Je lange antwoord was behoorlijk cryptisch. Het komt er kort op neer, volgens mij, dat ieder maar moet zien wat voor hem/haar het beste werkt.
Oei .... Dat was niet de bedoeling hoor Gerrit ... Bedoeling was zo duidelijk mogelijk te zijn ...Waar zit je nog mee ?
Ik heb veel "standplaatsvormen" van diverse gebieden en die reageren toch erg verschillend mijn inziens op de wijze van kweken ...
Voor de tuin is het inderdaad echt zoeken ....En is de methode van Luc G echt de beste en veiligste ...Maar mits hard zoeken naar de juiste spot en een heel erg doorlatend mengsel is er nog meer mogelijk . Een warme (zuidelijke gelegen ) tuin bied meer perspectieven ....Voor potten is het mi nodig dat die echt volledig droog blijven ( ook aan de wortels ) in de zomer . Maar "shoot " als je nog zaken wil verklaard zien ...
Nee, niks aan de hand hoor, gewoon een aantal keren goed lezen om de essentie uit je stuk te halen. Ik heb zelf niet veel verschillende klonen. Eentje van Loes, die verklaarde dat het een slecht bloeiende was, nou dat bleek inderdaad het geval en eentje van Kreta en die heb ik nu 1 jaar en een bloemetje gehad. Ik heb nog nauwelijks ervaring met dit geslacht. En ervaring krijg je pas na vallen en opstaan.
Het nadeel van de "Luc-methode" is, dat je er aan moet denken na het afsterven van het blad.
Ik heb wel een mooie plek in de rotstuin. Omhooglopend en loodrecht op de zon. Daar staan ze nu, dus nog even afwachten of er wat moois uit komt.