Deze Crocus caricus is dit jaar in goede doen ...De eerste bloemen openden zich op nieuwjaarsdag en nu meer dan een maand verder bloeit hij nog steeds ....
Een prachtding, Kris, lijkt me een van de betere soorten met zwarte meeldraden? Wat ik echter hoor, niet een van de gemakkelijkste om te behagen?
Jawel Frankie , zeer tevreden over de performance..Ik durf niet te zeggen dat ik het allemaal weet en dat ik hem nooit meer kwijt zal raken maar ik heb deze nu toch al een jaar of 4 in de collectie .Voor vele van die soorten heb ik mijn kweekwijze herzien .Het substraat aangepast naar meer mineralig met een minimum aan humus/zwarte grond .Ik wacht nu veel langer met water te geven in de herfst .Meestal maar een eerste keer in oktober .Daarna heel lang niks meer tot pas na nieuwjaar en dan nog heel goed de temperaturen en weersomstandigheden in de gaten houden alsook de evolutie van de eerste tekenen van leven . In de zomer staan ze kurkdroog (afgedekt) , warm maar uit de zon ergens . Ik zal mijn hart vasthouden zoals ze bij ons zeggen maar voorlopig gaat het beter met een aantal van die soorten op deze manier .
We leren nog elke dag bij en toch begrijpen we onze geliefde Crocussen nog niet altijd hé Kris. En dat ze niet allemaal dezelfde behandeling verwachten maakt het er niet gemakkelijker op... meestal leren we dat helaas met jammerlijke verliezen, maar als het dan uiteindelijk toch goed komt dan maakt dat uiteraard dubbel gelukkig. De caricus heb je zo te zien doorgrond !
Hier bloeit intussen Crocus fleischeri, de vorm uit Chios met zijn onvergelijkbare stamper !! Met dank aan de G.S. (gulle schenker), al is dat intussen al een paar jaartjes geleden.