Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 19917 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #270 Gepost op: 28 december 2024, 16:20:09 »
Deze heb ik altijd een warm hart toegedragen: Erigeron chrysopsidis 'Grand Ridge'. Ik heb er verschillende aangeschaft, maar na een paar seizoenen verdwenen ze steevast. Nog iemand die deze mooiste onder de fijnstraaltjes in zijn tuin heeft? Dat was ook zo'n typisch plantje die Aberconwy altijd bij zich had.

Heel zonnig Frankie , neen nooit in de collectie gehad stel ik nu vast ....

Neen? Nochtans een heel mooi fijnstraaltje. Luc G. heeft hem ook nog gehad, of hij hem nu nog heeft. Hij was ook moeilijk te stekken herinner ik me.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #271 Gepost op: 28 december 2024, 16:22:45 »
Waar is de tijd dat iedereen Salix x boydii in de tuin had? Ik kweekte er talloze van. Hier een partijtje, allemaal verkregen uit stek. Ik vond het een prachtig heestertje voor een trog of de rotstuin. Was het niet een of andere schimmel die ze de das heeft omgedaan? Waarschijnlijk niemand die dit nog heeft...of toch...?

Ik heb er nog altijd eentje Frankie ....weliswaar in een trog .Ik kan niet zeggen dat de groei overweldigend is . Nu ja , deze trog is al even beplant en waarschijnlijk is het substraat ook zonder voeding gevallen . Maar overleven doet hij wel .Soms sterven er een paar takjes of een gedeelte van een tak af .....

Mijn exemplaren hadden er ook altijd last van. Dat ging zo een tijdje voort, totdat na een zekere periode het boompje helemaal dood was. Nooit helemaal zeker geweten wat voor plaagbeest of virus het eigenlijk is die deze boompjes de das omdoet. Maar hey.... is er buiten jij en ik dan niemand die Salix boydii ooit in de tuin heeft gehad of heeft... ?  ))4

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #272 Gepost op: 28 december 2024, 16:25:16 »

Deze Lamium sandrasicum staat in pot waar hij het tot nu toe heel goed doet. Vroeger in de rotstuin was hij een kort leven beschoren.
Voorlopig doet hij het hier goed in de crevice en ook in een verhoogd bed in een zeer mineralig mengsel Frankie ...
Hoe lang staat hij er dan al? Krijgt hij een afdak?
Dit is zijn tweede winter op beide locaties Frankie en de vorige winter was toch ook wel erg nat ...Die van het verhoogd bed had vorige winter een afdakje maar nu dit jaar niet meer . De winter is uiteraard nog niet voorbij en dus moet ik het vel van de beer niet verkopen voor hij is neer geschoten ... )1)
Toch al een mooi resultaat tot zo ver.
Zoals je ziet, staat hij bij mij in zo'n diepe pot. In één seizoen heeft hij al de hele pot doorgeworteld. Hij is dus bijzonder groeikrachtig.

Daarnet nog snel een foto genomen in het verhoogd bed waar hij onafgedekt staat ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #273 Gepost op: 31 december 2024, 17:43:43 »
Deze heb ik altijd een warm hart toegedragen: Erigeron chrysopsidis 'Grand Ridge'. Ik heb er verschillende aangeschaft, maar na een paar seizoenen verdwenen ze steevast. Nog iemand die deze mooiste onder de fijnstraaltjes in zijn tuin heeft? Dat was ook zo'n typisch plantje die Aberconwy altijd bij zich had.

Prachtig Frankie...ik ben helemaal niet bekend met tuinbouwcultivars maar ik vind deze variëteit erg mooi.
Ik kreeg deze herfst een klein exemplaar van Erigeron chrysopsidis van een goede vriend (foto)... maar zonder een extra soortnaam.

Ik hou echt van geelbloemige Erigeron... bij voorkeur de wilde soorten van Noord-Amerika... aureus, linearis, flettii en bloomeri voelen zich hier al thuis.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #274 Gepost op: 31 december 2024, 17:53:56 »
Waar is de tijd dat iedereen Salix x boydii in de tuin had? Ik kweekte er talloze van. Hier een partijtje, allemaal verkregen uit stek. Ik vond het een prachtig heestertje voor een trog of de rotstuin. Was het niet een of andere schimmel die ze de das heeft omgedaan? Waarschijnlijk niemand die dit nog heeft...of toch...?

Ik heb er nog altijd eentje Frankie ....weliswaar in een trog .Ik kan niet zeggen dat de groei overweldigend is . Nu ja , deze trog is al even beplant en waarschijnlijk is het substraat ook zonder voeding gevallen . Maar overleven doet hij wel .Soms sterven er een paar takjes of een gedeelte van een tak af .....

Mijn exemplaren hadden er ook altijd last van. Dat ging zo een tijdje voort, totdat na een zekere periode het boompje helemaal dood was. Nooit helemaal zeker geweten wat voor plaagbeest of virus het eigenlijk is die deze boompjes de das omdoet. Maar hey.... is er buiten jij en ik dan niemand die Salix boydii ooit in de tuin heeft gehad of heeft... ?  ))4
Ik heb er nog 2 in de rotstuin.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #275 Gepost op: 31 december 2024, 18:05:15 »

En ziektevrij? Wel en gezond?

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #276 Gepost op: 1 januari 2025, 11:07:34 »
Ik heb ook een Salix x boydii in de tuin. Die ziet er niet erg gezond uit en groeit nauwelijks. De situatie is vergelijkbaar met mijn Salix reticulata. Ik denk dat ze vroeger beter groeiden.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #277 Gepost op: 1 januari 2025, 11:44:07 »

Prachtig Frankie...ik ben helemaal niet bekend met tuinbouwcultivars maar ik vind deze variëteit erg mooi.
Ik kreeg deze herfst een klein exemplaar van Erigeron chrysopsidis van een goede vriend (foto)... maar zonder een extra soortnaam.

Ik hou echt van geelbloemige Erigeron... bij voorkeur de wilde soorten van Noord-Amerika... aureus, linearis, flettii en bloomeri voelen zich hier al thuis.

Ik hou ook erg van die kleine Erigeron, maar ze worden altijd moeilijker. Zelfs flettii die hier ooit o zo gemakkelijk was, doet het niet zo goed meer.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #278 Gepost op: 1 januari 2025, 11:45:27 »
Ik heb ook een Salix x boydii in de tuin. Die ziet er niet erg gezond uit en groeit nauwelijks. De situatie is vergelijkbaar met mijn Salix reticulata. Ik denk dat ze vroeger beter groeiden.

Salix reticulata moet het jaar rond vrij vochtig staan, anders redden ze het niet in lange droge periodes. Ik heb er ooit eentje gehad in een trog die ik constant vochtig hield, en daar groeide hij naar believen. Eens uitgeplant in de rotstuin legde hij het loodje tijdens een hete zomer.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #279 Gepost op: 1 januari 2025, 12:28:13 »

Ik hou ook erg van die kleine Erigeron, maar ze worden altijd moeilijker. Zelfs flettii die hier ooit o zo gemakkelijk was, doet het niet zo goed meer.

Verbazingwekkend ... Erigeron flettii is de soort die voor mij het beste werkt. Hij bloeit zonder onderbreking vanaf half mei. Ik heb hem nog niet vermeerderd... hoewel hij veel zaden maakt. Mocht je interesse hebben, een klein bordje is genoeg...😉

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #280 Gepost op: 1 januari 2025, 13:45:29 »
Ik heb nog één Salix x boydii in de rotstuin staan. De tweede is ook weggerot.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #281 Gepost op: 2 januari 2025, 11:32:59 »
Verbazingwekkend ... Erigeron flettii is de soort die voor mij het beste werkt. Hij bloeit zonder onderbreking vanaf half mei. Ik heb hem nog niet vermeerderd... hoewel hij veel zaden maakt. Mocht je interesse hebben, een klein bordje is genoeg...😉

Wow , dat noem ik nog eens bloeien Thomas !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #282 Gepost op: 2 januari 2025, 11:34:40 »
Ik heb nog één Salix x boydii in de rotstuin staan. De tweede is ook weggerot.

Ik denk dat iedereen er mee worstelt ....gezien het Salix reticulata bloed is dat niet verwonderlijk ...Ik heb vorige lente nog eens reticulata uitgezet in de rotstuin . Nu maar afwachten .

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #283 Gepost op: 2 januari 2025, 20:25:28 »

En ziektevrij? Wel en gezond?
Denk het wel.  Af en toe heb je wel dode takjes inderdaad. En groeien doen ze extreem traag.
Ik sproei/vernevel wel af en toe in droge periodes.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #284 Gepost op: 2 januari 2025, 22:51:18 »
Deze superkleine Euphrobia saxatiles heb ik ooit nog in de tuin gehad voor een paar seizoenen. Toen is hij plots verdwenen. De meeste Euphorbia zijn heel sterk, maar deze ben ik jammer genoeg verloren. Nog iemand die dit prachtige dwergsoortje heeft?