Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 19517 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Gepost op: 24 juli 2024, 10:09:49 »
Hierbij zou ik een topic willen starten om al de moeilijke , bijzondere , zeldzame , moeilijk te kweken planten te herbergen in 1 hoofdstuk . Ik weet niet of er animo voor is maar we kunnen het maar proberen .Het kan ook gaan over soorten die misschien niet super moeilijk zijn in de tuin  maar die dreigen te verdwijnen uit roulatie omdat ze niet meer worden aangeboden of omdat ze moeilijk te vermeerderen zijn (bijvoorbeeld maken haast nooit zaad en stekken is lastig )Planten die we koesteren en hopen dat ze in omloop blijven ...Vormen /cultivars die vergeten zijn maar echt weer in omloop moeten komen ...Planten waar haast nooit nog zaden worden van aangeboden .Nieuwe soorten om naar uit te kijken .Ik zeg maar wat om de geest van de deze topic toe te lichten ....   
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2024, 10:25:27 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2024, 10:20:17 »
Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2024, 10:27:04 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2024, 10:55:44 »
Aquilegia jonesii is ook zo een legendarische plant ....De uitdaging bestaat niet alleen om hem over te houden maar ook nog is in bloem te krijgen ...Ik heb maar weet van 1 melding van bloei bij ons hier in de lage landen en dat was 1 keer in de tuin van Harry Jans . Harry heeft hem 1 keer tot bloei gebracht uitgeplant in de tufsteen .De soort is endemisch voor  Alberta, Montana, and Wyoming.Ik heb 1 plant die nu een jaar of 3 moet zijn schat ik en ik heb ze ook gezaaid en enkele zaailingen zijn gekiemd . Of we ze ooit in bloei gaan krijgen is zeer de vraag ....Maar wie niet waagt ... 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2024, 10:06:57 »
Miyakea integrifolia noemde aanvankelijk Pulsatilla integrifolia. Hij is afkomstig van een eiland "Sakhalin" genoemd . Dit eiland grenst aan de Russische kust maar ook aan Japan .Deze plant is moeilijk in ons klimaat ...In 2012 heb ik deze soort een keer in bloem gekregen (zie foto )maar ik was zo naïef om te denken dat ik deze soort gewoon in de rotstuin kon kweken . Bij de eerste en beste warmte opstoot was ik hem natuurlijk kwijt .Daarna ben ik er nooit meer aangeraakt. Wel een keer aan zaden gekomen maar die zijn nooit gekiemd .Vorig jaar kon ik hem weer op de kop tikken op de najaarsmarkt in Utrecht .
Ondertussen weet ik dat de kweek bij ons alleen in pot mogelijk zal zijn .Voorlopig staan ze er nog goed bij en ik hoop hem volgend voorjaar nog eens in bloei te krijgen ...
Grondmengsel zal eerder wat zuur moeten zijn maar toch ook weer doorlatend genoeg ...
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2024, 10:43:45 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2024, 10:24:57 »
Of deze Polygala calcarea 'Pink Form ' op termijn even veel roem zal oogsten als sommige van de normale blauw bloeiende  vormen zoals 'Czech Sky' dat valt misschien te betwijfelen ...Ik denk dat hij voorlopig althans nog niet courant is in onze contreien . Tenzij iemand andere ervaringen heeft . Hoe het verder gaat met deze vorm zal de toekomst moeten uitwijzen . Ik bracht dit klein exemplaar mee uit Tsjechië en gaf het een plekje in de crevice ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2024, 10:40:19 »
Linum mucronatum subsp. mucronatum is afkomstig uit het oosten van Turkije , Syrië en Iran . Ik kweekte dit exemplaar op uit zaden die ik kocht bij Pavelka .Ik ben wel fan van al die geel bloeiende soortjes .Bloemen gaf hij voorlopig nog niet . Of dit een blijver wordt in ons assortiment kan ik ook nog niet zeggen . Ik denk wel dat hij voorlopig zeker niet courant is ...   

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2024, 22:03:27 »
Interessant topic Kris en mooie reeks die je laat zien. Dit is wel een beetje de Champions League van de rotstuinierder  -2(
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2024, 10:07:45 »
Interessant topic Kris en mooie reeks die je laat zien. Dit is wel een beetje de Champions League van de rotstuinierder  -2(

Bedankt Mark , blij dat je interesse hebt ...Ja we doen misschien wel mee met de Champions League maar net zoals de Belgische clubs met weinig middelen soms ... -2( -2(
En er regelmatig ne keer uitgezwierd worden ook . :o
Nu ja wat zijn bijzondere planten natuurlijk , is voor iedereen anders maar ik denk wel dat we weten wat hiermee bedoeld wordt .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2024, 10:37:33 »
Nototriche macleanii komt uit Peru en kan bij ons  alleen worden gekweekt in pot in een alpine house of constant onder een afdak . Het is alweer van 2015 geleden dat ik hem nog is in bloei had .(foto 1 ) Ben de plant nadien ook verspeeld in de toenmalige serre  tijdens een hittegolf . In 2011 was een topjaar qua bloei bij deze plant (foto 2 )Ben dankzij Ger opnieuw aan een jong exemplaar geraakt en hoop ze toekomstig weer een keer in bloei te krijgen (foto 3 en 4 )
Tijdens onze trip in Peru in 2014 zagen we nog heel wat andere mooie Nototriches maar bij mijn weten is er buiten macleanii geen andere soort in cultuur.
Nototriche behoort tot de familie van de Malvaceae (kaasjeskruidfamilie )
Het grondmengsel voor deze soort moet heel doorlatend zijn en heel mineralig. Teveel nat aan de wortels wordt zeer slecht verdragen bij zowel extreem warm weer alsook in de winter bij koude .
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2024, 10:42:55 door Kris De Raeymaeker »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2024, 22:29:43 »
Hierbij zou ik een topic willen starten om al de moeilijke , bijzondere , zeldzame , moeilijk te kweken planten te herbergen in 1 hoofdstuk . Ik weet niet of er animo voor is maar we kunnen het maar proberen .Het kan ook gaan over soorten die misschien niet super moeilijk zijn in de tuin  maar die dreigen te verdwijnen uit roulatie omdat ze niet meer worden aangeboden of omdat ze moeilijk te vermeerderen zijn (bijvoorbeeld maken haast nooit zaad en stekken is lastig )Planten die we koesteren en hopen dat ze in omloop blijven ...Vormen /cultivars die vergeten zijn maar echt weer in omloop moeten komen ...Planten waar haast nooit nog zaden worden van aangeboden .Nieuwe soorten om naar uit te kijken .Ik zeg maar wat om de geest van de deze topic toe te lichten ....

Dit topic heeft denk ik wel zijn bestaansrecht, Kris. Het wordt vanaf nu steeds maar moeilijker om aan al die aparte planten te komen. Zowat alle kwekers stoppen er mee vanwege ouderdom, ziekte, overlijden .... Vanuit de UK is het ook al gedaan. Wat we hebben zullen we inderdaad moeten koesteren en proberen zelf te vermeerderen en onder de liefhebbers te verspreiden. Zolang we nog wat aan zaden kunnen geraken via de bekende leveranciers kan er nog wat ondernomen worden, maar ook daar zal vroeg of laat een einde aan komen.

Maar ik denk dat het niet alleen om moeilijke en aparte planten mag gaan in dit topic. Ook courante en gemakkelijke planten die een plaats in de rotstuin waard zijn, kunnen opeens het loodje leggen in de tuin. Wanneer niemand nog die plant aanbiedt, geraak er dan nog maar eens aan... .

De planten die je hier laat zien, zijn echt wel allemaal stuk voor stuk grote zeldzaamheden waar in de toekomst niet meer zal aan te komen zijn.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2024, 22:34:18 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2024, 22:43:49 »
Een plant die me zeer nauw aan het hart ligt is deze Erinaceae anthyllis. Ik heb het al vaker over deze plant gehad, ik hou echt van dit soort planten. De stekelige en markante habitus van deze heester vind ik zeer aantrekkelijk. Ik heb hem meer dan 20 jaar geleden nog bij Portier gekocht als klein stekje en zie nu wat een exemplaar dat het geworden is.  In een van onze nummers schreef ik er nog een artikel over.

Maar deze heester maakt vrijwel nooit zaden, kan niet gescheurd worden en is bijzonder moeilijk te stekken. Noël Portier was een van de weinige die hem kon stekken maar is al een tijdje met pensioen. Stopp kon hem ook vermeerderen maar staat nooit meer op zijn steeds kleiner wordende lijst. Niemand biedt deze plant dus nog aan. Ik probeer hem elk jaar te vermeerderen maar dat loopt niet van een leien dakje. Momenteel heb ik een paar jonge gewortelde afleggers staan, waaronder de nog zeldzamere donkerblauwe kleurvorm 'Alhambra'.

Wie heeft deze plant nog in de tuin? Het zou m.i. zonde zijn mocht deze mooie heester uit onze tuinen zou verdwijnen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2024, 22:47:07 »
Linum mucronatum subsp. mucronatum is afkomstig uit het oosten van Turkije , Syrië en Iran . Ik kweekte dit exemplaar op uit zaden die ik kocht bij Pavelka .Ik ben wel fan van al die geel bloeiende soortjes .Bloemen gaf hij voorlopig nog niet . Of dit een blijver wordt in ons assortiment kan ik ook nog niet zeggen . Ik denk wel dat hij voorlopig zeker niet courant is ...

Knap, ik had ook enkele zaailingen maar kon ze niet verder opkweken.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2024, 22:57:49 »
De witte vorm van Origanum amanum. Een plant die niet al te gemakkelijk te behagen is en weinig aangeboden wordt. Ik merk zelf dat de aanwas kleiner is dan de roze kleurvariant waardoor hij ook veel trager te vermeerderen is. Opgekweekte stekjes zijn vaak wat wispelturig en leggen gemakkelijk het loodje.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2024, 23:11:25 »
Calandrinia umbellata is een Zuid-Amerikaan die het vele jaren heel goed heeft gedaan in de tuin. De planten zijn weliswaar kortlevend, maar ze zaaiden zich voortdurend uit waarbij de groep steeds groter werd. Ik herinner me zelfs dat de groep te groot werd  waarbij ik overtollige planten moest wegwieden... De bloei is fenomenaal en kan maanden aanhouden.

Maar het sprookje is uit... Vorig jaar verdwenen de laatste planten onherroepelijk uit de tuin. Ik heb ze altijd vermeerderd uit zaad, jaar na jaar. Dat is ze waarschijnlijk fataal geworden.

Ik heb destijds wel eens wat planten meegedaan naar Gent. Misschien is er nog iemand deze heeft? Ik zou hem maar al te graag terug hebben in de tuin.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2024, 07:09:39 »
Het is echt heel spannend om planten te zien die extreem zeldzaam zijn of zelden of nooit worden aangeboden. Veel dingen moeten we zelf uit zaad halen of voor het eerst uitproberen. Maar dat is wat onze geliefde hobby voor mij zo aantrekkelijk maakt.

Maar Frankie heeft ook helemaal gelijk... zelfs zogenaamd "eenvoudigere" planten hebben hun aantrekkingskracht en toch verdwijnen ze langzaam uit onze tuinen... omdat er steeds minder professionele alpenkwekerijen zijn. Bovendien zijn de aanvoerbronnen in het VK stilgevallen door die verdomde Brexit. Je zou een koerier moeten kennen die elke week naar het VK reist...😂

Ik zal proberen af en toe wat planten te laten zien die waarschijnlijk niet in elke bouwmarkt verkrijgbaar zijn. 😂

Ik wil beginnen met een extreem kleine Astilbe die ik vorig jaar van mijn goede vriend Manfred heb gekregen.

Astilbe glaberrima "Yakushima". Deze Japanse dwerg is 7 centimeter hoog en endemisch voor het eiland met dezelfde naam.
Hij kan waarschijnlijk alleen worden vermeerderd door deling... maar ik moet wachten tot hij zich goed heeft gevestigd.
De complexe schoonheid van de bloemen wordt alleen zichtbaar met een sterke vergroting.

In mijn ogen een spreekwoordelijk "klein" juweeltje.