Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 19452 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #30 Gepost op: 27 juli 2024, 16:18:14 »
De witte vorm van Origanum amanum. Een plant die niet al te gemakkelijk te behagen is en weinig aangeboden wordt. Ik merk zelf dat de aanwas kleiner is dan de roze kleurvariant waardoor hij ook veel trager te vermeerderen is. Opgekweekte stekjes zijn vaak wat wispelturig en leggen gemakkelijk het loodje.
Ik heb deze al een aantal keer gestekt op verschillende tijdstippen in het jaar maar het resultaat is telkens bedroevend slecht. Ook opdelen (scheuren) gaf tot nu weinig planten die verder willen groeien.
We blijven proberen !
Heb je al geprobeerd met eerst  te dippen en te besproeien met Solabiol Luc. ?

Het is me al een paar keer gelukt om reeds bewortelde zijscheuten op te potten en op te kweken, maar het gaat beduidend minder goed dan de roze vorm waarbij het eigenlijk wel vrij goed lukt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #31 Gepost op: 27 juli 2024, 16:28:20 »
L is een Zuid-Amerikaan die het vele jaren heel goed heeft gedaan in de tuin. De planten zijn weliswaar kortlevend, maar ze zaaiden zich voortdurend uit waarbij de groep steeds groter werd. Ik herinner me zelfs dat de groep te groot werd  waarbij ik overtollige planten moest wegwieden... De bloei is fenomenaal en kan maanden aanhouden.
Maar het sprookje is uit... Vorig jaar verdwenen de laatste planten onherroepelijk uit de tuin. Ik heb ze altijd vermeerderd uit zaad, jaar na jaar. Dat is ze waarschijnlijk fataal geworden.
Ik heb destijds wel eens wat planten meegedaan naar Gent. Misschien is er nog iemand deze heeft? Ik zou hem maar al te graag terug hebben in de tuin.

Kan me die periode heel goed herinneren Frankie en ben wel verbaasd dat het ook bij jou over en uit is ...Ik heb een keer of 2 plantjes gehad van jou maar die hebben nooit lang overleefd  --13  Ze moesten precies niet al te veel weten van mijn tuin of de omstandigheden hier ....of van de tuinier , kan ook . Kan je dus heel spijtig genoeg niet helpen , hopelijk iemand anders wel . Moest het je interesseren , Jelito Seeds bied wel zaden aan ! Volgens sommige is dit trouwens nu Montiopsis geworden ...

Ik heb vaak heel wat planten opgekweekt in pot, maar daar moesten ze absoluut niet van weten. De volle grond gaf de voorkeur. Potcultuur was voor deze plant zeker niet aanbevolen. Zelfs jonge zaailingen die in pot stonden, moesten zo vlug mogelijk de grond in.
Eens kijken bij Jelito Seeds. Ik wil de soort zeker nog s proberen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #32 Gepost op: 27 juli 2024, 17:21:17 »
Deze die nu volgt is minder zeldzaam dan de integrifolia maar zal je toch relatief weinig zien op beurzen in onze contreien .Ik denk niet dat ik hem al eens zag in Utrecht maar je kan natuurlijk niet alles zien ...  Zie je bij mijn weten ook niet op plantenlijsten van handelaars . Ik heb nu 2 planten van Pulsatilla tatewakii want daarover gaat het .Eentje heb ik uit zaad gekweekt en andere bracht ik mee van de beurs in  Kiekeberg vorig jaar . Net als Pulsatilla/Miyakea integrifolia komt deze soort van het eiland "Sakhalin". Alhoewel ik hem vroeger eens een paar jaar in de tuin heb kunnen over houden is het veiliger om ze in pot te kweken tot we er meer van weten ...Ik denk dat ze qua cultuur omstandigheden eerder samen gaan met bijvoorbeeld Pulsatilla vernalis ...
Andere vergelijkbare zeldzame Pulsatilla 's waarvan ik er nog geen bezit overigens zijn o.a. : Pulsatilla taraoi -Pulsatilla ajanensis -Pulsatilla kostyczewii- Pulsatilla sugawarai -Pulsatilla nipponica  ...
Wie hier wat reservemateriaal van staan heeft mag het me bezorgen  -2( -2( -2( -2(  Zoals je ziet zijn er uitdagingen genoeg ! Probleem met Pulsatilla is dat je heel vers zaad moet hebben om enige kans op kieming te krijgen en daar wringt ook vaak het schoentje .
Ik heb nog wel wat zaailingen onder species nummers van zaden die in de regio van Sakhalin en dergelijke zijn verzameld. Ze hebben nog niet gebloeid en dus wordt het afwachten wat dit geeft ...

Dan hebben we alle zeldzame zaken genoemd in de Russische , Japanse regio en vooral die eilanden ....Maar wie slaagt erin om Pulsatilla vernalis lang goed te houden , te laten bloeien , te vermeerderen ? Ik ken iemand in Vlaanderen die daar al in geslaagd is , hij komt naar de lezingen maar ben even zijn naam kwijt . Mij is het nog niet vaak gelukt ! En wie kreeg ooit al eens Pulsatilla aurea in bloem ? Of wie kan deze plant überhaupt nog maar over houden ....Ik hoor graag jullie reacties en dan hebben we tenminste al het geslacht Pulsatiila al gehad ? Natuurlijk moeten we dan misschien ook nog "Budapest Blue ' bespreken of bepaalde vormen van slavica die eruit springen ?

Pulsatilla. Mooie planten, maar veel soorten zijn moeilijk in ons klimaat. Ik had ooit een hele mooie Budapest blue, maar gaf na enige jaren de geest.
Uit de zadenlijst van Holubec heb ik enkele jaren geleden P. vernalis opgekweekt. Ik heb er nu nog een over maar bloeide nog nooit.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #33 Gepost op: 27 juli 2024, 17:29:58 »
Een plant die me zeer nauw aan het hart ligt is deze Erinaceae anthyllis. Ik heb het al vaker over deze plant gehad, ik hou echt van dit soort planten. De stekelige en markante habitus van deze heester vind ik zeer aantrekkelijk. Ik heb hem meer dan 20 jaar geleden nog bij Portier gekocht als klein stekje en zie nu wat een exemplaar dat het geworden is.  In een van onze nummers schreef ik er nog een artikel over.
Maar deze heester maakt vrijwel nooit zaden, kan niet gescheurd worden en is bijzonder moeilijk te stekken. Noël Portier was een van de weinige die hem kon stekken maar is al een tijdje met pensioen. Stopp kon hem ook vermeerderen maar staat nooit meer op zijn steeds kleiner wordende lijst. Niemand biedt deze plant dus nog aan. Ik probeer hem elk jaar te vermeerderen maar dat loopt niet van een leien dakje. Momenteel heb ik een paar jonge gewortelde afleggers staan, waaronder de nog zeldzamere donkerblauwe kleurvorm 'Alhambra'.
Wie heeft deze plant nog in de tuin? Het zou m.i. zonde zijn mocht deze mooie heester uit onze tuinen zou verdwijnen.
Ik heb van zowel de gewone vorm als van de Alhambra vorm een exemplaar in de rotstuin.
Vermeerderen is inderdaad zeer lastig, vergelijkbaar met acantholimon
Ik heb een klein en heel jong exemplaar van wat de kleurvorm 'Alhambra' zou moeten zijn Frankie ....hij heeft nog niet gebloeid en komt nog van Gerd Stopp. Ik heb een groter exemplaar achter gelaten in de vorige tuin want die laten zich natuurlijk niet meer verplanten . Ik hoor inderdaad overal hetzelfde verhaal dat deze plant heel moeilijk te vermeerderen is . Ik had wat zaden van de botanische tuin in  Tübingen maar daar is nooit wat van gekiemd .Dus zeker eentje om over te waken dat hij in roulatie blijft Dus goed dat je wat geworteld materiaal hebt ! .Ik heb ze trouwens 1 keer in het wild gezien in de Sierra Nevada in Spanje samen met  Vella spinosa.

Ik denk dat ze niet echt populair zijn onder de meeste liefhebbers, Kris. Waarschijnlijk dat ze daarom weinig gekweekt en aangeboden worden. Het zijn dus echt liefhebbersplanten. Bovendien nemen ze op den duur heel wat plaats in beslag. Na al die jaren meet mijn exemplaar al ruim 90 cm! Dus voor de kleine tuin zijn ze niet weggelegd. Ik heb de indruk dat 'Alhambra' heel wat trager groeit.
Maar hun onmiskenbare en afschrikwekkend uiterlijk met de lange scherpe stekels maakt er een echte blikvanger van. Hoe groot waren de planten die je hebt gezien in de natuur?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #34 Gepost op: 27 juli 2024, 22:22:19 »
L is een Zuid-Amerikaan die het vele jaren heel goed heeft gedaan in de tuin. De planten zijn weliswaar kortlevend, maar ze zaaiden zich voortdurend uit waarbij de groep steeds groter werd. Ik herinner me zelfs dat de groep te groot werd  waarbij ik overtollige planten moest wegwieden... De bloei is fenomenaal en kan maanden aanhouden.
Maar het sprookje is uit... Vorig jaar verdwenen de laatste planten onherroepelijk uit de tuin. Ik heb ze altijd vermeerderd uit zaad, jaar na jaar. Dat is ze waarschijnlijk fataal geworden.
Ik heb destijds wel eens wat planten meegedaan naar Gent. Misschien is er nog iemand deze heeft? Ik zou hem maar al te graag terug hebben in de tuin.

Kan me die periode heel goed herinneren Frankie en ben wel verbaasd dat het ook bij jou over en uit is ...Ik heb een keer of 2 plantjes gehad van jou maar die hebben nooit lang overleefd  --13  Ze moesten precies niet al te veel weten van mijn tuin of de omstandigheden hier ....of van de tuinier , kan ook . Kan je dus heel spijtig genoeg niet helpen , hopelijk iemand anders wel . Moest het je interesseren , Jelito Seeds bied wel zaden aan ! Volgens sommige is dit trouwens nu Montiopsis geworden ...

Inderdaad, Jelito biedt zaden aan. Ik heb nog nooit eerder besteld bij deze bron. Heb jij nog besteld bij deze?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #35 Gepost op: 27 juli 2024, 23:27:44 »
Er bestaat een hele reeks prachtige Draba's die echter vaak niet van de gemakkelijkste zijn en speciale aandacht vragen. Deze Draba longisiliqua uit de Kaukasus is er zo eentje en een van de allermooiste. Eigenlijk is dit een plant voor de alpiene kas, maar als je hem het ganse jaar droog kan houden kom je ook al een eind ver. Hij maakt geen zaad en moet door stek vermeerderd worden maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dit soort juweeltjes kon je wel eens in de UK op de kop tikken. Maar dat is nu uitgesloten. Ger kweekte deze soort ook, maar ook dat is nu gedaan. Gerrit Roest is waarschijnlijk de enige die plant nog kweekt en af en toe te koop aanbiedt. Het zou spijtig zijn mocht deze mooie soort uit het circuit verdwijnen. Ik heb er nog een in een pot en een op tufsteen, maar dat laatste is geen groot succes. Zijn er nog mensen die deze soort in de verzameling hebben en eventueel tips hebben om te vermeerderen?

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #36 Gepost op: 28 juli 2024, 09:48:20 »
Een plant die me zeer nauw aan het hart ligt is deze Erinaceae anthyllis. Ik heb het al vaker over deze plant gehad, ik hou echt van dit soort planten. De stekelige en markante habitus van deze heester vind ik zeer aantrekkelijk. Ik heb hem meer dan 20 jaar geleden nog bij Portier gekocht als klein stekje en zie nu wat een exemplaar dat het geworden is.  In een van onze nummers schreef ik er nog een artikel over.
Maar deze heester maakt vrijwel nooit zaden, kan niet gescheurd worden en is bijzonder moeilijk te stekken. Noël Portier was een van de weinige die hem kon stekken maar is al een tijdje met pensioen. Stopp kon hem ook vermeerderen maar staat nooit meer op zijn steeds kleiner wordende lijst. Niemand biedt deze plant dus nog aan. Ik probeer hem elk jaar te vermeerderen maar dat loopt niet van een leien dakje. Momenteel heb ik een paar jonge gewortelde afleggers staan, waaronder de nog zeldzamere donkerblauwe kleurvorm 'Alhambra'.
Wie heeft deze plant nog in de tuin? Het zou m.i. zonde zijn mocht deze mooie heester uit onze tuinen zou verdwijnen.

Frankie, ik heb die ook nog staan. Zelfs een zaailing in de tuftuin, waar de moederplant gestorven is.

Ik herinnerde me dat precies dat jij hem ook had Herman ......Ken je de reden dat de moederplant is afgestorven ?
Kris, die was ongeveer 24 jaar oud en in 2020 gestorven. Ouderdom?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2024, 10:00:39 »
Er bestaat een hele reeks prachtige Draba's die echter vaak niet van de gemakkelijkste zijn en speciale aandacht vragen. Deze Draba longisiliqua uit de Kaukasus is er zo eentje en een van de allermooiste. Eigenlijk is dit een plant voor de alpiene kas, maar als je hem het ganse jaar droog kan houden kom je ook al een eind ver. Hij maakt geen zaad en moet door stek vermeerderd worden maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dit soort juweeltjes kon je wel eens in de UK op de kop tikken. Maar dat is nu uitgesloten. Ger kweekte deze soort ook, maar ook dat is nu gedaan. Gerrit Roest is waarschijnlijk de enige die plant nog kweekt en af en toe te koop aanbiedt. Het zou spijtig zijn mocht deze mooie soort uit het circuit verdwijnen. Ik heb er nog een in een pot en een op tufsteen, maar dat laatste is geen groot succes. Zijn er nog mensen die deze soort in de verzameling hebben en eventueel tips hebben om te vermeerderen?
Ja, ik heb Draba longisiliqua, maar die heb ik nog niet kunnen vermeerderen. Ik ga stekken proberen.

Ik Toon twee Linumsoorten, die ik helaas niet meer heb. Linum cariense komt uit Turkije en is hier waarschijnlijk alleen te houden onder permanente bescherming tegen vocht. Ik heb hem een paar jaar in het Alpinehuis gehad, waar hij goed bloeide. Het lukte me echter niet om hem generatief of vegetatief te vermeerderen.
Linum 'Spanish Sun' werd jaren geleden aangeboden door Gerd Stopp. Naar mijn mening is het misschien een vorm van Linum suffruticosum. Ik had verschillende exemplaren die ik buiten op een zonnige en droge plek plantte. Een enkele plant bloeide, maar ging daarna dood. Ik had het graag nog eens geprobeerd met deze prachtige plant, maar ik kon hem nergens vinden.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2024, 12:36:39 »
Hierbij zou ik een topic willen starten om al de moeilijke , bijzondere , zeldzame , moeilijk te kweken planten te herbergen in 1 hoofdstuk . Ik weet niet of er animo voor is maar we kunnen het maar proberen .Het kan ook gaan over soorten die misschien niet super moeilijk zijn in de tuin  maar die dreigen te verdwijnen uit roulatie omdat ze niet meer worden aangeboden of omdat ze moeilijk te vermeerderen zijn (bijvoorbeeld maken haast nooit zaad en stekken is lastig )Planten die we koesteren en hopen dat ze in omloop blijven ...Vormen /cultivars die vergeten zijn maar echt weer in omloop moeten komen ...Planten waar haast nooit nog zaden worden van aangeboden .Nieuwe soorten om naar uit te kijken .Ik zeg maar wat om de geest van de deze topic toe te lichten ....

Interessant initiatief Kris !  We zullen proberen ons steentje bij te dragen !  Al is wat voor de ene moeilijk is, niet zeldzaam voor een ander of moeilijk vermeerderbaar.  Alvast heel wat interessante bijdragen hierboven !  ((14 
De reeks waarmee jij het topic lanceert is alvast beangstigend mooi, zeldzaam en mooi...  ))4
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2024, 13:05:03 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #39 Gepost op: 28 juli 2024, 12:52:14 »
Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .

Inderdaad een heel mooie soort Kris.  Of hij zeldzaam is weet ik niet en of hij moeilijk is weet ik evenmin maar sedert vorig jaar heb ik hier naast de makkelijke Pterocephalus parnassii ook Pterocephalus pinardii in de verzameling.  Mooi vind ik hem in elk geval wel.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #40 Gepost op: 28 juli 2024, 12:55:13 »
Ja, ik heb Draba longisiliqua, maar die heb ik nog niet kunnen vermeerderen. Ik ga stekken proberen.

Ik Toon twee Linumsoorten, die ik helaas niet meer heb. Linum cariense komt uit Turkije en is hier waarschijnlijk alleen te houden onder permanente bescherming tegen vocht. Ik heb hem een paar jaar in het Alpinehuis gehad, waar hij goed bloeide. Het lukte me echter niet om hem generatief of vegetatief te vermeerderen.
Linum 'Spanish Sun' werd jaren geleden aangeboden door Gerd Stopp. Naar mijn mening is het misschien een vorm van Linum suffruticosum. Ik had verschillende exemplaren die ik buiten op een zonnige en droge plek plantte. Een enkele plant bloeide, maar ging daarna dood. Ik had het graag nog eens geprobeerd met deze prachtige plant, maar ik kon hem nergens vinden.

Ik heb net dit jaar een exemplaar van Linum suffruticosum 'Spanish Sun' op de kop getikt Eberhard, het plantje heeft goed aangepakt maar bloeit nog niet, wellicht nog te jong.   Afwachten of het volgend jaar zo ver is.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #41 Gepost op: 28 juli 2024, 12:58:12 »
Calandrinia umbellata is een Zuid-Amerikaan die het vele jaren heel goed heeft gedaan in de tuin. De planten zijn weliswaar kortlevend, maar ze zaaiden zich voortdurend uit waarbij de groep steeds groter werd. Ik herinner me zelfs dat de groep te groot werd  waarbij ik overtollige planten moest wegwieden... De bloei is fenomenaal en kan maanden aanhouden.

Daarvan heb ik er in het verleden ook nog enkele van jou afgedeeld Frankie.  Helaas was het hier na een paar jaar ook over en uit.  Zaailingen heb ik nooit gevonden.  Jelitto proberen lijkt mij een goed idee, ik heb er ook nog nooit besteld, misschien moeten we eens een gegroepeerde bestelling proberen want hun aanbod is echt wel indrukwekkend.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2024, 13:02:39 »
De witte vorm van Origanum amanum. Een plant die niet al te gemakkelijk te behagen is en weinig aangeboden wordt. Ik merk zelf dat de aanwas kleiner is dan de roze kleurvariant waardoor hij ook veel trager te vermeerderen is. Opgekweekte stekjes zijn vaak wat wispelturig en leggen gemakkelijk het loodje.
Ik heb deze al een aantal keer gestekt op verschillende tijdstippen in het jaar maar het resultaat is telkens bedroevend slecht. Ook opdelen (scheuren) gaf tot nu weinig planten die verder willen groeien.
We blijven proberen !

Ik heb die hier al een drie-vier jaar staan zonder veel succes.  Weinig aangroei, weinig bloei... tot dit jaar, hij is wellicht 3-4 keer in omvang vermeerderd en gaat voluit bloeien, hij begint pas dus een foto volgt later.  Hij staat hier vrij droog... is het nu de overvloedige regenval van dit jaar die hem heeft deugd gedaan ??

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 28 juli 2024, 17:57:44 »
Ik heb net dit jaar een exemplaar van Linum suffruticosum 'Spanish Sun' op de kop getikt Eberhard, het plantje heeft goed aangepakt maar bloeit nog niet, wellicht nog te jong.   Afwachten of het volgend jaar zo ver is.

Kun je ons vertellen waar je de 'Spaanse zon' hebt gekocht, Luc?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #44 Gepost op: 28 juli 2024, 19:14:22 »

Kun je ons vertellen waar je de 'Spaanse zon' hebt gekocht, Luc?

Ik heb er ook eentje staan, Eberhard. Ik heb hem ook dit voorjaar aangeschaft op de rotsplantenbeurs in Utrecht. Wellicht heeft Luc hem ook daarvandaan. Ik heb er nog even het eitket bijgevoegd, maar kan me niet onmiddellijk herinneren bij wie het was. Hij staat buiten in de rotstuin op een hoog gelegen zonnige plaats. Een afscherming in de winter tegen de regen lijkt me geen overbodige luxe?