Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2024, 20:42:50
Vandaag had ik hier ook nog Crocus thomasii in bloei ...

Is mij niet zo bekend maar mag er best zijn , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2024, 20:08:11
Een eigen collectie uit N-Italië , Crocus ligusticus
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2024, 20:41:13Heel mooie krokus Danny !!!
Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2024, 21:01:14Vind ik ook wel , Kris . Staan voorlopig nog in pot . Weinig te zien in collecties

Ik ging er vroeger ook altijd aan voorbij Danny maar jij bracht hem onder mijn aandacht ....Onterecht dat hij zo weinig te zien is in collecties .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2024, 20:42:50
Vandaag had ik hier ook nog Crocus thomasii in bloei ...
Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2024, 21:04:51Is mij niet zo bekend maar mag er best zijn , Kris

Was mij ook nog niet zo bekend Danny , een nieuwe aanwinst sinds deze zomer ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2024, 20:12:49
De eerste bloemen van Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx beginnen er ook aan . De slakken vinden ze alvast lekker  >:(
Foto 3 is een vondeling ?

Komt hier ook boven piepen ...maar de eerste bloem zag er wat beschadigd uit (niet door slakken. )

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2024, 20:17:51
Deze soort vind ik een prima tuinkrokus , de bloemstelen zijn korter waardoor ze beter bestand zijn tegen slecht weer , een eerste bloem van een eerste vorm van Crocus pulchellus
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2024, 20:48:04Helemaal mee eens Danny , had vandaag ook de eerste bloem open in de rotstuin ...

Zijn naaste buur is een goulimyi vorm die er ook gaat aan beginnen ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2024, 09:19:49
Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 oktober 2024, 12:05:24
Enkele Crocus goulimyi verschenen ook aan de oppervlakte.
Altijd een feest Luc , maar hier tonen ze zich voorlopig nog niet ...

Dit groepje is zijn soortgenoten blijkbaar ook ver vooruit Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2024, 09:23:44
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2024, 20:23:35
Vandaag gingen ze open .......Crocus mathewii 'Pink Princess'.

Twee eerste bloemen al verwelkt en nu aan rondje 2 bezig met opnieuw 2 kersverse bloemen ...

Mooi, Kris!  Mijn pas aangeschaft exemplaar zit nog in de startblokken!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2024, 20:12:49
De eerste bloemen van Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx beginnen er ook aan . De slakken vinden ze alvast lekker  >:(

Foto 3 is een vondeling ?

Een soort die ik altijd weer graag zie verschijnen Danny !!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2024, 20:57:34
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 oktober 2024, 21:46:05
Crocus zubovii ....
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2024, 09:22:14Plooide zich gisteren helemaal open ...

Eerste bloem afgestorven en rondje 2 ....

Hiervan heb ik 2 jaar oude zaailingen, ik kijk er al naar uit om (hopelijk volgend jaar) een eerste bloem te begroeten !  :)

Danny Bonnez

Vele jaren geleden begon het allemaal met deze Crocus speciosus cv. ( weet niet juist welke het is ) , deze is oersterk en kan me nog altijd bekoren . Ondertussen heb ik een kleine verzameling herfstkrokussen opgebouwd . Wegens plaatsgebrek laat ik de collectie niet te groot worden .....

Crocus speciosus 'Albus' zaailing
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus hatayensis is een goede tuinkrokus en bestaat in diverse vormen . Deze vorm lijkt goed op kotschyanus , andere vormen lijken er ook wel op maar zijn meer stervormig en komen meer open . Wanneer ze het naar hun zin hebben kunnen ze grote knollen aanmaken met veel bloemen tot gevolg . Dit is een eerste vorm
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  8 oktober 2024, 20:36:01
Crocus hatayensis is een goede tuinkrokus en bestaat in diverse vormen . Deze vorm lijkt goed op kotschyanus , andere vormen lijken er ook wel op maar zijn meer stervormig en komen meer open . Wanneer ze het naar hun zin hebben kunnen ze grote knollen aanmaken met veel bloemen tot gevolg . Dit is een eerste vorm

Ik heb die nog ergens in reservatie Danny .... ))4

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  8 oktober 2024, 20:26:53
Vele jaren geleden begon het allemaal met deze Crocus speciosus cv. ( weet niet juist welke het is ) , deze is oersterk en kan me nog altijd bekoren . Ondertussen heb ik een kleine verzameling herfstkrokussen opgebouwd . Wegens plaatsgebrek laat ik de collectie niet te groot worden .....
Crocus speciosus 'Albus' zaailing

In de vorige tuin ben ik ook ooit begonnen met speciosus Danny ...Ze deden het zo goed dat het een zowaar een onkruid werd wat ik nauwelijks nog weg kreeg . Overal doken ze op , tussen mooie kussens van rotsplanten , tussen terrastegels ...het was echt zot . Die spontane zaailingen zaten met hun bol vaak heel diep . Het blijft een heel mooie soort maar ik vond het wel een beetje vervelend dat ze de boel helemaal overnamen .

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  8 oktober 2024, 20:26:53

Zo heeft iedereen ooit zijn eerste Crocus aangeschaft Danny, maar die laatste zin is toch wel een 'grapje'  :o -2( -2(

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 oktober 2024, 09:19:05
Citaat van: Danny Bonnez op  8 oktober 2024, 20:36:01

Ik heb die nog ergens in reservatie Danny .... ))4

Komt er zaterdag aan Kris....  -1( -1(