C. gramensis had er zin in vandaag...
Heel mooi Steven , 1 van de soorten waar ik mee sukkel
Ik ben hem opnieuw kwijt geraakt ....Ik weet niet waaraan het ligt ...
Dit is inderdaad zeker geen makkelijke klant en ik heb ook moeite deze in leven te houden/vermeerderen. Ik ben na het lezen van de soortbeschrijving (waarin staat dat deze op 'limestone' weiden groeit) onlangs begonnen met het jaarlijks toevoegen van extra kalk aan de grond en dat lijkt (vooralsnog) goede resultaten te geven. Het feit dat een welbekende bollenverkoper haast elk jaar C. cvijicii op de verkooplijst heeft staan zou kunnen betekenen dat hij niet zo moeilijk zou moeten zijn in cultivatie. Als deze net als de commerciele tulpen wordt gekweekt op de geestgronden van de bollenstreek (aanname) welke rijk aan kalk zijn, is dat een mogelijke verklaring voor het succes van deze kweker.
In de natuur komt deze soort gek genoeg voor in hetzelfde gebied als C. veluchensis (welke juist weer van zure grond houdt). Maar als we 'The crocus' van Brian Mathew mogen geloven worden ze binnen dit gebied zelden naast of door elkaar aangetroffen. Wat dan dus mogelijk verklaard zou kunnen worden door of de voorkeur voor 'limestone' grond (cvijicii) of anderzijds veenweiden met turf (veluchensis).
Wederom: de tijd zal het leren of het toevoegen van kalk inderdaad 'het geheim' is :-)