Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 19954 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #255 Gepost op: 15 december 2024, 19:39:20 »
Deze Lamium sandrasicum staat in pot waar hij het tot nu toe heel goed doet. Vroeger in de rotstuin was hij een kort leven beschoren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #256 Gepost op: 17 december 2024, 11:00:56 »
Beste plantenvrienden,

er is een tijd van geluk en ongeluk. Als gevolg van een hersenbloeding,  Deze laatste trof mijn lieftallige vrouw Mariet afgelopen december 2023, waardoor ze rechtszijdig verlamd en rolstoelafhankelijk is voor de rest van haar leven. Mede hierdoor verhuisden we naar een andere locatie en moesten we stoppen met ons prachtige werk van reizen en het kweken van bijzondere alpiene planten.
Ondanks deze trieste tegenslag willen we toch in de schijnwerpers blijven staan van onze fantastische en interessante botanische wereld van alpenplanten in het algemeen en wensen we iedereen

een heerlijke kersttijd en een gelukkig, gezond en
voorspoedig Nieuwjaar.

Ger en Mariet van den Beuken

Ons nieuwe adres voor verdere correspondentie,
Veemarkt 5P
5961 ER, Horst

gervandenbeuken1@gmail.com

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #257 Gepost op: 17 december 2024, 12:34:35 »
Beste Ger

Natuurlijk weet ik van het noodlot dat je een jaar geleden is overkomen en dat betreur ik enorm.

Desondanks ben ik erg blij dat je af en toe de tijd hebt om ons hier regelmatig te ondersteunen met je expertise.

Ik wens jou en alle andere leden van dit forum hele fijne kerstdagen en een goed begin van het nieuwe jaar.

Dit forum is voor mij een grote verrijking.

Proost
Thomas

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #258 Gepost op: 17 december 2024, 13:12:38 »
Beste plantenvrienden,
er is een tijd van geluk en ongeluk. Als gevolg van een hersenbloeding,  Deze laatste trof mijn lieftallige vrouw Mariet afgelopen december 2023, waardoor ze rechtszijdig verlamd en rolstoelafhankelijk is voor de rest van haar leven. Mede hierdoor verhuisden we naar een andere locatie en moesten we stoppen met ons prachtige werk van reizen en het kweken van bijzondere alpiene planten.
Ondanks deze trieste tegenslag willen we toch in de schijnwerpers blijven staan van onze fantastische en interessante botanische wereld van alpenplanten in het algemeen en wensen we iedereen
voorspoedig Nieuwjaar.
Veemarkt 5P
5961 ER, Horst

Hallo Ger & Mariet , jullie hebben  heel veel moeten verwerken in een erg korte tijd .....Meer dan een mens dragen kan. We hopen dat je nu de komende tijd toch wat rust krijgt tezamen en toch wat kunt genieten van je  nieuwe stekje . Hopelijk volgt er nu toch weer wat stabiliteit .
Uiteraard missen we je als liefhebber en kweker van heel veel bijzondere planten. Maar dat is ondergeschikt aan hetgeen jullie nu ook wel moeten missen. We hopen stilletjes dat je inderdaad toch op één of andere manier betrokken blijft bij onze schitterende hobby. Je kennis en expertise is nog steeds heel erg welkom . Ook voor jullie fijne feestdagen en dat 2025 vooral voor jullie beter mag verlopen dan het parcours dat je hebt afgelegd in 2024 . We keep in touch.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #259 Gepost op: 18 december 2024, 19:28:52 »
Beste plantenvrienden,

voorspoedig Nieuwjaar.

Veemarkt 5P
5961 ER, Horst

Erg spijtig wat jullie overkomen is, Ger. Dit wens je natuurlijk niemand toe. Hopelijk kunnen jullie nog jullie draai vinden vanaf nu. Net als Kris heb ik ook nog de hoop dat we op de een of andere manier nog van uw kennis en bijdrages kunnen delen. In ieder geval een goed eind jaar toegewenst!

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #260 Gepost op: 22 december 2024, 15:40:42 »
Deze Lamium sandrasicum staat in pot waar hij het tot nu toe heel goed doet. Vroeger in de rotstuin was hij een kort leven beschoren.

Voorlopig doet hij het hier goed in de crevice en ook in een verhoogd bed in een zeer mineralig mengsel Frankie ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #261 Gepost op: 22 december 2024, 15:59:08 »
Vandaag kom ik af met een rotsplant die nog steeds regelmatig wordt aangeboden en misschien door velen niet aanzien worden als bijzonder of ook niet als een uitdaging ....Wel , kan je vertellen dat hij voor mij een grote uitdaging is . :o :o We hebben het hier over Saponaria 'Bressingham'. U mag me gerust terug fluiten ...De eerste foto toont mijn voorlaatste succes met deze soort  in 2015 . In 2023 ging het kortstondig ook nog even goed . Maar ze blijven hier nooit lang leven . ))4 ))8 ))8
De derde foto is een exemplaar in een Tsjechische tuin .
Wat is de reden dat ze altijd vroeg afsterven ? Ik had er onlangs een gesprek over met een liefhebber die het wereldje van de kweek wel goed kent en volgens hem heeft het te maken dat deze soort op grote schaal wordt vermeerderd en dat er blijkbaar materiaal in omloop is dat heel vatbaar is voor allerlei schimmels . Dus we moeten weer plantjes vinden van de oudere en sterkere planten ? 

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #262 Gepost op: 22 december 2024, 17:42:44 »
Vandaag kom ik af met een rotsplant die nog steeds regelmatig wordt aangeboden en misschien door velen niet aanzien worden als bijzonder of ook niet als een uitdaging ....Wel , kan je vertellen dat hij voor mij een grote uitdaging is . :o :o We hebben het hier over Saponaria 'Bressingham'. U mag me gerust terug fluiten ...De eerste foto toont mijn voorlaatste succes met deze soort  in 2015 . In 2023 ging het kortstondig ook nog even goed . Maar ze blijven hier nooit lang leven . ))4 ))8 ))8
De derde foto is een exemplaar in een Tsjechische tuin .
Wat is de reden dat ze altijd vroeg afsterven ? Ik had er onlangs een gesprek over met een liefhebber die het wereldje van de kweek wel goed kent en volgens hem heeft het te maken dat deze soort op grote schaal wordt vermeerderd en dat er blijkbaar materiaal in omloop is dat heel vatbaar is voor allerlei schimmels . Dus we moeten weer plantjes vinden van de oudere en sterkere planten ?

Goed dat je dit onder de aandacht brengt, Kris. Ik vind het een prachtige soort met zijn donkerroze bloemen. Je zal zeker niet terug gefloten worden. Ik heb hem ook iedere keer verloren tot mijn grote ergernis, want dit is een van de mooiste Saponaria's. Ik schaamde me er zelfs voor dat ik deze toch zo makkelijke plant iedere keer verspeelde. Maar zie, je komt met bijzondere wetenswaardigheden op de proppen. Mijn laatste exemplaar kwam nog van Tsjechië.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #263 Gepost op: 22 december 2024, 17:43:52 »

Voorlopig doet hij het hier goed in de crevice en ook in een verhoogd bed in een zeer mineralig mengsel Frankie ...

Hoe lang staat hij er dan al? Krijgt hij een afdak?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #264 Gepost op: 22 december 2024, 17:48:30 »

Dit is zijn tweede winter op beide locaties Frankie en de vorige winter was toch ook wel erg nat ...Die van het verhoogd bed had vorige winter een afdakje maar nu dit jaar niet meer . De winter is uiteraard nog niet voorbij en dus moet ik het vel van de beer niet verkopen voor hij is neer geschoten ... )1)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #265 Gepost op: 22 december 2024, 18:03:14 »

Dit is zijn tweede winter op beide locaties Frankie en de vorige winter was toch ook wel erg nat ...Die van het verhoogd bed had vorige winter een afdakje maar nu dit jaar niet meer . De winter is uiteraard nog niet voorbij en dus moet ik het vel van de beer niet verkopen voor hij is neer geschoten ... )1)

Toch al een mooi resultaat tot zo ver.
Zoals je ziet, staat hij bij mij in zo'n diepe pot. In één seizoen heeft hij al de hele pot doorgeworteld. Hij is dus bijzonder groeikrachtig.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #266 Gepost op: 27 december 2024, 22:26:53 »
Deze heb ik altijd een warm hart toegedragen: Erigeron chrysopsidis 'Grand Ridge'. Ik heb er verschillende aangeschaft, maar na een paar seizoenen verdwenen ze steevast. Nog iemand die deze mooiste onder de fijnstraaltjes in zijn tuin heeft? Dat was ook zo'n typisch plantje die Aberconwy altijd bij zich had.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #267 Gepost op: 27 december 2024, 22:46:38 »
Waar is de tijd dat iedereen Salix x boydii in de tuin had? Ik kweekte er talloze van. Hier een partijtje, allemaal verkregen uit stek. Ik vond het een prachtig heestertje voor een trog of de rotstuin. Was het niet een of andere schimmel die ze de das heeft omgedaan? Waarschijnlijk niemand die dit nog heeft...of toch...?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #268 Gepost op: 28 december 2024, 16:02:08 »
Waar is de tijd dat iedereen Salix x boydii in de tuin had? Ik kweekte er talloze van. Hier een partijtje, allemaal verkregen uit stek. Ik vond het een prachtig heestertje voor een trog of de rotstuin. Was het niet een of andere schimmel die ze de das heeft omgedaan? Waarschijnlijk niemand die dit nog heeft...of toch...?

Ik heb er nog altijd eentje Frankie ....weliswaar in een trog .Ik kan niet zeggen dat de groei overweldigend is . Nu ja , deze trog is al even beplant en waarschijnlijk is het substraat ook zonder voeding gevallen . Maar overleven doet hij wel .Soms sterven er een paar takjes of een gedeelte van een tak af .....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #269 Gepost op: 28 december 2024, 16:03:25 »
Deze heb ik altijd een warm hart toegedragen: Erigeron chrysopsidis 'Grand Ridge'. Ik heb er verschillende aangeschaft, maar na een paar seizoenen verdwenen ze steevast. Nog iemand die deze mooiste onder de fijnstraaltjes in zijn tuin heeft? Dat was ook zo'n typisch plantje die Aberconwy altijd bij zich had.

Heel zonnig Frankie , neen nooit in de collectie gehad stel ik nu vast ....