Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 februari 2024, 09:44:45
Tot mijn grote verbazing heeft deze soort de super natte winter buiten overleefd zonder enige bescherming ....Staat nu in bloei en kon gisteren tijdens een droge periode deze foto's maken van Crocus alexandrii

Kan duidelijk wat hebben , Kris ! Ik heb hier 2 vormen op 2 verschillende plaatsen staan in volle grond onbeschermd , het is nu het tweede jaar , ben dus ook wel benieuwd naar volgend jaar met deze natte winter ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 februari 2024, 18:03:29
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 februari 2024, 19:35:50
Crocus harveyi heeft nog genoeg energie voor een tweede rondje ....
Citaat van: Danny Bonnez op 25 februari 2024, 20:07:05Hoe meer rondjes , hoe meer plezier , Kris  ((14

Ok Danny , voor de echte Croco nuts dan .... -2( -2( -2( -2(

((12 ((12 ((12 , groeit op lage hoogte ( 500 meter) las ik Kris , misschien wel een goede soort om te kweken ? Het succes om bepaalde soorten succesvol te kweken hangt ook af van de PH-waarde van het mengsel denk ik ? Sommige soorten zijn er gevoelig aan , andere dan weer niet ? Harveyi heb ik jammer genoeg niet in de verzameling .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Alhoewel de hoofdbloei al voorbij is staan hier op sommige plaatsen nog heel wat tommies in bloei , vandaag was de zon terug en het was wel genieten !


Crocus minimus 'Spring Beauty' is een goede tuinkrokus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze Crocus sieberi 'George' stond er vandaag ook mooi bij , foto 3 en 4


Nog wat eigen zaailingen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

ook nog deze eigen zaailingen
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 februari 2024, 09:44:45
Tot mijn grote verbazing heeft deze soort de super natte winter buiten overleefd zonder enige bescherming ....Staat nu in bloei en kon gisteren tijdens een droge periode deze foto's maken van Crocus alexandrii
Citaat van: Danny Bonnez op 26 februari 2024, 20:23:44Kan duidelijk wat hebben , Kris ! Ik heb hier 2 vormen op 2 verschillende plaatsen staan in volle grond onbeschermd , het is nu het tweede jaar , ben dus ook wel benieuwd naar volgend jaar met deze natte winter ?
Denk het wel Danny ...vandaag stonden de bloemen nog verder open .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Ook Crocus versicolor doet nog dapper verder ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Crocus harveyi met de volgende bloemen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

De late soortjes komen al aan de beurt .....eind februari  ((--11   het gaat heel snel ........


Crocus kosaninii

Crocus heuffelianus  Taavi nr 1
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

en nog deze .....

Crocus vernus 'Lavender Symphony'
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 28 februari 2024, 19:47:06
Crocus heuffelianus  Taavi nr 1
Vind ik wel mooi en interessant Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Ik had een beetje gewone  Crocus concinnus bollen over bij het verpotten deze zomer ...En ik dacht ,ik doe eens wat experimentjes . In plaats van het kweken in potten doe ik er eens wat in vijvermandjes in mijn verhoogd bed /frame . (vijvermandjes ingegraven )
Opmerkelijk deze bloeiden veel later ...
Andere ligging en positie tov de in potten gekweekte planten etc ...Andere watergift ... Nu pas in bloei dus ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Een " in het wild gevonden " witte Crocus chrysanthus ....Komt nog van Hendrik . Bloemen zijn  eerder klein en de bloei redelijk laat .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

je zult bijna zeggen dat het beter weer is in belgie ;D
mooie beelden.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 februari 2024, 20:14:27
Ik had een beetje gewone  Crocus concinnus bollen over bij het verpotten deze zomer ...En ik dacht ,ik doe eens wat experimentjes . In plaats van het kweken in potten doe ik er eens wat in vijvermandjes in mijn verhoogd bed /frame . (vijvermandjes ingegraven )
Opmerkelijk deze bloeiden veel later ...
Andere ligging en positie tov de in potten gekweekte planten etc ...Andere watergift ... Nu pas in bloei dus ...

Interessant om op te volgen , Kris !
Ieper , West-Vlaanderen