Wat mijmeren over hederifolium ...
1/ Reeds in juli waren de eerste bloemen van hederifolium weer van de partij ...De eerste bloemen heb ik al een aantal jaren zo vroeg . Gewoonlijk rond midden juli of ten laatste eind juli . Dit zijn voorlopers want de hoofdbloei situeert zich pas later , zeg maar in september. En iets in mij zegt dat dit heel wat jaren geleden (toen ik pas met Cyclamen begon) niet zo was en dat ik dan zelden een bloem had op hederifolium voor eind augustus ....

Maar misschien ben ik mis ? Ik kan het niet staven met data omdat dit nog de periode was van voor de digitale fotografie en ik dit dus niet kan opzoeken aan de hand van foto's ...Heeft er nog iemand dezelfde indruk ?
2/ Hederifolium zaait zich flink uit in de tuin ....op de meest ondenkbare plaatsen komen ze op ....In het grindpad , tussen tegels etc ....Dit zaadje kiemde zowat boven op een turfblok en slaagt erin om alzo een eerste bolletje aan te maken ter grootte van een erwt ... Zonder afdekking van aarde of wat dan ook , zonder enige bescherming ...Je zou zelfs denken hoe kan het daar blijven liggen ...
3/ Allerlei spontane zaailingen in wat ik noem "mijn zaaibak " ....Het is natuurlijk geen echte zaaibak maar een stukje tuin gewijd aan o.a. Cyclamen hederifolium . Ik moet dringend weer een laagje humus/bladaarde/schors aanbrengen want de bolletjes komen bloot te liggen ....