Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2024  (gelezen 11328 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2024
« Reactie #120 Gepost op: 15 juli 2024, 13:07:54 »
Nog zo'n late bloeier, Scuttelaria 'Texas Rosea'.

Altijd mooi Frankie , ik heb er hier niet de ruimte voor maar het is een heel waardevolle plant !

Hij vraagt net als de meeste scuttelaria's de nodige ruimte. 40 cm doorsnede wordt zo bereikt. Maar het zijn zeer zeker waardevolle planten in de rotstuin vanwege de wat latere bloei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #121 Gepost op: 15 juli 2024, 13:10:01 »
Erysimum pumilum groeit en bloeit zeer compact. Ik heb deze soort een tijdje geleden proberen te stekken, maar aan de voet van de plant verschijnen er nu ook spontane zaailingen. Benieuwd of de zaailingen dezelfde eigenschappen zullen hebben als de moederplant. Ik heb ondervonden dat de variatie bij zaailingen van Erysimum bijzonder groot kan zijn.

Als de variatie groot is Frankie kan het misschien zijn dat ze gekruist hebben met  andere (grotere) soorten Erysimum die je in bloei had ?Of zou dat niet kunnen ? De plant die je toont is in ieder geval het soort planten wat we zoeken voor onze crevice tuinen en kleinere tufsteen tuinen  ((14 ((14

Er stond er nog eentje in bloei op dat moment, dus een hybride is nooit uitgesloten. Maar ook binnen een en dezelfde soort is er heel veel variatie in de zaailingen. Daarom is het beter om een goede vorm te stekken, waarbij de eigenschappen van de moederplant behouden blijven.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #122 Gepost op: 15 juli 2024, 13:11:26 »
Detail van Linaria tristis ssp. lurida uit het gebied van de berg Toubkal in de Hoge Atlas. Een zeer variabele soort.
Kende ik niet Thomas ...wat een plantenkennis kunnen we hier steeds toch blijvend opdoen ...
Ik kon er dit voorjaar eentje op de kop tikken in Utrecht, Kris.

In welk rotstuingedeelte heb je hem ondergebracht Frankie ?

Hij staat onderin de rotstuin op een zonnig plaatsje, Kris. Het zou een doorlevende soort moeten zijn.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #123 Gepost op: 15 juli 2024, 13:12:29 »
Hypericum cerastioides kende een rampzalig seizoen. Verschillende planten zijn gesneuveld door de vele regen. Ik heb er nog eentje staan die nog wat bloemen geeft. Soms verschijnen er spontane zaailingen, maar ik zal deze eens proberen te stekken. Iemand die er ervaring mee heeft?

Niet specifiek met deze soort Frankie maar ik veronderstel dat het nu stilaan de goede tijd is ? Heb je bij deze soort geen half rijpe stekken nodig ?

Ik zou het niet weten, Kris, maar best mogelijk. Oudere planten hebben de neiging wat te verhouten in het centrum.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #124 Gepost op: 15 juli 2024, 13:21:03 »
Maar wat zeg je? Is Stopp nu definitief gestopt? Ik herinner me nog dat ik een lijst heb gekregen dit voorjaar.

Ik vermoed toch dat het zo goed als over en uit is Frankie ....spijtig genoeg ...Zijn gezondheid schijnt nogal achteruit te gaan .

Wat jammer toch, zo'n goede kweker. Ik herinner me nog ons bezoek aan zijn kwekerij. Zijn tufawand is formidabel en beplant met een hele reeks moeilijke en aparte planten. De kwekerij lag er 'gelekt' bij. Alles perfect in orde. Zo'n energieke man. Hij leek me duizend man sterk. Maar dat is alweer een tijdje geleden. Het was is 2016. 8 jaar geleden dus.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #125 Gepost op: 15 juli 2024, 17:34:21 »
Scuttelaria alpina. Een plant die wellicht ook zal te zien zijn tijdens de najaarslezing van Luc. In de natuur vormt deze prachtige pollen waarbij heel wat kleurvarianten te zien zijn.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #126 Gepost op: 15 juli 2024, 17:49:00 »
Nog altijd niemand die deze plant herkent? Iemand van de twee andere forumnisten moet hem toch herkennen?  ;D
Het is een waardevolle bloeier in deze tijd van het jaar met prachtige bloemen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #127 Gepost op: 15 juli 2024, 17:52:59 »
Niet letten op de paardebloem en de oxalis, maar deze dwerg Sanguisorba met zijn apart bont loof mag er ook best wezen. Ik ben wel de naam kwijt. Ik denk dat het een cv is van Sanguisorba minor. De donkerrode bloemen zijn al wat over hun hoogtepunt, maar het mooie loof blijft het hele seizoen zichtbaar.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #128 Gepost op: 15 juli 2024, 20:02:04 »
Nog altijd niemand die deze plant herkent? Iemand van de twee andere forumnisten moet hem toch herkennen?  ;D
Ik doe een poging : erigeron glaucus
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #129 Gepost op: 15 juli 2024, 20:03:05 »
Scuttelaria alpina. Een plant die wellicht ook zal te zien zijn tijdens de najaarslezing van Luc. In de natuur vormt deze prachtige pollen waarbij heel wat kleurvarianten te zien zijn.
Ik heb er de witte van in de rotstuin staan
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #130 Gepost op: 15 juli 2024, 20:18:35 »

Dat is hem! Merci Luc!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #131 Gepost op: 15 juli 2024, 20:19:28 »
Ik heb er de witte van in de rotstuin staan

Heb ik ook nog ooit gehad, maar verloren. Ik heb de indruk dat de planten na een paar jaar afzwakken. Stekken en met een nieuwe plant beginnen is aanbevolen.

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #132 Gepost op: 15 juli 2024, 21:23:37 »
Zou het toch niet de haplopappus reiderii kunnen zijn? De erigeron heeft naar mijn idee nog fijnere paarse bloemblaadjes ( is tenslotte ook een fijnstraal). Lijkt sprekend op de mijne:
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2024, 21:25:58 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #133 Gepost op: 15 juli 2024, 21:32:49 »
Zou het toch niet de haplopappus reiderii kunnen zijn? De erigeron heeft naar mijn idee nog fijnere paarse bloemblaadjes ( is tenslotte ook een fijnstraal). Lijkt sprekend op de mijne:

Verdorie, je hebt gelijk, Marc. Dat is wat er op het label stond. Nu herinner ik me het weer. Hartelijk dank!
Ik denk dat Erigeron glaucus ook een stuk hoger wordt? Deze haplopappus wordt max. 10 cm hoog.

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #134 Gepost op: 15 juli 2024, 21:37:54 »
Ik weet niet hoe hoog de Erigeron wordt, maar de Haplopappus is bij mij inderdaad zo’n 10 cm.
Met vriendelijke groet