Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 29102 keer)

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #195 Gepost op: 15 december 2023, 21:34:32 »
En hier komt hij dan.....

Prachtige crocussen maar ook doordat de foto’s adembenemend scherp zijn. Die subtiele schaduw van de meeldraden, echt subliem. 3)) 3)) 3))
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
« Reactie #196 Gepost op: 15 december 2023, 23:20:16 »
We vervolgen onze route richting het zuiden en langs de kant van de weg op ongeveer 560m hoogte vinden we tussen struikjes 1 van de donkerst gekleurde Crocus niveus ...
Foto 1 & 2  is nog niet die donkere maar laat zien hoe ze daar kunnen groeien ...
In foto 3 zie je hem op de achtergrond verschijnen ..

De waterval aan crocussen lijkt maar niet te stoppen, Kris, bijna niet bij te houden zelfs... .
Maar je laat aardige plaatjes zien. Ik wist bijvoorbeeld niet dat niveus er zo donker kon uitzien. Enfin, ik ben dan ook maar een crocusleek.

De omgeving waarin hij te zien is, leert ons misschien ook wat over de standplaats: omgeven door allerlei andere lage vegetatie, die de bodem enigszins koel kan houden in warme periodes. In cultuur houden ze er misschien dan ook niet van om te bakken en te braden in een zwart plastic potje...? Het succes van een bollenbedje à la Danny (en nu ook mezelf) is misschien deels verklaart? In een bollenbedje dat je 's zomers niet alleen droog kan houden, maar ook nog eens wat beschaduwen kan wellicht het verschil maken. Ik mag nu zelf ondervinden dat soorten als laevigatus, melantherus, cartwrightianus e.d. het in een dergelijk bollenbedje behoorlijk goed doen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #197 Gepost op: 15 december 2023, 23:21:47 »
De laatste stop van de dag was richting Zarakas plateau  ....daar zouden we ook nog eens opnieuw een gooi doen naar het zoeken en vooral ook hopelijk vinden van Crocus melantherus ...
Ook hier weer enkele heel mooie vormen van mazziaricus ...

Inderdaad een mooie soort, Kris, doet me wat denken aan de betere vormen van C. speciosus.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #198 Gepost op: 15 december 2023, 23:23:41 »
Maar opgeven staat niet snel in onze "woordenboek " en uiteindelijk vonden we toch nog een 3- tal Crocus melantherus wat het totaal nu op 5 brengt ....
Nog enkele detail foto's ...

Ook deze melantherus is omgeven met allerlei beschermend 'groen', nu ja, groen is een groot woord... vegetatie dan.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #199 Gepost op: 15 december 2023, 23:26:09 »
Afsluiter van deze wonderlijke plek ...

Hele knappe reeks van een prachtig biotoopje, Kris. Ziet er echt wel zalig om daar te kunnen botaniseren, plaatjes te maken en te genieten!  ((3

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #200 Gepost op: 15 december 2023, 23:28:48 »
Dit was ook een Crocus waar ik eerst  verward over was toen we hem zagen op de vindplaats waar meerdere soorten door mekaar groeien ...Ik denk nog steeds dat het Crocus mazziaricus is maar sta uiteraard open voor andere ideeën . Waarom ik eerst twijfelde is het feit dat ik dacht dat mazziaricus niet zover zuidelijk voorkwam maar eerder centraal op de Pelops .

Nog enkele ...dit is trouwens in de buurt van Kremasti . En die plek zal Luc wel kennen ....
Is foto 2 ook mazziaricus ???? Of is dat niveus ?

Luc kent het plateau van Kremasti inderdaad ook, wat een Crocusparadijs.  Van die prachtige blauw gestreepte vormen van Mazziaricus heb ik toen een paar stuks verzameld, helaas hebben die hier nog niet willen bloeien... dat geldt trouwens voor een aantal C mazziaricus van diverse vindplaatsen.  Die doen het hier qua bloei heel zwak.  Op die plaats vond ik ook de gestreepte vormen van C. boryi die ik eerst voor laevigatus hield.  Zie hierover uitvoerige uitleg in het crocus topic.  Ik zal hier geen foto plaatsen, misschien kom jij daar nog op terug even verder Kris, benieuwd naar jouw vondsten en bevindingen.  C. hadriaticus vonden wij daar ook en één (1) exemplaar van melantherus (daar staan er wel degelijk veel meer, maar zoals reeds hoger vermeld bloeit melantherus net iets later.) 
Deze leuke (?) jongen vonden wij daar ook rustig zijn prooi aan het verteren in het zonnetje...  We zijn er in een ruime bocht omheen gelopen...

Ziet er een ferme knaap uit, Luc. Enig idee welke soort het is? Eén of andere adder vermoed ik? Had Rain hier iets over te vertellen?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #201 Gepost op: 16 december 2023, 10:02:58 »
Knappe vondst Kris ! Misschien ben je voor deze soort iets te vroeg en zijn deze de eerste .......Ik heb de indruk dat deze niet staan te bakken in de zon en op een meer koelere standplaats staan , iets meer beschaduwd ? Wat zijn uw bevindingen over de standplaats , Kris ?
Het zal wel kloppen dat op deze getoonde plekken de bloei van melantherus nog volop moest starten Danny . Dit is inderdaad een wat latere soort qua bloei .De eerste 2 eerder in dit reisverslag vonden we in een iets  wat hogere vegetatie . Het gras was daar naar Griekse normen wat hoger en groener . Het was geen diepe schaduw maar wel de schaduwkant van hogere vegetatie . Deze plek hier op het Zarakas plateau kan ik bezwaarlijk als koel  bestempelen .Het was er ook dan nog eind oktober boven de 25 graden .Maar opvallend was wel dat het er redelijk hard waaide . Het was lastig om foto's te nemen vanwege de wind . En inderdaad de enige melantherus die we vonden stonden bijna onder en/of tegen klein blijvende struikjes en waarschijnlijk aan de minst hete kant tov de zon ...Het viel ook op dat ze niet speciaal diep zaten dus er moet daar toch op de tijdstippen dat het nodig is vocht aanwezig zijn in de bovenste lagen ...Ondanks dat de stenige grond nu redelijk  droog overkwam .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #202 Gepost op: 16 december 2023, 10:08:48 »
Hele knappe reeks van een prachtig biotoopje, Kris. Ziet er echt wel zalig om daar te kunnen botaniseren, plaatjes te maken en te genieten!  ((3

Dank je wel Frankie , het was inderdaad een voorrecht om daar te mogen zijn om al dat fraais te bewonderen. !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #203 Gepost op: 16 december 2023, 10:11:20 »
De laatste stop van de dag was richting Zarakas plateau  ....daar zouden we ook nog eens opnieuw een gooi doen naar het zoeken en vooral ook hopelijk vinden van Crocus melantherus ...
Ook hier weer enkele heel mooie vormen van mazziaricus ...
Inderdaad een mooie soort, Kris, doet me wat denken aan de betere vormen van C. speciosus.

Misschien wel qua tekeningen in de bloem (lijnenpatroon   )maar zeker niet wat betreft groeiwijze Frankie . Deze vormen van mazziaricus blijven allen veel lager en compacter dan wat we zien bij speciosus .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #204 Gepost op: 16 december 2023, 10:17:21 »
We vervolgen onze route richting het zuiden en langs de kant van de weg op ongeveer 560m hoogte vinden we tussen struikjes 1 van de donkerst gekleurde Crocus niveus ...
Foto 1 & 2  is nog niet die donkere maar laat zien hoe ze daar kunnen groeien ...
In foto 3 zie je hem op de achtergrond verschijnen ..
De waterval aan crocussen lijkt maar niet te stoppen, Kris, bijna niet bij te houden zelfs... .
Maar je laat aardige plaatjes zien. Ik wist bijvoorbeeld niet dat niveus er zo donker kon uitzien. Enfin, ik ben dan ook maar een crocusleek.
Het is eens een andere waterval dan de waterval aan regens die we hier op ons dak krijgen Frankie ... )2)
Oei een overdaad dan , hopelijk geen Crocus indigestie ondertussen ... -2( -2( Maar alle gekheid op een stokje , ik maak nooit foto's om ze alleen voor mezelf te houden. Niks is leuker dan die te delen met gelijk gezinden ...Ik zal je zeggen dat ik voordien ook zelf niet wist dat niveus zo donker kon zijn ! Maar tussen de vele niveus die we hebben gezien was dit dan ook een uitzondering al komen er dadelijk nog speciale niveus-en op een andere manier. Ik voel me niet minder of meer Crocus leek dan jij Frankie .Het blijven geen makkelijke maar wel intrigerende bolgewassen ..

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #205 Gepost op: 16 december 2023, 10:21:04 »

Prachtige crocussen maar ook doordat de foto’s adembenemend scherp zijn. Die subtiele schaduw van de meeldraden, echt subliem. 3)) 3)) 3))

Dank je voor de lof Mark ! Planten is 1 hobby maar fotografie is misschien bij mij ook wel een tweede waardoor ik daar wel heel wat aandacht aan schenk...Altijd mooi dat dit dan wordt opgemerkt .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #206 Gepost op: 16 december 2023, 10:34:21 »
Dag 5 zit er weeral op en in de avond is het genieten van de Griekse keuken ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #207 Gepost op: 16 december 2023, 10:54:57 »
Dag 6 is een gedeeltelijk toeristische en gedeeltelijk botaniserende dag ...We starten de dag met enkele standplaatsen van Crocus goulimyi .
De meeste zijn op deze standplaats merkelijk lichter van bloemkleur ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #208 Gepost op: 16 december 2023, 10:57:01 »
Dag 6 is een gedeeltelijk toeristische en gedeeltelijk botaniserende dag ...We starten de dag met enkele standplaatsen van Crocus goulimyi .
De meeste zijn op deze standplaats merkelijk lichter van bloemkleur ...

Nog meer detailfoto's ...De laatste foto is één van de weinige meer donkere vormen .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #209 Gepost op: 16 december 2023, 10:58:09 »
U had waarschijnlijk ook al de mooie bladvormen van Cyclamen graecum bemerkt .....En we vinden ook nog enkele Crocus boryi op deze plek .