Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.

Gestart door Frankie Wulleman, 28 januari 2023, 13:21:43

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 juni 2026, 10:13:44
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juni 2026, 16:35:04Een thema dat dezer dagen letterlijk en figuurlijk weer "hot" is  ::) 
Centaurea aegialophila komt o.a. voor op Kreta en Cyprus ....Deze jongens weten wat warmte is en deinzen er niet voor terug om nu te gaan bloeien ...
Deze werd gezaaid in januari 2026 (zaden ex Akamas Cyprus )
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 juni 2026, 22:43:39Bijzonder mooi, Kris, benieuwd of hij de volgende winter zal overleven?
Gezien zijn afkomst zal hij allicht onze natte winters haten Frankie ...Maar ik denk dat Luc (S)hem al heeft laten overwinteren in zijn rotstuin ...Fingers crossed...
Klopt.  Wel met een afdekplaat tijdens de winter.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Soorten die zich hoegenaamd niet laten afschrikken door de huidige extreme weersituaties ...
Aster coloradensis
Pterocephalus spathulatus
Pterocephalus , zaailing ...ik vermoed pinnardii
Trachelium jacquinii ssp. rumelianum
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 juli 2026, 17:18:35Soorten die zich hoegenaamd niet laten afschrikken door de huidige extreme weersituaties ...
Aster coloradensis
Ja Kris, we zullen meer planten moeten gaan proberen die bestand zijn tegen ho hoge temperaturen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 juli 2026, 17:18:35Soorten die zich hoegenaamd niet laten afschrikken door de huidige extreme weersituaties ...
Aster coloradensis
Citaat van: Herman Mylemans op 12 juli 2026, 09:30:58Ja Kris, we zullen meer planten moeten gaan proberen die bestand zijn tegen ho hoge temperaturen!

Klopt Herman ! Maar die moeten dan ook nog eens kunnen tegen onze soms erg natte winters ...Maar de zoektocht is hier al even begonnen .... ;) 

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 12:33:00
Aster coloradensis
Citaat van: Herman Mylemans op 12 juli 2026, 09:30:58Ja Kris, we zullen meer planten moeten gaan proberen die bestand zijn tegen ho hoge temperaturen!

Klopt Herman ! Maar die moeten dan ook nog eens kunnen tegen onze soms erg natte winters ...Maar de zoektocht is hier al even begonnen .... ;) 

Ik ben er ook al wat jaren mee bezig, Kris, met een intense zoektocht naar planten die met het nieuwe klimaat overweg kunnen. Ik dacht dat ook die Trachelium daar toe behoorde, maar vandaag merkte ik al hittestress bij de plant. Best mogelijk dat ik hem zelfs zal verliezen. Hij staat wel op een vrij hoog stuk, pal op het zuiden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Aster coloradensis
Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 12:33:00Klopt Herman ! Maar die moeten dan ook nog eens kunnen tegen onze soms erg natte winters ...Maar de zoektocht is hier al even begonnen .... ;) 
Citaat van: Frankie Wulleman op Gisteren om 22:28:55Ik ben er ook al wat jaren mee bezig, Kris, met een intense zoektocht naar planten die met het nieuwe klimaat overweg kunnen. Ik dacht dat ook die Trachelium daar toe behoorde, maar vandaag merkte ik al hittestress bij de plant. Best mogelijk dat ik hem zelfs zal verliezen. Hij staat wel op een vrij hoog stuk, pal op het zuiden.

Hummm , vreemd Frankie ....hier is hij bij de beste van de klas op het gebied van warmte en droogte resistentie. Mijn tuin is hier echt een woestijn . Helemaal ingesloten , haast geen schaduw en pal op het zuiden. Hij staat hier wel niet op het hoogste punt maar slechts in een verhoogd bed.(15 cm boven get grond niveau) Maar het substraat waarin hij staat bestaat uit minder dan 20 procent aarde/grond. 
Wel toegeven dat ik dit stuk met deze toestanden in de avond wel om de paar dagen wat sproei maar dan zie je al dat tegen de voormiddag dat water al is verdwenen .
Ik zou niet te snel denken dat je plant ook werkelijk kapot is. Het is een plant die ook vermeerdert via ondergrondse uitlopers en best mogelijk dat hij het overleefd.
Vandaag stond hij er nog steeds goed bij al zullen de bloemen wel sneller verwelken bij dit weer.

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op Gisteren om 22:28:55
Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 12:33:00
Aster coloradensis

Ik ben er ook al wat jaren mee bezig, Kris, met een intense zoektocht naar planten die met het nieuwe klimaat overweg kunnen. Ik dacht dat ook die Trachelium daar toe behoorde, maar vandaag merkte ik al hittestress bij de plant. Best mogelijk dat ik hem zelfs zal verliezen. Hij staat wel op een vrij hoog stuk, pal op het zuiden.
Het zou kunnen dat je plant zijn bladeren door de hitte vervroegd laat vallen. Ik zou nog niet panikeren en wachten op het voorjaar waar ze normaal terug moet verschijnen. Komt ze niet terug heb ik wel reservemateriaal.
Torhout, West-Vlaanderen