Miyakea integrifolia noemde aanvankelijk Pulsatilla integrifolia. Hij is afkomstig van een eiland "Sakhalin" genoemd . Dit eiland grenst aan de Russische kust maar ook aan Japan .Deze plant is moeilijk in ons klimaat ...In 2012 heb ik deze soort een keer in bloem gekregen (zie foto )maar ik was zo naïef om te denken dat ik deze soort gewoon in de rotstuin kon kweken . Bij de eerste en beste warmte opstoot was ik hem natuurlijk kwijt .Daarna ben ik er nooit meer aangeraakt. Wel een keer aan zaden gekomen maar die zijn nooit gekiemd .Vorig jaar kon ik hem weer op de kop tikken op de najaarsmarkt in Utrecht .
Ondertussen weet ik dat de kweek bij ons alleen in pot mogelijk zal zijn .Voorlopig staan ze er nog goed bij en ik hoop hem volgend voorjaar nog eens in bloei te krijgen ...
Grondmengsel zal eerder wat zuur moeten zijn maar toch ook weer doorlatend genoeg ...
Deze die nu volgt is minder zeldzaam dan de integrifolia maar zal je toch relatief weinig zien op beurzen in onze contreien .Ik denk niet dat ik hem al eens zag in Utrecht maar je kan natuurlijk niet alles zien ... Zie je bij mijn weten ook niet op plantenlijsten van handelaars . Ik heb nu 2 planten van Pulsatilla tatewakii want daarover gaat het .Eentje heb ik uit zaad gekweekt en andere bracht ik mee van de beurs in Kiekeberg vorig jaar . Net als Pulsatilla/Miyakea integrifolia komt deze soort van het eiland "Sakhalin". Alhoewel ik hem vroeger eens een paar jaar in de tuin heb kunnen over houden is het veiliger om ze in pot te kweken tot we er meer van weten ...Ik denk dat ze qua cultuur omstandigheden eerder samen gaan met bijvoorbeeld Pulsatilla vernalis ...
Andere vergelijkbare zeldzame Pulsatilla 's waarvan ik er nog geen bezit overigens zijn o.a. : Pulsatilla taraoi -Pulsatilla ajanensis -Pulsatilla kostyczewii- Pulsatilla sugawarai -Pulsatilla nipponica ...
Wie hier wat reservemateriaal van staan heeft mag het me bezorgen

Zoals je ziet zijn er uitdagingen genoeg ! Probleem met Pulsatilla is dat je heel vers zaad moet hebben om enige kans op kieming te krijgen en daar wringt ook vaak het schoentje .
Ik heb nog wel wat zaailingen onder species nummers van zaden die in de regio van Sakhalin en dergelijke zijn verzameld. Ze hebben nog niet gebloeid en dus wordt het afwachten wat dit geeft ...