Als Crocus liefhebber hebben we het tegenwoordig niet onder de markt wat betreft nomenclatuur ...
Heel wat soorten worden herbenoemd. Dit zal niet gauw gebeuren met een soort die heel typisch is en maar heel beperkt voorkomt in enkele wel bepaalde gebieden . (scardicus , om er maar 1 te noemen)
Maar als het om een soort gaat met reuze grote verspreidingsgebieden dan gaat de bal (of is het de bol )tegenwoordig aan het rollen ...
Eén van mijn favoriete groepen , Crocus biflorus , heeft daar heel erg mee te maken.Daar worden om de haverklap planten uit bepaalde gebieden herbenoemd naar nieuwe soorten. Ze komen zelfs op een wachtlijst ...Hier wederom zo een voorbeeld.We zijn nog ver verwijderd van onze legendarische Krokus zondagen met dit weer type maar na vele eerdere pogingen kreeg ik de bloem van dit biflorus type vandaag dan toch wat geopend . Het gaat over Crocus biflorus sp. nova BATM-385
Janis schrijft het volgende over deze vorm : "This crocus of exceptional beauty was found by our team between Darica and Elbistan. Bright colour, black in anthers, dark shaded throat something resembles crocuses from W coast of Turkey but is growing far to the East. I simply hadn't time to explore it more deeply, but I hope to publish it coming spring. Of course it is variable, as all wild species."
Op de foto's kan je zien dat ze niet allemaal black anthers hebben.
Dit is echt een typische biflorus zoals ik ze nog vaker zag in Turkije ...