Hierbij zou ik een topic willen starten om al de moeilijke , bijzondere , zeldzame , moeilijk te kweken planten te herbergen in 1 hoofdstuk . Ik weet niet of er animo voor is maar we kunnen het maar proberen .Het kan ook gaan over soorten die misschien niet super moeilijk zijn in de tuin maar die dreigen te verdwijnen uit roulatie omdat ze niet meer worden aangeboden of omdat ze moeilijk te vermeerderen zijn (bijvoorbeeld maken haast nooit zaad en stekken is lastig )Planten die we koesteren en hopen dat ze in omloop blijven ...Vormen /cultivars die vergeten zijn maar echt weer in omloop moeten komen ...Planten waar haast nooit nog zaden worden van aangeboden .Nieuwe soorten om naar uit te kijken .Ik zeg maar wat om de geest van de deze topic toe te lichten ....
Dit topic heeft denk ik wel zijn bestaansrecht, Kris. Het wordt vanaf nu steeds maar moeilijker om aan al die aparte planten te komen. Zowat alle kwekers stoppen er mee vanwege ouderdom, ziekte, overlijden .... Vanuit de UK is het ook al gedaan. Wat we hebben zullen we inderdaad moeten koesteren en proberen zelf te vermeerderen en onder de liefhebbers te verspreiden. Zolang we nog wat aan zaden kunnen geraken via de bekende leveranciers kan er nog wat ondernomen worden, maar ook daar zal vroeg of laat een einde aan komen.
Maar ik denk dat het niet alleen om moeilijke en aparte planten mag gaan in dit topic. Ook courante en gemakkelijke planten die een plaats in de rotstuin waard zijn, kunnen opeens het loodje leggen in de tuin. Wanneer niemand nog die plant aanbiedt, geraak er dan nog maar eens aan... .
De planten die je hier laat zien, zijn echt wel allemaal stuk voor stuk grote zeldzaamheden waar in de toekomst niet meer zal aan te komen zijn.