Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 5 januari 2024, 11:17:00Nog 2 nieuwkomers die in de startblokken zitten ....hopelijk wat meer zon de komende dagen ...Benieuwd waarmee je ons nu gaat verrassen Kris ziet er veelbelovend uit alvast.Hier eentje dat deugd heeft van een macro opname.. Crocus hittiticus
Nog 2 nieuwkomers die in de startblokken zitten ....hopelijk wat meer zon de komende dagen ...
Ook kon ik vandaag foto's nemen van een 2 de vorm van Crocus nubigena , deze is ook nieuw in de verzameling . Deze vorm is wat licht paars van kleur
Ondertussen hier vandaag ook in bloei...... Crocus gembosii 'Sunspot' ...Ik vond deze vorm vorig jaar ook in het wild in Turkije op de "locus classicus "waar Rob hem ook ooit heeft gevonden ....
We kijken uit naar beter weer en meer foto's van die 2 nieuwkomers , Kris ! Is foto 1 soms een concinnus ? Hier staat er ook nog wat in de wachtkamer ...... nog even geduld wachtend op een goed moment
Citaat van: Danny Bonnez op 8 januari 2024, 18:04:36Toch bijzonder hé , die variatie bij sieberi , Kris ! Moet wel de moeite zijn om deze soort op te zoeken in Kreta .......Zonder meer Danny ...was er ooit een keer getuige van ...heel bijzonder ! Een paar foto's om je wat te verlekkeren ...
Toch bijzonder hé , die variatie bij sieberi , Kris ! Moet wel de moeite zijn om deze soort op te zoeken in Kreta .......
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 8 januari 2024, 20:17:58Zonder meer Danny ...was er ooit een keer getuige van ...heel bijzonder ! Een paar foto's om je wat te verlekkeren ... En om nog verder te dromen op deze koude avond ...
Zonder meer Danny ...was er ooit een keer getuige van ...heel bijzonder ! Een paar foto's om je wat te verlekkeren ...
Citaat van: Danny Bonnez op 6 januari 2024, 19:20:50We kijken uit naar beter weer en meer foto's van die 2 nieuwkomers , Kris ! Is foto 1 soms een concinnus ? Hier staat er ook nog wat in de wachtkamer ...... nog even geduld wachtend op een goed moment In 2014 heb ik een 3 tal weken door het Andes gebergte in Peru getoerd ...Tijdens een AGS trip waarvan Harry Jans de tour leader was heb ik toen kennis gemaakt met John Ingham die toen ook deel uitmaakte van ons gezelschap .John heeft een deel van zijn leven in Iran gewoond en zich in die tijd bezig gehouden met de plaatselijke flora , meer bepaald ook bolgewassen .Hij heeft in de vroege jaren '70 plantmateriaal verzameld in de tijd dat dit nog volstrekt legaal was. Ter ere van hem is dan ook Crocus inghamii beschreven ...Ondertussen doet John niks meer met planten maar reist hij nog steeds veel naar Peru en is vooral begaan met archeologie ....En vandaag -met veel kunst en vliegwerk- kreeg ik dan eindelijk een eerste bloem open van de naar hem genoemde Crocus inghamii die afkomstig is uit Iran .
De eerste vormen van Crocus gembosii komen hier in bloei .....Dit is de eerste , in een heel donker jasje , bijna zwart ....Maar jammer genoeg geen zwarte meeldraden of stijl
Ook deze Crocus concinnus Alacbeli staat in bloei .....( deze vorm is hier nieuw )
Hier kreeg ik Crocus pseudonubigena open, niet bepaald de mooiste Crocus, ook vrij klein, maar de zwarte 'connectives' in de helmknoppen maken hem dan toch weer de moeite (voor mij)