Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 11 november 2024, 21:16:09
Crocus pumilus 'Yellow Form' genoot ook van wat zon

Mooi Danny , al vind ik het gele aspect misschien iets overroepen ...In de zin dat het niet super opvalt ...Ik heb zulke vormen ook wel aangetroffen in het wild in Kreta . En ik moet dan wel bekennen dat je ze dan op die moment wel weer als bijzonder gaat bestempelen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 10 november 2024, 20:56:44
Ik weet niet of het algemeen zo is maar hier is  Crocus laevigatus een prima tuinkrokus ! Groeit zowel in de schaduw als in de volle zon , maar toch liever in de zon . Deze twee spontane zaailingen tonen een tegengestelde habitat aan , let ook op het verschil in loof ! Beide plaatsen zijn wel vrij droog ( is wel een must)

Ik heb ze al een paar keer om zeep geholpen in de tuin hier Danny ....stonden misschien toch wat te nat ...Maar ik heb nu weer opnieuw materiaal , o.a.  dank zij jouw gift en we gaan er weer tegen aan .

Kris De Raeymaeker

Ik weet niet of het algemeen zo is maar hier is  Crocus laevigatus een prima tuinkrokus ! Groeit zowel in de schaduw als in de volle zon , maar toch liever in de zon . Deze twee spontane zaailingen tonen een tegengestelde habitat aan , let ook op het verschil in loof ! Beide plaatsen zijn wel vrij droog ( is wel een must)

Fantastisch om te zien Danny , als ik moet komen helpen met wieden  --3

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 11 november 2024, 21:10:51
Vandaag eindelijk een streepje zon !
Crocus melantherus in volle glorie  , de zwarte "connectives" ( helmknopbindsels ) zijn bij de ene vorm duidelijker aanwezig . De andere vorm heeft dan weer een geelachtige buitenkant .

Blijft een super Crocus Danny , maar inderdaad zijn er wel verschillen in de aanwezigheid van de zwarte "connectives". Dat stel ik ook hier vast. De eerste is zeker "one of the best ' .
Hier bloeien ze ook nog steeds . Excuseer voor de slechte foto , gisteren snel genomen tussen de soep en patatten  ;) ;) 

Kris De Raeymaeker

En zo ook hier de eerste laevigatus . Wat wel betekent dat het seizoen van de herfstbloeiers stilaan  :oop zijn einde loopt ...  :o --13
Dit is Crocus laevigatus CEH 612 .

Kris De Raeymaeker

Met dank aan de gulle schenker ....Crocus hatayensis .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 november 2024, 12:10:24
Citaat van: Danny Bonnez op 11 november 2024, 21:16:09
Crocus pumilus 'Yellow Form' genoot ook van wat zon

Mooi Danny , al vind ik het gele aspect misschien iets overroepen ...In de zin dat het niet super opvalt ...Ik heb zulke vormen ook wel aangetroffen in het wild in Kreta . En ik moet dan wel bekennen dat je ze dan op die moment wel weer als bijzonder gaat bestempelen ...

Mee eens Kris ! De gele buitenkant valt niet zo op , eigenlijk zijn de vormen met de paarse lijntjes en tekeningen mooier . Maar deze zonder tekeningen is dan misschien niet alledaags ...... ((--11
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 november 2024, 12:12:21

Ik heb ze al een paar keer om zeep geholpen in de tuin hier Danny ....stonden misschien toch wat te nat ...Maar ik heb nu weer opnieuw materiaal , o.a.  dank zij jouw gift en we gaan er weer tegen aan .

Ik denk dat het te maken heeft met de afkomst van de bollen , Kris . Mijn vormen zijn bijna allemaal afkomstig uit de stal van D. Schn. . Ik heb ook nog wat vormen afkomstig van de crocusgroep , de meeste doen het toch een stuk minder ..... . Alvast succes ermee ...... ((14  ( deze vorm is een laatbloeier )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 november 2024, 12:13:35

Fantastisch om te zien Danny , als ik moet komen helpen met wieden  --3

Dank je Kris , ik heb wel wat spontane zaailingen maar de oppervlakte is heel klein omdat het verderop te nat is , ( onder de dakoversteek is het ideaal ) Soms zie ik verderop ook wel een zaailing maar na een nat jaar zoals deze zijn ze weer verdwenen ...... --13

Je bent altijd welkom voor een kijkje te nemen maar wieden zal niet nodig zijn  -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 november 2024, 12:28:11
En zo ook hier de eerste laevigatus . Wat wel betekent dat het seizoen van de herfstbloeiers stilaan  :oop zijn einde loopt ...  :o --13
Dit is Crocus laevigatus CEH 612 .

De tijd gaat inderdaad snel Kris , we gaan nu in een overgangsperiode met de laevigatussen en pumilussen , enz voor een goede maand en dan is het al aan de voorjaarsbloeiers ..... :o

De variatie is eindeloos bij laevigatus , mooi om te zien !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 november 2024, 19:44:39

Daar zal je zeker veel plezier aan beleven Kris , mooie aanwinst !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 november 2024, 22:32:44
Ik denk dat het te maken heeft met de afkomst van de bollen , Kris . Mijn vormen zijn bijna allemaal afkomstig uit de stal van D. Schn. . Ik heb ook nog wat vormen afkomstig van de crocusgroep , de meeste doen het toch een stuk minder ..... . Alvast succes ermee ...... ((14  ( deze vorm is een laatbloeier )

Zou best kunnen Danny omdat laevigatus toch ook een redelijk groot verspreidingsgebied heeft ! Ik heb vormen van bepaalde kleinere Griekse eilanden die het hier voorlopig niet zo goed doen ...Sommige bloeien ook echt laat en dan wordt het weer hier alleen maar nat ,grijs en af en toe fris ...Iets dat ze op die eilandjes niet hoeven mee te maken denk ik dan ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 november 2024, 19:44:39
Citaat van: Danny Bonnez op 12 november 2024, 22:51:30Daar zal je zeker veel plezier aan beleven Kris , mooie aanwinst !

Ja heel tevreden met deze gift van onze voorzitter. Ik begrijp niet dat deze soort zolang onder mijn radar bleef ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2024, 20:55:44
Deze vorm van Crocus niveus  bloeit altijd vrij laat maar doet het vrij aardig , heb ze deze zomer herplant op 2 verschillende plaatsen . Dit is een eerste bloem . Let op de mooie gele bloemsteel .....
Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:18:16Crocus niveus vond ik al altijd een heel sierlijke, stevige bloem hebben Danny - dit is er eentje uit een bicolor collectie ten zuiden van Aeropoli in de Peloponnesos, helaas laat deze zijn twee kleuren hier minder zien.  Een volgende bloem (nog in knop - laatste foto) laat wel het beste (meer blauw?) verhopen al lijkt hij wat vervormd  ((--11.
@ Kris, benieuwd hoe het met jouw bicolor vondsten van vorig jaar ?

Wel Luc , die doen het voorlopig maar schoorvoetend en gaan niet bloeien volgens mij .Al blij dat ik terug beetje loof zie verschijnen . Hopelijk kunnen ze aansterken en volgend jaar beter voor de dag komen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 11:59:43
Intussen blijft Crocus boryi, een collectie van een plateautje ten Noorden van Leonidii (Peloponnesos) blijft maar bloemen produceren en vermeerdert zich zienderogen.  De ene vorm is ook de andere niet

Het was ook hier een mooi jaar voor boryi Luc , en sommige blijven  nog steeds bloeien.