Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 12269 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #330 Gepost op: 19 december 2023, 19:54:50 »
Missie geslaagd en met spoed naar Mount Chelmos nu ....De beste tijd om daar naar toe te gaan is echt niet deze periode ...Ik ken het gebied daar een beetje van eerdere trips en het voorjaar is daar een paradijs . Waarom ik er toch wil halt houden in deze periode  zul je dan denken? ...Ik had het idee opgevat om er misschien zaden te vinden van eersteklas alpine planten  als daar zijn Linum elegans ,Verbascum acaule ...Maar er groeit ook Crocus mazziaricus , die had ik er al eens heeeel spaarzaam gezien eind september . Zou die daar nu nog bloeien , en meer talrijk ?
Ik weet daar ook Sternbergia colchiciflora staan , zou die daar nog bloeien of al in blad staan en zaden beginnen aanmaken ? Hogerop staan ook planten als Saxifraga , Ranunculus etc...
Hier kan je lezen welke planten ik zo al bedoel ... :
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=587.0

Eerst enkele overzichtsfoto's van het gebied .


Wat een prachtig gebied om te gaan verkennen ,Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #331 Gepost op: 19 december 2023, 20:17:03 »
Sternbergia colchiciflora zoals we hem eind september 2011 aantroffen op Mount Chelmos . Ik ken de locatie , weet ze perfect staan ....maar je kan het haast niet geloven maar heb er nu tijdens deze reis (eind oktober )niks van terug gevonden .....Mijn vermoeden is dat er nog enige tijd over gaat tussen de bloei (zonder blad)en wanneer ze effectief blad aanmaken . Of het blad moet nog maar miniem ontwikkeld zijn zodat ik het niet vond tussen het gras ...

ik heb deze plant al wat jaren in de verzameling , Kris , maar heeft nog maar 1 keer gebloeid . De bloei was eind augustus of begin september , het loof komt inderdaad maar laat tevoorschijn , eind november zag ik het loof net bovenkomen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #332 Gepost op: 20 december 2023, 19:49:36 »
Sternbergia colchiciflora zoals we hem eind september 2011 aantroffen op Mount Chelmos . Ik ken de locatie , weet ze perfect staan ....maar je kan het haast niet geloven maar heb er nu tijdens deze reis (eind oktober )niks van terug gevonden .....Mijn vermoeden is dat er nog enige tijd over gaat tussen de bloei (zonder blad)en wanneer ze effectief blad aanmaken . Of het blad moet nog maar miniem ontwikkeld zijn zodat ik het niet vond tussen het gras ...
ik heb deze plant al wat jaren in de verzameling , Kris , maar heeft nog maar 1 keer gebloeid . De bloei was eind augustus of begin september , het loof komt inderdaad maar laat tevoorschijn , eind november zag ik het loof net bovenkomen ......

Klinkt heel bekend in de oren Danny ....Ik heb deze zelfs nog nooit in bloem gekregen hier ...Alhoewel  ))4 Deze bloeit soms ondergronds ...En dat heb ik zelf ooit wel een keer  ondervonden .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #333 Gepost op: 20 december 2023, 20:01:34 »
Het klauterwerk wordt inderdaad beloond , Kris , terug een knappe vondst !  3))  Zo te zien terug op een helling op een minder warme plaats en wat beschaduwd , ze zijn toch heel kieskeurig wat standplaats betreft , dat komt overeen met de ervaringen in cultuur . Er zitten heel mooie vormen tussen , een bijzondere mooie soort toch !

Zeer zeker Danny . Dit was inderdaad -in vergelijking met de vorige vindplaatsen waar we ze vonden - een beduidend koelere  plek . Je kan het ook direct merken  aan het mos dat her en der aanwezig was ! Wij waren er op de middag en op die tijd stonden de meeste planten in de schaduw . De aarde was er ook iets vettiger , soort " terra rossa " ... Hoogtemeters , 840m . Zeer zeker een favoriet !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #334 Gepost op: 20 december 2023, 20:02:11 »
Wat een prachtig gebied om te gaan verkennen ,Kris !

Nog meer in het voorjaar , vroege zomer Danny ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #335 Gepost op: 20 december 2023, 20:06:07 »
En hier komt hij dan.....
Er gaan nu stemmen op (de "Croconuts" die actief zijn op Facebook )dat er minstens 50 procent kans is dat het ook mazziaricus is in plaats van niveus . Hiervoor zouden de "cormtunics "moeten gecontroleerd worden wat niet is gebeurd.Omdat ik daar verder geen mazziaricus in de buurt heb gezien (maar we zijn er ook niet super lang gestopt ) denk ik nog steeds aan niveus ...Ook het algemeen uitzicht neigt voor mij meer naar niveus.....Hij had ook al wat blad (verstopt tussen het lage struikje )terwijl mazziaricus meestal bloeit zonder blad ...Maar Thomas Huber kan gelijk hebben , kan het niet helemaal uitsluiten ...
Hij zegt dat hij dezelfde problemen heeft gehad daar in "the field" enkele jaren terug en dat sommige vormen erg op mekaar lijken ...Het is niet omdat niveus meestal lichter is dat er nergens een meer donkere niveus op aarde zou voorkomen ...Wordt misschien ooit vervolgd . Zelfs als mazziaricus  zou ik hem prachtig vinden ...
Ik heb de argumentatie van Hubi op FB ook gevolgd Kris, er valt wel iets voor te zeggen, maar er valt net zo goed iets tegen te zeggen  10))
Eén van zijn argumenten is dat hij nooit eerder C. niveus gezien heeft met binnenin gestreepte of gevederde petalen...  Ik ook niet trouwens.  Maar kijk op foto 4 van jouw eigen post https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2735.msg133031#msg133031  .... die vertoont namelijk ook die lichte strepen.  Wie zal het zeggen ?  Heb je nog Kurt of Oron geraadpleegd over dit enigma ?  Soms is het onmogelijk vast te stelen... in het topic Crocus heb ik eerder dit seizoen ook dezelfde eindeloze twijfel geïllustreerd tussen bepaalde vromen van C. boryi en C. laevigatus...   Die donkere zijn in elk geval prachtig, misschien een species nova  6))  Crocus exquisitus ....

Ik heb het vraagstuk ondertussen ook even voorgelegd aan 2 andere notoire Croconuts ......En samen met mijn eigen gedacht staat het nu 3 voor niveus en 1 voor mazziaricus ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #336 Gepost op: 20 december 2023, 20:21:16 »
We rijden dus de echt smalle weg op naar boven op Oros Merenta...(altijd hopen dat er geen tegenligger afkomt ) Ook hier zien we weer Crocus mazziaricus ....Groeit dus rond Athene maar zo verder door  tot helemaal beneden in het zuiden van de Pelops . Toch een groot verspreidingsgebied .De planten van Attica zien er toch weer helemaal anders uit  dan degene in het zuiden van de Pelops ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #337 Gepost op: 20 december 2023, 20:29:01 »
In 2021 vonden we op Oros Meranta  heel mooie en super grote groepen van Colchicum cupanii ....(foto 1 & 2 )Maar nu in 2023 vonden we slechts enkele planten in bloei . Het was zelfs zoeken om er überhaupt eentje in bloei te vinden .Wat een contrast ! Hierbij ook de weinige die we dit jaar vonden ..(foto 3 & 4 )
We kwamen echter vooral om opnieuw Crocus cartwrightianus te zien op de Oros Merenta . Maar nu cupanii zo weinig nog maar in bloei was (vorige keer bloeiden ze tezamen )begonnen we toch te vrezen ...Zouden we dan wel veel cartwrightianus gaan zien ...
« Laatst bewerkt op: 20 december 2023, 20:31:46 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #338 Gepost op: 20 december 2023, 20:51:35 »
En hier komt hij dan.....


Ziet er ook voor mij helemaal niveus uit , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #339 Gepost op: 20 december 2023, 21:04:45 »
We rijden dus de echt smalle weg op naar boven op Oros Merenta...(altijd hopen dat er geen tegenligger afkomt ) Ook hier zien we weer Crocus mazziaricus ....Groeit dus rond Athene maar zo verder door  tot helemaal beneden in het zuiden van de Pelops . Toch een groot verspreidingsgebied .De planten van Attica zien er toch weer helemaal anders uit  dan degene in het zuiden van de Pelops ...

De bloemen zien er precies wat groter uit Kris ? Ik dacht eerst dat het niveus was . Heel knappe foto !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8455
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #340 Gepost op: 20 december 2023, 21:11:28 »
Het klauterwerk wordt inderdaad beloond , Kris , terug een knappe vondst !  3))  Zo te zien terug op een helling op een minder warme plaats en wat beschaduwd , ze zijn toch heel kieskeurig wat standplaats betreft , dat komt overeen met de ervaringen in cultuur . Er zitten heel mooie vormen tussen , een bijzondere mooie soort toch !

Zeer zeker Danny . Dit was inderdaad -in vergelijking met de vorige vindplaatsen waar we ze vonden - een beduidend koelere  plek . Je kan het ook direct merken  aan het mos dat her en der aanwezig was ! Wij waren er op de middag en op die tijd stonden de meeste planten in de schaduw . De aarde was er ook iets vettiger , soort " terra rossa " ... Hoogtemeters , 840m . Zeer zeker een favoriet !

Dit bevestigd mijn vermoeden , Kris . Deze soort is de enigste uit deze streek die het niet doet in mijn bollenbed , sinds 3 jaar kweek ik deze in pot en op een koele winderige plaats .......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #341 Gepost op: 21 december 2023, 16:23:50 »
Dit bevestigd mijn vermoeden , Kris . Deze soort is de enigste uit deze streek die het niet doet in mijn bollenbed , sinds 3 jaar kweek ik deze in pot en op een koele winderige plaats .......

Ik vermoed de enige mogelijkheid in onze contreien Danny ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #342 Gepost op: 21 december 2023, 16:24:20 »

Ziet er ook voor mij helemaal niveus uit , Kris

4-1 dan .... -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #343 Gepost op: 21 december 2023, 16:26:06 »
In 2021 vonden we op Oros Meranta  heel mooie en super grote groepen van Colchicum cupanii ....(foto 1 & 2 )Maar nu in 2023 vonden we slechts enkele planten in bloei . Het was zelfs zoeken om er überhaupt eentje in bloei te vinden .Wat een contrast ! Hierbij ook de weinige die we dit jaar vonden ..(foto 3 & 4 )
We kwamen echter vooral om opnieuw Crocus cartwrightianus te zien op de Oros Merenta . Maar nu cupanii zo weinig nog maar in bloei was (vorige keer bloeiden ze tezamen )begonnen we toch te vrezen ...Zouden we dan wel veel cartwrightianus gaan zien ...
Het duurde toch even eer we de eerste cartwrightianus in het vizier kregen en ere wie ere toekomt ....ik heb niet zelf het eerste exemplaar gevonden ... Hier met deze foto's kan je zo een beetje een idee krijgen over de groeiwijze ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15861
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #344 Gepost op: 21 december 2023, 16:30:00 »
De bloemen variëren van licht naar donker ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "