Primula 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 18 februari 2024, 23:46:56

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Net als de Frankie ben ik ook wel fan van het geslacht Primula ....Waarschijnlijk omdat onze inlandse Primula veris in mijn jeugd te vinden was langs een plaatselijk beekje en de start werd van mijn liefde voor planten .
Maar ze zijn niet altijd even makkelijk ! Deze Primula hirsuta ssp. valcuvianensis  werd pas in 2003 beschreven . Hij is afkomstig van Monte Nudo, Valcuvia-gebied , en dat is in de provincie  Varese  (Noord - Italie ) Ik heb deze plant nu al een 4 tal jaar en dit is de eerste keer dat hij een keer bescheiden bloei geeft . Nochtans groeit hij goed ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Primula 'Lara' 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bertrand Duynslaeger

Frankie, dit plantje heb ik pas aangekocht op de VRV vergadering in oktober vorig jaar. Misschien dus nog wat vroeg om van een kweeksucces te spreken. De natte winter heeft het plantje al in elk geval overleefd met nu wat bloei. Aan wie ik het heb gekocht, heb ik echter niet bijgehouden.

Kris De Raeymaeker

#18
Als je wel degelijk 'Casterino' bedoeld Frankie , wel hier is 1 van  mijn 2 exemplaren ....En dan zijn er nog stukjes afgehaald om te stekken ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 april 2024, 18:13:37
Primula 'Lara'

Ziet er ook wel een mooie uit, Kris. Zuiver wit bloeiend?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 april 2024, 10:16:25
Als je wel degelijk 'Casterino' bedoeld Frankie , wel hier is 1 van  mijn 2 exemplaren ....En dan zijn er nog stukjes afgehaald om te stekken ...

Ja, Casterino, die bedoel ik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Hartelijk dank voor de vele prachtige foto's van je Primula... een grote inspiratie voor mij.

Frankie...jij wandelt blijkbaar regelmatig in de wildernis? Geweldig...ðŸ'

Primula daonensis bloeit hier nu.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 april 2024, 10:44:44
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 april 2024, 18:30:56
Super Primels Frankie !
Dit kleinood bloeit hier ook voor het eerst : Primula x marginata 'Late frost'
Citaat van: Frankie Wulleman op  1 april 2024, 20:56:53Mooi Luc, doet me denken aan die vondst van Harry, de naam ontsnapt me nu even. Die van Harry heeft wel niet veel groeikracht en bloeit ook niet altijd betrouwbaar. Is deze beter?

Je bedoeld waarschijnlijk 'Casterino' Frankie ? Overigens doet 'Casterino ' het hier heel goed en groeit ook heel goed aan . In heel wat jaren is het ook een goede bloeier maar omdat er  bij mij ook in een onafgedekte  trog staan zal de bloei misschien dit jaar wat tegenvallen vanwege de extreem natte winter .

Primula marginata 'Casterino' staat hier ook al een flink aantal jaren maar heeft dit jaar minder gebloeid dan andere jaren en de bloemen die hij droeg kregen met slakken te maken..  >:(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op  5 april 2024, 07:18:30
Hartelijk dank voor de vele prachtige foto's van je Primula... een grote inspiratie voor mij.

Frankie...jij wandelt blijkbaar regelmatig in de wildernis? Geweldig...ðŸ'

Primula daonensis bloeit hier nu.
Wat een mooi kleinood Thomas!  En wat zit hij netjes in die spleet verwerkt !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Nu ook al een favoriete Primula uit de collectie/tuin .....Primula marginata 'Adrian Evans' .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Primula allionii 'Pinki ' in een klein trogje met tufsteen .... (foto van zaterdag )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Primula carniolaca.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Mooi dat “meel” aan de binnenkant
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 mei 2024, 22:27:21
Primula carniolaca.

Mooi Frankie , al een plekje in gedachten ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "