Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 november 2024, 18:18:36
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2024, 15:50:07
Vandaag toch nog een klein beetje een Crocus -sunday ..... :o
Crocus pumilus (ex Askifou ) met dank aan de gulle schenker ....

Altijd mooi hé Kris, ik heb hier een eerste bloem(pje) uit een zaaisel van 3 jaar geleden, zonder meer een favoriete Crocus al is hij belachelijk klein, als je hem close genoeg vereeuwigd ziet niemand dat  -2(  Ik moet hem toch nog eens fotograferen met een C. niveus er naast...

Mooie witte reeks Luc , mijn voorkeur gaat naar de kleine pumilus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Dit groepje Crocus longilflorus bloeit een stuk later dan vorig jaar en heeft duidelijk te nat gestaan .

Een laatste polleke Crocus pulchellus

Een groepje Crocus hatayensis die daar spontaan opduiken sinds vorig jaar
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze vorm van Crocus niveus  bloeit altijd vrij laat maar doet het vrij aardig , heb ze deze zomer herplant op 2 verschillende plaatsen . Dit is een eerste bloem . Let op de mooie gele bloemsteel .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De eerste bloemen van Crocus laevigatus komen in bloei , is een van mijn favorieten !!! Groeien hier al jaren het best op deze zonnige en warme plaats in of nabij mijn bollenbed .

4 verschillende vormen
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2024, 21:00:35
De eerste bloemen van Crocus laevigatus komen in bloei , is een van mijn favorieten !!! Groeien hier al jaren het best op deze zonnige en warme plaats in of nabij mijn bollenbed .
4 verschillende vormen

Streling voor het oog Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 november 2024, 18:27:43
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2024, 16:58:43
Nog een keer onze zo genoemde donkere cartwrightianus .... ))4
euh... donker ??  Verkeerd label Kris ?  Enlighten us please ?  ;)
Neen verkeerd gekregen Luc ...net als Danny . Was besteld als cartwrightianus 'Very dark ' . Vandaag vernomen dat dit cartwrightianus van Naxos is ....

Danny Bonnez

Deze Crocus hatayensis vondelingen stonden er vandaag mooi bij

Ook deze eenzame bloem van Crocus goulimyi
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

deze Crocus niveus en Crocus laevigatus genoten van wat zon
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  4 november 2024, 17:51:09
deze Crocus niveus en Crocus laevigatus genoten van wat zon
Heel mooi om zien Danny !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2024, 20:26:49
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2024, 11:43:52
Citaat van: Danny Bonnez op  1 november 2024, 17:30:00
C. mathewii is eerder wisselvallig en heb dit jaar weinig bloei . Ik denk dat mijn mengsel niet optimaal is voor deze soort ?

Crocus mathewii was hier vroeger een probleemplant Danny  maar de laatste 2 jaren boekte ik wel opnieuw goede resultaten.Ik kweek ze ook in  vijvermandjes die ik in de schaduw laat en uit de grond (vanaf begin september )tot de eerste knopjes zichtbaar worden. Dan graaf ik ze in op een zonnige plek in een verhoogd bed. Ik houd ze vochtig maar dek ze af met een glasplaat bij te veel regen. Mijn mengsel is een 40/60 mengsel. (40 aarde en 60 mineralen) Ik doe er ook (wat ik niet doe bij veel andere soorten)wat humus bij voor mathewii. Ze krijgen in de herfst /winter en lente wanneer de omstandigheden gunstig zijn ook nog wat bijvoeding.
Een aantal mathewii's deden het goed (Pink Princess ) en sommige zelfs schitterend zoals mathewii 'Alicia'. Deze laatste heb ik gemist vanwege vakantie maar ik vond achteraf wel 6 verdroogde bloemen terug. De soortechte/gewone mathewii voor zover die nog bestaat was de minste van allemaal dit jaar.   

Crocus mathewii blijft een moeilijke soort om te kweken , Kris . De soortechte mathewii is de moeilijkste en geeft ook de meest wisselvallige resultaten , de cv's en zeker de hybriden zijn minder moeilijk en doen het niet slecht , dit is mijn ervaring . Ik denk ook wel dat ze graag zon hebben gedurende de bloei en niet graag te veel regen . Ik denk mijn mengsel wat aan te passen naar volgend jaar

Cr. mathewii is hier ook geen onverdeeld succes Danny, een jaar vooruit en dan weer één of twee jaar achteruit....
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2024, 17:34:25
Misschien wel mijn 'all time favorit ' van de herfstkrokussen ....deze vorm van cartwrightianus ....

Onmogelijk om die niet als favoriet te beschouwen Kris !  :o  Hier bloeit een gelijkaardig exemplaar uit de omgeving van Athene.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2024, 20:55:44
Deze vorm van Crocus niveus  bloeit altijd vrij laat maar doet het vrij aardig , heb ze deze zomer herplant op 2 verschillende plaatsen . Dit is een eerste bloem . Let op de mooie gele bloemsteel .....

Crocus niveus vond ik al altijd een heel sierlijke, stevige bloem hebben Danny - dit is er eentje uit een bicolor collectie ten zuiden van Aeropoli in de Peloponnesos, helaas laat deze zijn twee kleuren hier minder zien.  Een volgende bloem (nog in knop - laatste foto) laat wel het beste (meer blauw?) verhopen al lijkt hij wat vervormd  ((--11.
@ Kris, benieuwd hoe het met jouw bicolor vondsten van vorig jaar ?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2024, 21:00:35

4 verschillende vormen

Daar kun je toch alleen maar van genieten hé Danny, mooie exemplaren, daar heb je (ik) er nooit genoeg van.

Het zonnetje zorgde er hier gisteren voor dat Crocus goulimyi 'Agia Sofia' zich in volle glorie liet zien !  Vergeten, die veel te lange stengels...  ;)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:26:13
Het zonnetje zorgde er hier gisteren voor dat Crocus goulimyi 'Agia Sofia' zich in volle glorie liet zien !  Vergeten, die veel te lange stengels...  ;)

Blijft een schitterende vorm Luc , ik vermoed dat hij dit jaar hier niet gaat bloeien ....staat wel in de rotstuin ...Heb je ook het idee dat deze vorm wel minder aangroeit dan de gewone vormen ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2024, 17:34:25
Misschien wel mijn 'all time favorit ' van de herfstkrokussen ....deze vorm van cartwrightianus ....
Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:05:12Onmogelijk om die niet als favoriet te beschouwen Kris !  :o  Hier bloeit een gelijkaardig exemplaar uit de omgeving van Athene.

Dat vind ik ook Luc ....van de lelijke berg ?