Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 20208 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #105 Gepost op: 5 augustus 2024, 09:14:47 »
Een plant die ik al vele jaren in de rotstuin heb en die ik eigenlijk nooit meer in het aanbod zie is deze Pterocephalus perennis subsp. bellidifolius (syn. Pterocephalus epiroticus).  Soms wordt deze plant door sommigen ondergebracht in het geslacht Scabiosa die een wat gelijkaardige bloei heeft.
Deze Pterocephalus vinden we in de natuur terug in Albanie en het Westen en Noordwesten van Griekenland waar ze groeit in rotsspleten en rotsen van kalksteen. Groeihoogte zit tussen de 800 en 2100m wat inhoud dat ze voldoende winterhard is als ze maar niet te nat staat. Meer naar het zuiden (centraal Griekenland en de Pelops) wordt deze ondersoort vervangen door P. perennis subsp. perennis die misschien wat beter bekend is. 
Interessant is de late bloei die ligt in juli & augustus.  Na de bloei komen nog erg decoratieve zaadhoofdjes als bonus.

Je hebt inderdaad de goede uitgekozen Luc , ziet er mij een heel compacte en heel waardevolle soort uit die inderdaad niet mag ontbreken ...En dan nog uit mijn favoriete gebieden afkomstig ....Ik heb deze ook nog niet weten aanbieden maar je kan soms niet alles zien natuurlijk ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #106 Gepost op: 5 augustus 2024, 09:16:57 »
Astragalus utahensis...nog erg klein (afgelopen winter gezaaid)... maar hoop doet leven. 🤞

Ik heb ze vroeger wel eens in bloei gehad in pot en in de kas ....Super mooi als ze bloeien . Niet te lang wachten met uitplanten Thomas want eens ze wat groter worden laten ze zich nog moeilijk verplanten! Ze maken een lange penwortel ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #107 Gepost op: 5 augustus 2024, 09:18:33 »
Allemaal wat te moeilijke planten voor mij...

Klinkt vreemd uit de mond van iemand die de aller aller moeilijkste bolgewassen , Irissen en dergelijke weet te kweken ..... -2( -2( -2( :P

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #108 Gepost op: 6 augustus 2024, 09:10:01 »
Al eerder getoond door onze vriend Thomas .....Sphaeralcea caespitosa uit Utah en Nevada . Net als de eerder getoonde Nototriche macleanii een lid uit de familie van de Malvaceae. Zeer zeker nog een zeldzame plant in onze regionen ...Ik heb een tweede plant in een schaal die ook gaat bloeien en ik hoop zaden te kunnen winnen . In de natuur staan de bloemen op kortere stengels omdat ze daar meer licht en vooral UV licht krijgen .

Ik kan er geen genoeg van krijgen .... ))4 ))4
Nog een tweede bloem die nu ook open komt ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #109 Gepost op: 6 augustus 2024, 09:22:56 »
Voor de eerste keer in mijn lange rotsplanten bestaan is het me gelukt om Polemonium viscosum in bloei te krijgen ....Geen makkelijke en algemene klant deze Amerikaan....

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #110 Gepost op: 6 augustus 2024, 09:53:38 »
Ja Kris... Ik had al lang een overdekt zolderbed moeten hebben. In het verleden ben ik talloze zeldzame planten kwijtgeraakt die ik in potten kweekte.

Ik heb nog steeds een paar "pijlen in mijn koker" die ik niet meteen kwijt wil vanwege hun zeldzaamheid. Daarom probeer ik nu een droog verhoogd bed.

Eén kandidaat is bijvoorbeeld
Astragalus utahensis...nog erg klein (afgelopen winter gezaaid)... maar hoop doet leven. 🤞

We duimen Thomas !  Hier zijn amper Astragalus soorten in de tuin te houden...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #111 Gepost op: 6 augustus 2024, 09:55:44 »

Een plant die ik al vele jaren in de rotstuin heb en die ik eigenlijk nooit meer in het aanbod zie is deze Pterocephalus perennis subsp. bellidifolius (syn. Pterocephalus epiroticus).  Soms wordt deze plant door sommigen ondergebracht in het geslacht Scabiosa die een wat gelijkaardige bloei heeft.
Deze Pterocephalus vinden we in de natuur terug in Albanie en het Westen en Noordwesten van Griekenland waar ze groeit in rotsspleten en rotsen van kalksteen. Groeihoogte zit tussen de 800 en 2100m wat inhoud dat ze voldoende winterhard is als ze maar niet te nat staat. Meer naar het zuiden (centraal Griekenland en de Pelops) wordt deze ondersoort vervangen door P. perennis subsp. perennis die misschien wat beter bekend is. 
Interessant is de late bloei die ligt in juli & augustus.  Na de bloei komen nog erg decoratieve zaadhoofdjes als bonus.

Pterocephalus is een geslacht dat vroeger eigenlijk weinig aandacht kreeg.. ten onrechte blijkbaar.  Nog een heel mooi exemplaar uit de familie is dit !!

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #112 Gepost op: 6 augustus 2024, 09:57:47 »

Klinkt vreemd uit de mond van iemand die de aller aller moeilijkste bolgewassen , Irissen en dergelijke weet te kweken ..... -2( -2( -2( :P

Nederigheid siert de mens Kris !!  ;)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #113 Gepost op: 6 augustus 2024, 09:59:13 »
Al eerder getoond door onze vriend Thomas .....Sphaeralcea caespitosa uit Utah en Nevada . Net als de eerder getoonde Nototriche macleanii een lid uit de familie van de Malvaceae. Zeer zeker nog een zeldzame plant in onze regionen ...Ik heb een tweede plant in een schaal die ook gaat bloeien en ik hoop zaden te kunnen winnen . In de natuur staan de bloemen op kortere stengels omdat ze daar meer licht en vooral UV licht krijgen .

Super is dat Kris !  Hier gaat mijn exemplaar in zijn trog ook vrij aardig vooruit maar bloei zie ik voorlopig niet zitten voor dit jaar.  ))8  Dan kan ik hier alvast van jouw bloei genieten.  Prachtig is hij !

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #114 Gepost op: 6 augustus 2024, 10:04:09 »
Voor de eerste keer in mijn lange rotsplanten bestaan is het me gelukt om Polemonium viscosum in bloei te krijgen ....Geen makkelijke en algemene klant deze Amerikaan....

Mij is het ook ooit een keer gelukt Kris, de kleur was echter iets meer grijs/blauw dan jouw exemplaar (kan ook aan de camera liggen).  In de tuin was het na de winter helaas afgelopen met het feestje....  foto's van 2021.

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #115 Gepost op: 6 augustus 2024, 10:07:28 »
Prachtig Kris, ooit heb ik hem ook gehad, maar niet voor lang.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #116 Gepost op: 6 augustus 2024, 21:57:32 »

Join the club, Herman!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #117 Gepost op: 8 augustus 2024, 10:12:55 »
Nu ook een tweede exemplaar in bloei is gekomen heb ik toch maar het penseel  gehanteerd en proberen te bestuiven ...Ben benieuwd of ik zaden zal krijgen ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #118 Gepost op: 8 augustus 2024, 10:21:03 »
Mij is het ook ooit een keer gelukt Kris, de kleur was echter iets meer grijs/blauw dan jouw exemplaar (kan ook aan de camera liggen).  In de tuin was het na de winter helaas afgelopen met het feestje....  foto's van 2021.
Join the club, Herman!
Knappe prestatie ook Luc , spijtig dat het daarna over was .
Ik had hem ook gepost op Facebook en daar kreeg ik enorm veel reacties van liefhebbers die ook de ervaring hadden dat het een heel slechte bloeier was in cultuur . Of het nu in Noorwegen was of zelfs in bepaalde delen van de USA ....nagenoeg hetzelde verhaal van povere bloei in gevangenschap . Slechts ergens in Canada was er iemand die schreef  dat het bij hem in de tuin een beetje een pest was omdat hij zich daar overal uitzaaide . Ook bijvoorbeeld iemand als Anne Spiegel met haar machtige tuin in Amerika kon hem niet lang houden.
Dus maar afwachten wat het wordt op termijn , ik dek hem wel af in de wintermaanden . Ik denk dat hij heeeeel veel zon en licht moet krijgen  Frankie en Herman ? 
« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2024, 10:22:49 door Kris De Raeymaeker »

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #119 Gepost op: 8 augustus 2024, 10:49:32 »
Het leven van een alpiene planten kweker is soms onvoorspelbaar. De zeldzame Linum elegans groeide voorheen in een kleine trog maar overleefde ons laatste natte voorjaar niet. Ondanks dit verlies heeft de plant kans gezien zich ondergronds te ontwikkelen en verschijnt nu tussen enkele stenen op het terras. Een mirakel.