Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2024  (gelezen 5273 keer)

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei juli - augustus 2024
« Reactie #225 Gepost op: 11 augustus 2024, 18:01:21 »
Convolvulus suendermannii heeft het natuurlijk liever zonniger en warmer en de huidige kentering naar warm en droog zomerweer kan hem dan ook bekoren ...
Zowat alle Convolvulussoorten die ik in het verleden heb gehad waren slecht of niet bloeiend in de tuin. Ik kan me niet voor de geest halen of ik deze nog heb geprobeerd.
Dat is wel vreemd Frankie  ))4 Convolvulus compactus bijvoorbeeld heb ik al meer dan 20 jaar in de rotstuin en het is nu pas het eerste jaar dat hij niet gebloeid heeft . Andere jaren was de bloei altijd heel goed .Het extreem natte en slechte voorjaar en begin van de zomer is daar uiteraard de dader van .Nu ze houden natuurlijk van heel veel warmte , zon en een  heel  schraal /doorlatend/mineralig  mengsel .
Bij mij staan ze  allemaal in een mengsel van grof rijnzand , japans grit  , met wat bims , zonder humus en hoogstens een heel heel klein beetje klei achtige grond .Ze staan ook allemaal op de zonnigste en warmste plekjes van de tuin. Convolvulus suendermannii is mijn inziens zeker minder kieskeurig als bijvoorbeeld compactus . Maar compactus geeft zijn bloemen hier altijd allemaal in 1 keer en in een topjaar is heel de plant bedekt . Terwijl suendermannii bijvoorbeeld hier een verspreide bloeiperiode heeft met het hele voorjaar en de zomer wat verspreide bloei /bloemen ...
Ik heb nu een Convolvulus compactus met de eerste bloemen. Een plant die meekwam van Tjechie.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #226 Gepost op: 11 augustus 2024, 18:05:21 »
Terwijl suendermannii bijvoorbeeld hier een verspreide bloeiperiode heeft met het hele voorjaar en de zomer wat verspreide bloei /bloemen ...
Rumst heeft blijkbaar een ander microklimaat.
Hier bloeit Convolvulus x sundermannii altijd volop, buiten in de rotstuin en zonder een aangepast grondmengsel
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #227 Gepost op: 11 augustus 2024, 18:09:09 »
Ik heb nu een Convolvulus compactus met de eerste bloemen. Een plant die meekwam van Tjechie.

Ik vind hem toch nog redelijk groot blad hebben voor compactus Luc ...de mijne hebben veel kleiner loof .... ))4 ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #228 Gepost op: 11 augustus 2024, 18:13:57 »

Ik vind hem toch nog redelijk groot blad hebben voor compactus Luc ...de mijne hebben veel kleiner loof .... ))4 ))4
Tja, wat noem je groot en klein.  De plant op de foto is nu 6cm diameter
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #229 Gepost op: 11 augustus 2024, 18:22:54 »
Hier bloeit Convolvulus x sundermannii altijd volop, buiten in de rotstuin en zonder een aangepast grondmengsel

Hij bloeit hier ook Luc .... Maar (voorlopig ?)meer verspreid ....Planten staan er ook nog maar 1,5 jaar in . Jij laat inderdaad meer bloei tegelijk zien . Is dit van dit jaar ?  Het is vaak of zeker niet alleen het micro klimaat ...Zo heb ik een compactus die altijd geweldig bloeit (buiten deze zomer ) en andere die zeer matig bloeit . Beiden zijn planten van diverse bronnen . Convolvulus suendermannii is inderdaad minder kieskeurig dan enkele andere zoals bijvoorbeeld compactus. C .suendermanii is volgens sommigen een subspecies van boissierii waarbij soms onderscheid wordt gemaakt tussen de planten gevonden in Spanje en degene uit de Balkan/Turkije  .Ik had in de vorige tuin een suendermanii die zeker beter bloeide dan de vorm die ik hier nu heb in de tuin .Maar die stond ook al wel langer in de tuin .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #230 Gepost op: 11 augustus 2024, 18:26:30 »

Jouw Convolvulus x suendermannii (is het eigenlijk wel Convolvulus x suendermannii en niet gewoon suendermannii of boissieri ssp.  suendermannii ?)heeft dan weer fijner loof  :o Mijn plant heeft grover loof ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #231 Gepost op: 11 augustus 2024, 18:30:02 »
Tja, wat noem je groot en klein.  De plant op de foto is nu 6cm diameter

I know ...bedoel eerder de lengte en breedte van het blad en niet zozeer de diameter maar zo kan ik natuurlijk wel ongeveer inschatten  ))4  Dat blad /loof  is bij mijn vormen zeker kleiner/fijner  ..., minder lang en minder breed . Zegt natuurlijk allemaal niks want hangt af van welke standplaats ze komen , welke de bron van de zaden was ...

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #232 Gepost op: 14 augustus 2024, 19:50:41 »

Jouw Convolvulus x suendermannii (is het eigenlijk wel Convolvulus x suendermannii en niet gewoon suendermannii of boissieri ssp.  suendermannii ?)heeft dan weer fijner loof  :o Mijn plant heeft grover loof ....
In een oude cataloog van de kwekerij Sündermann die deze plant hebben geïntroduceerd staat : wildcollectie uit Bulgarije met zilverig blad en rose bloemen.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #233 Gepost op: 16 augustus 2024, 10:38:43 »
In een oude cataloog van de kwekerij Sündermann die deze plant hebben geïntroduceerd staat : wildcollectie uit Bulgarije met zilverig blad en rose bloemen.

Bedankt nog Luc ! Deze heb ik dan weer onder de naam Convolvulus boissieri en die geeft hier momenteel ook wat bloemen ...Loof is iets meer zilverachtig en het blad wat korter en breder dan wat ik heb als
suendermannii. Bloemen ook wit terwijl die van suendermannii roze zijn .Moeilijk allemaal uit mekaar te houden nog ...Maar ik denk dan dat suendermannii dan inderdaad een bepaalde vorm is van een bepaalde standplaats in dit geval dan Bulgarije ...?

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #234 Gepost op: 18 augustus 2024, 11:27:58 »
Twee nieuwe soorten die in het vroege voorjaar werden gezaaid en nu als jonge plant in de rotstuin staan :
Lomelosia (Scabiosa) crenata
Alyssum montanum subsp. gmelinii
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #235 Gepost op: 19 augustus 2024, 19:22:37 »
Nog wat late bloei.
Een nog jonge plant van Haplopappus glutinosus
Sedum sichotense met gele bloemen die geleidelijk verkleuren
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #236 Gepost op: 20 augustus 2024, 16:32:56 »
Twee nieuwe soorten die in het vroege voorjaar werden gezaaid en nu als jonge plant in de rotstuin staan :
Lomelosia (Scabiosa) crenata
Alyssum montanum subsp. gmelinii

Is dat de normale bloeitijd voor de Alyssum ??  Een jonge plant misschien ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #237 Gepost op: 20 augustus 2024, 16:36:38 »
Nieuw in de tuin is Dianthus arenarius ssp bohemicus, een zeer diep ingesneden bloem zoals er wel meer zijn maar deze heeft een kortere steel dan dikwijls gebruikelijk. 

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #238 Gepost op: 20 augustus 2024, 19:05:04 »
Gezaaid deze winter, een jonge plant die nog niet precies weet wanneer hij moet bloeien  :D
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #239 Gepost op: 26 augustus 2024, 12:04:55 »
Gezaaid deze winter, een jonge plant die nog niet precies weet wanneer hij moet bloeien  :D

Hij zal't nog wel leren !  -2(

Hier bloeit, voor het eerst na 4 jaar sukkelen, Origanum amanum var. album (vrij) uitbundig, heeft hij eindelijk zijn 'draai' gevonden ?
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2024, 12:09:11 door Luc Gilgemyn »