekje te moeten krijgen aan de rand van een trog of de rotstuin waar hij kan naar beneden hangen Thomas!

Dat is precies mijn plan... Luc. Ik zal hem later planten op een open plek in het zuilenbed dat ik aan het bouwen ben. Maar ik wil eerst proberen te bestuiven om het zaad te oogsten, aangezien het naar verluidt zeer zelden wordt gekweekt. Op deze manier hoop ik het voor anderen die in de toekomst geïnteresseerd zijn, smakelijk te maken.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #133 Gepost op: 15 april 2022, 21:29:18 »
Deze geelbloeiende plant staat al vele jaren in de rotstuin en zaait zichzelf uit. Een niet onaardige rotstuinbewoner die nog van onze voorzitter komt, als ik het goed heb. Maar wat de naam van dit kleinood is...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #134 Gepost op: 15 april 2022, 21:31:30 »
Polygala 'Czech Sky' met zijn hemelsblauwe bloemen. Ook de dagpauwoog kan hem waarderen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen