Er bestaat een hele reeks prachtige Draba's die echter vaak niet van de gemakkelijkste zijn en speciale aandacht vragen. Deze Draba longisiliqua uit de Kaukasus is er zo eentje en een van de allermooiste. Eigenlijk is dit een plant voor de alpiene kas, maar als je hem het ganse jaar droog kan houden kom je ook al een eind ver. Hij maakt geen zaad en moet door stek vermeerderd worden maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dit soort juweeltjes kon je wel eens in de UK op de kop tikken. Maar dat is nu uitgesloten. Ger kweekte deze soort ook, maar ook dat is nu gedaan. Gerrit Roest is waarschijnlijk de enige die plant nog kweekt en af en toe te koop aanbiedt. Het zou spijtig zijn mocht deze mooie soort uit het circuit verdwijnen. Ik heb er nog een in een pot en een op tufsteen, maar dat laatste is geen groot succes. Zijn er nog mensen die deze soort in de verzameling hebben en eventueel tips hebben om te vermeerderen?
Ja, ik heb
Draba longisiliqua, maar die heb ik nog niet kunnen vermeerderen. Ik ga stekken proberen.
Ik Toon twee Linumsoorten, die ik helaas niet meer heb.
Linum cariense komt uit Turkije en is hier waarschijnlijk alleen te houden onder permanente bescherming tegen vocht. Ik heb hem een paar jaar in het Alpinehuis gehad, waar hij goed bloeide. Het lukte me echter niet om hem generatief of vegetatief te vermeerderen.
Linum 'Spanish Sun' werd jaren geleden aangeboden door Gerd Stopp. Naar mijn mening is het misschien een vorm van
Linum suffruticosum. Ik had verschillende exemplaren die ik buiten op een zonnige en droge plek plantte. Een enkele plant bloeide, maar ging daarna dood. Ik had het graag nog eens geprobeerd met deze prachtige plant, maar ik kon hem nergens vinden.