En dan is er deze al eerder getoonde van JJA - dit jaar 2 bloemen... groeit zo goed als niet bij, staat hier inmiddels al een 5tal jaar of zelfs meer... maar hij leeft nog. 
Hele mooie vorm, maar helaas zonder groeikracht. Eens kijken of ik hem nog heb staan. Ik herinner me dat Luc s. hem ooit verloren heeft. Een stekje van mij heeft hem toen gered.
Inderdaad !
Hij lijkt toch meer groen te hebben dan mijn exemplaar hier. Nauwelijks een drietal groeipunten waarvan er twee bloeien.
Dan is deze 'mysterie' Iris een stuk krachtiger.
Ik vertelde het verhaal al eerder hier de voorgaande jaren.
Enkele zaailingen verschenen hier plots uit het niets in de voortuin. In die voortuin staat enkel I. reichenbachii (met de vertrouwde minder mooie gele kleur), Iris attica (blauw), Iris taurica (blauw) en een paar grotere soorten die later op het seizoen bloeien. Geen enkele daarvan lijkt een mogelijke moederplant te zijn ? Hij lijkt wellicht het best op een Iris lutescens, maar de gele kleur is veel uitgesprokener dan wat je normaal bij de gele I. lutescens ziet. Bloem inbegrepen wordt hij niet hoger dan 25 cm. Alle meningen zijn welkom.