Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 augustus 2024, 14:15:10Convolvulus suendermannii heeft het natuurlijk liever zonniger en warmer en de huidige kentering naar warm en droog zomerweer kan hem dan ook bekoren ...Citaat van: Frankie Wulleman op 10 augustus 2024, 21:30:00Zowat alle Convolvulussoorten die ik in het verleden heb gehad waren slecht of niet bloeiend in de tuin. Ik kan me niet voor de geest halen of ik deze nog heb geprobeerd.Dat is wel vreemd Frankie Convolvulus compactus bijvoorbeeld heb ik al meer dan 20 jaar in de rotstuin en het is nu pas het eerste jaar dat hij niet gebloeid heeft . Andere jaren was de bloei altijd heel goed .Het extreem natte en slechte voorjaar en begin van de zomer is daar uiteraard de dader van .Nu ze houden natuurlijk van heel veel warmte , zon en een heel schraal /doorlatend/mineralig mengsel .Bij mij staan ze allemaal in een mengsel van grof rijnzand , japans grit , met wat bims , zonder humus en hoogstens een heel heel klein beetje klei achtige grond .Ze staan ook allemaal op de zonnigste en warmste plekjes van de tuin. Convolvulus suendermannii is mijn inziens zeker minder kieskeurig als bijvoorbeeld compactus . Maar compactus geeft zijn bloemen hier altijd allemaal in 1 keer en in een topjaar is heel de plant bedekt . Terwijl suendermannii bijvoorbeeld hier een verspreide bloeiperiode heeft met het hele voorjaar en de zomer wat verspreide bloei /bloemen ...
Convolvulus suendermannii heeft het natuurlijk liever zonniger en warmer en de huidige kentering naar warm en droog zomerweer kan hem dan ook bekoren ...
Zowat alle Convolvulussoorten die ik in het verleden heb gehad waren slecht of niet bloeiend in de tuin. Ik kan me niet voor de geest halen of ik deze nog heb geprobeerd.
Terwijl suendermannii bijvoorbeeld hier een verspreide bloeiperiode heeft met het hele voorjaar en de zomer wat verspreide bloei /bloemen ...
Ik heb nu een Convolvulus compactus met de eerste bloemen. Een plant die meekwam van Tjechie.
Citaat van: Luc Scheldeman op 11 augustus 2024, 18:01:21Ik heb nu een Convolvulus compactus met de eerste bloemen. Een plant die meekwam van Tjechie.Ik vind hem toch nog redelijk groot blad hebben voor compactus Luc ...de mijne hebben veel kleiner loof ....
Rumst heeft blijkbaar een ander microklimaat.Hier bloeit Convolvulus x sundermannii altijd volop, buiten in de rotstuin en zonder een aangepast grondmengsel
Tja, wat noem je groot en klein. De plant op de foto is nu 6cm diameter
Citaat van: Luc Scheldeman op 11 augustus 2024, 18:05:21Rumst heeft blijkbaar een ander microklimaat.Hier bloeit Convolvulus x sundermannii altijd volop, buiten in de rotstuin en zonder een aangepast grondmengselJouw Convolvulus x suendermannii (is het eigenlijk wel Convolvulus x suendermannii en niet gewoon suendermannii of boissieri ssp. suendermannii ?)heeft dan weer fijner loof Mijn plant heeft grover loof ....
Jouw Convolvulus x suendermannii (is het eigenlijk wel Convolvulus x suendermannii en niet gewoon suendermannii of boissieri ssp. suendermannii ?)heeft dan weer fijner loof Mijn plant heeft grover loof ....
In een oude cataloog van de kwekerij Sündermann die deze plant hebben geïntroduceerd staat : wildcollectie uit Bulgarije met zilverig blad en rose bloemen.
Twee nieuwe soorten die in het vroege voorjaar werden gezaaid en nu als jonge plant in de rotstuin staan :Lomelosia (Scabiosa) crenataAlyssum montanum subsp. gmelinii
Is dat de normale bloeitijd voor de Alyssum ?? Een jonge plant misschien ??
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 augustus 2024, 16:32:56Is dat de normale bloeitijd voor de Alyssum ?? Een jonge plant misschien ??Gezaaid deze winter, een jonge plant die nog niet precies weet wanneer hij moet bloeien