Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 20086 keer)

Thomas Eckert

• Senior poster
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #180 Gepost op: 29 oktober 2024, 09:43:58 »
Paraquilegia microphylla is inderdaad iets heel speciaals Kris...

Ik heb nog maar één exemplaar in een pot waar twee andere soorten Paraquilegia in zaten. Tot nu toe heeft hij bij mij nog nooit gebloeid... maar ik geef de hoop niet op.

Dus nu ik onvrijwillig ruimte had in deze pot, heb ik er andere diva's in geplant. Jankaea heldreichii, Viola kosaninii en Rosularia elymaitica, bijvoorbeeld. Ik heb het beter onder controle in deze schaal... hoewel ik door mijn afwezigheid pas echt kan reageren in het weekend.
Waar haal je deze planten vandaan Thomas ?   Uit zaden ?

Luc...

De meeste planten in deze schaal zijn gekocht. Als ik zaden van de individuele soorten kon krijgen, zou ik het zeker zelf proberen. Ik heb de Viola kosaninii uit zaad gehad, maar helaas is er geen ontkieming geweest...tot nu.
Alleen de bizarre Rosularia elymaitica (monocarp) komt uit zaad. Die heb ik gekregen van mijn vriend Dieter Zschummel.

Een ander exemplaar van Jankaea heldreichii heb ik op de laatste Alpenvriendenbijeenkomst bemachtigd. Deze zal ik echter direct in de schaduw van het tufsteenbed zetten en proberen uitdroging te voorkomen door indirect water te geven. Langdurige droogte is waarschijnlijk de belangrijkste reden voor het verlies van deze schoonheid.

Conclusie... De voorkeur voor zeer zeldzame planten vereist veel lijden...😉

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #181 Gepost op: 29 oktober 2024, 12:03:43 »
Die zijn prachtig inderdaad.
Ik had er vorig jaar een aantal van in bloei.
Ze zijn wel erg gevoelig voor vorst, maar het is wel echt genieten als ze eenmaal in bloei staan.
En na de bloei wordt je beloond met een ongelofelijke hoeveelheid zaden.  :D
De spontane zaailingen had ik in de winter niet afgedekt dus zijn helaas verdwenen.
Ook in de kas zijn een aantal zaden terecht gekomen, ( geen idee hoe) .
Maar daar staan de planten er goed bij, ze groeien echter tussen de voegen van de tegels... dus ik verwacht dat ze wel extra ondersteuning nodig hebben wanneer ze de hoogte in gaan.. Verder heb ik nog een aantal planten in grote potten staan die ik deze winter vorstvrij laat overwinteren, dan zet ik ze komend voorjaar in de tuin  ;D.

Super Marcel ! Prachtige resultaten !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #182 Gepost op: 7 november 2024, 10:20:13 »
Pulsatilla vernalis is een legendarische plant die tot de verbeelding spreekt ....En nog meer bij mensen die deze top plant zagen bloeien in de bergen. Hij is echt goed verkrijgbaar en dus op dat gebied is het geen zeldzaamheid en uitdaging om eraan te geraken. Maar de uitdaging bestaat er wel in om deze soort lang goed te houden en vooral in bloei te krijgen. Iets wat me in al die jaren maar 1 of 2 keer lukte met een plant in pot en na een strengere/koudere winter. Wanneer ik ze in de rotstuin uitplant bloeien ze niet , gaan kapot als het langer droog of te warm is , te veel zon in de zomer willen ze niet , teveel schaduw ook niet , natte winters haten ze ...Sinds de klimaatswijzigingen kon ik er hier niet veel meer mee. Ik heb nu weer eens nieuwe pogingen ondernomen (ook met een andere kloon )en voorlopig staat hij er goed bij . Of dat gaat resulteren in bloei is nog af te wachten . Wat zijn jullie ervaringen ? 

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #183 Gepost op: 7 november 2024, 15:38:50 »
Mijn ervaring is dezelfde als die van jou, Kris. Bovendien verdraagt Pulsatilla vernalis ook geen kalk. Ik heb de afgelopen jaren geen enkele plant aan het bloeien gekregen.
Hier is een foto van lang geleden (2007).

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #184 Gepost op: 8 november 2024, 12:33:43 »
Mijn ervaring is dezelfde als die van jou, Kris. Bovendien verdraagt Pulsatilla vernalis ook geen kalk. Ik heb de afgelopen jaren geen enkele plant aan het bloeien gekregen.

Bedankt voor je feedback Eberhard ....In Vlaanderen wordt hij blijkbaar niet meer gekweekt  :P :-X
Het is inderdaad een gegeven dat men deze plant als kalk hatend bestempeld. Ik heb hem ook al geprobeerd in een meer zuur mengsel in pot en ook daar waren de resultaten eerder bedroevend. Maar net als jij blijf ik toch nog even verder proberen .... Mooie foto overigens .     

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #185 Gepost op: 9 november 2024, 21:38:12 »

Bedankt voor je feedback Eberhard ....In Vlaanderen wordt hij blijkbaar niet meer gekweekt  :P :-X
Het is inderdaad een gegeven dat men deze plant als kalk hatend bestempeld. Ik heb hem ook al geprobeerd in een meer zuur mengsel in pot en ook daar waren de resultaten eerder bedroevend. Maar net als jij blijf ik toch nog even verder proberen .... Mooie foto overigens .   

Ik heb er ook nog eentje, Kris, nog opgekweekt uit zaad van Holubec. Hij moet hier inmiddels al zo'n vier jaar staan, zonder bloei overigens.
En toch, zag ik een week geleden een... bloemknop. Spijtig genoeg zal hij waarschijnlijk niet meer opengaan. Hopelijk kan hij dit volgend jaar eens herhalen maar dan in het juiste seizoen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #186 Gepost op: 9 november 2024, 21:43:22 »
Wanneer ik de bergen intrek ben ik meestal te laat om ze in bloei te zien, omdat ze vrij vroeg bloeien. Een keertje heb ik er een gezien in Wallis.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #187 Gepost op: 9 november 2024, 22:45:22 »
Van dezelfde orde is deze Pulsatilla alpina. Ik had deze plant enkele jaren in de collectie, nog zelf opgekweekt uit zaad dat ik geoogst had in de Vogezen. Ik kon er slechts eentje deftig opkweken, maar na enkele jaren was het ook over en uit. Deze foto's dateren inmiddels ook al weer van 2014!

Met een beetje geluk zal deze plant in al zijn glorie misschien te zien zijn in Gent zaterdag tijdens een lezing...?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #188 Gepost op: 9 november 2024, 23:15:45 »
Jaren geleden bood Aberconwy een mooie vorm van Androsace lanuginosa aan. Ik heb die enkele seizoenen gehad, maar daarna verloren. Ik heb ze nooit meer eerder aangeboden gezien. Iemand die dit najaarsbloeiende mansschild nog heeft in de tuin?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #189 Gepost op: 9 november 2024, 23:24:56 »
Nog een legendarische plant van over de plas: Aneomone 'Pradesh', die vaak door alweer... Aberconwy werd aangeboden, al had ook Edrom Nursery deze noviteit vaak in de aanbieding. Een onwaarschijnlijk mooie anemoon, die eerst wit bloeiend ontluikte, om daarna langzaam naar diepblauw te verkleuren. Werkelijk een prachtding en een van de allermooiste anemonen. Ik herinner me dat hij het meestal na een paar seizoenen voor bekeken hield. Waarschijnlijk niemand die dit nog heeft...?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #190 Gepost op: 10 november 2024, 11:34:31 »
Ik heb er ook nog eentje, Kris, nog opgekweekt uit zaad van Holubec. Hij moet hier inmiddels al zo'n vier jaar staan, zonder bloei overigens.
En toch, zag ik een week geleden een... bloemknop. Spijtig genoeg zal hij waarschijnlijk niet meer opengaan. Hopelijk kan hij dit volgend jaar eens herhalen maar dan in het juiste seizoen.

Je Pulsatilla vernalis ziet er heel gezond uit Frankie ! Heb je het grondmengsel aangepast naar zuur ?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #191 Gepost op: 10 november 2024, 11:34:58 »
Wanneer ik de bergen intrek ben ik meestal te laat om ze in bloei te zien, omdat ze vrij vroeg bloeien. Een keertje heb ik er een gezien in Wallis.

Super beelden Frankie !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #192 Gepost op: 10 november 2024, 11:36:55 »
Jaren geleden bood Aberconwy een mooie vorm van Androsace lanuginosa aan. Ik heb die enkele seizoenen gehad, maar daarna verloren. Ik heb ze nooit meer eerder aangeboden gezien. Iemand die dit najaarsbloeiende mansschild nog heeft in de tuin?

Inderdaad een heel mooie soort Frankie ! Ik moet bekennen dat ik hem nooit in de collectie heb gehad ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #193 Gepost op: 10 november 2024, 11:40:10 »
Nog een legendarische plant van over de plas: Aneomone 'Pradesh', die vaak door alweer... Aberconwy werd aangeboden, al had ook Edrom Nursery deze noviteit vaak in de aanbieding. Een onwaarschijnlijk mooie anemoon, die eerst wit bloeiend ontluikte, om daarna langzaam naar diepblauw te verkleuren. Werkelijk een prachtding en een van de allermooiste anemonen. Ik herinner me dat hij het meestal na een paar seizoenen voor bekeken hield. Waarschijnlijk niemand die dit nog heeft...?

Een 2 tal keren kunnen aan geraken Frankie maar helaas ook 2 keer mislukt .... --13 Inderdaad een heel mooie anemoon maar eentje die het niet zo heeft voor ons klimaat vrees ik .Bij liefhebbers in Scandinavië zal hij allicht ook nog wel te vinden zijn denk ik . Had onze voorzitter deze soort ook niet ?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #194 Gepost op: 10 november 2024, 11:44:58 »
Van dezelfde orde is deze Pulsatilla alpina. Ik had deze plant enkele jaren in de collectie, nog zelf opgekweekt uit zaad dat ik geoogst had in de Vogezen. Ik kon er slechts eentje deftig opkweken, maar na enkele jaren was het ook over en uit. Deze foto's dateren inmiddels ook al weer van 2014!
Met een beetje geluk zal deze plant in al zijn glorie misschien te zien zijn in Gent zaterdag tijdens een lezing...?

Wow , ook weer een beauty Frankie  ! 1 keer opgekweekt uit zaad maar bij het verspenen is het toen mis gelopen. Ik kijk al met heel veel goesting uit naar de lezing Frankie !