Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 19913 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #300 Gepost op: 4 maart 2025, 09:56:00 »
Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .
En het ziet er naar uit dat hij de winter heeft overleefd ....kreeg wel een cover van eind november tot midden februari ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #301 Gepost op: 16 maart 2025, 11:51:49 »
Houdt hem in leve Kris, want je weet,,,,, het is een zeldzaam en prachtige aanwinst voor jouw nieuwe crevice garden.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #302 Gepost op: 16 maart 2025, 11:55:26 »
Houdt hem in leve Kris, want je weet,,,,, het is een zeldzaam en prachtige aanwinst voor jouw nieuwe crevice garden.

Gaan we alles proberen aan te doen Ger !  Ik heb er ook nog eentje in pot en nog eentje in een grote schaal die in de winter onder een afdak komt te staan ...Voor alle veiligheid  ;)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #303 Gepost op: 16 maart 2025, 22:06:01 »

Gaan we alles proberen aan te doen Ger !  Ik heb er ook nog eentje in pot en nog eentje in een grote schaal die in de winter onder een afdak komt te staan ...Voor alle veiligheid  ;)

Ik check elke dag mijn exemplaar die onder glas staat en stel vast dat hij er op vooruit gaat. Stekken zal nog niet voor direct zijn, maar hij gaat gestaag vooruit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #304 Gepost op: 17 maart 2025, 07:27:18 »
Kris heeft ooit Polemonium viscosum laten zien.

Dit plantje is ook een van mijn favorieten. Ik ben dus erg blij dat een van de drie voormalige exemplaren nieuw leven laat zien. (Foto 1)

Ivesia gordonii is verwarrend gelijkend in zijn nieuwe groei... ook uit de Rockies natuurlijk...😉

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #305 Gepost op: 17 maart 2025, 09:18:45 »
[Pterocephalus spathulatus[/i], die moet ik echt op mijn verlanglijstje zetten. Waarschijnlijk een ideale plant voor het alpenhuis.

Geweldig Thomas, ik heb Polemonium viscosum hier nog nooit lang kunnen houden. Ik had nog nooit gehoord van Ivesia gordonii.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #306 Gepost op: 17 maart 2025, 09:35:27 »
Ik check elke dag mijn exemplaar die onder glas staat en stel vast dat hij er op vooruit gaat. Stekken zal nog niet voor direct zijn, maar hij gaat gestaag vooruit.

Zijn we al met 2 om deze unieke rotsplant proberen veilig te stellen Frankie ! 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #307 Gepost op: 17 maart 2025, 09:38:30 »
Kris heeft ooit Polemonium viscosum laten zien.
Dit plantje is ook een van mijn favorieten. Ik ben dus erg blij dat een van de drie voormalige exemplaren nieuw leven laat zien. (Foto 1)
Ivesia gordonii is verwarrend gelijkend in zijn nieuwe groei... ook uit de Rockies natuurlijk...😉

Altijd zeer goed nieuws als ze weer een teken van leven geven Thomas. Mijn exemplaar heeft een heel deel dood materiaal maar ik zie ergens een heel kleine groene scheut . Fingers crossed ...
Die Ivesia kende ik nog niet .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #308 Gepost op: 17 maart 2025, 09:40:09 »
[Pterocephalus spathulatus[/i], die moet ik echt op mijn verlanglijstje zetten. Waarschijnlijk een ideale plant voor het alpenhuis.
Geweldig Thomas, ik heb Polemonium viscosum hier nog nooit lang kunnen houden. Ik had nog nooit gehoord van Ivesia gordonii.

Als we ze ooit gestekt krijgen houd ik je in gedachte Eberhard  ;)

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #309 Gepost op: 18 maart 2025, 06:26:52 »
Eberhard & Kris

Ivesia gordonii heeft een relatief groot verspreidingsgebied in het hooggebergte van de westelijke staten... van Californië tot Montana. Misschien komt hij ook voor in aangrenzende gebieden in Canada... dat moet ik nog onderzoeken.
Het is nu ook bekend als Potentilla gordonii... maar ik ben een voorstander van de oude namen. ✊

De getoonde foto was een exemplaar in een pot die de winter beschut onder glas heeft doorgebracht en daarom waarschijnlijk vergevorderd is.

Er staan drie exemplaren in de rotstuin zonder enige bescherming. Ik wilde weten of het mogelijk is zonder bescherming. Want mijn doel is om soorten te vinden die hier relatief onbekend zijn en toch de klimaatverandering overleven.

De bijgevoegde foto laat zien dat ze nog maar net ontwaken in de rotstuin, maar de relatief droge winter goed hebben overleefd.

Ik vind het varenachtige blad mooi.

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #310 Gepost op: 18 maart 2025, 09:49:03 »

Als we ze ooit gestekt krijgen houd ik je in gedachte Eberhard  ;)

Bedankt Kris, dat zou leuk zijn. Dan heb ik zeker iets om te ruilen.

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #311 Gepost op: 18 maart 2025, 11:55:20 »
Als het kan Kris graag een keer een plantje terug voor mijn troggen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #312 Gepost op: 18 maart 2025, 18:40:39 »
Daar gaan we uiteraard voor zorgen Ger !!!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #313 Gepost op: 21 maart 2025, 22:01:08 »
Daar gaan we uiteraard voor zorgen Ger !!!

Mijn kleine exemplaar is jammer genoeg nog niet te stekken. Op welk tijdstip heb je het meest succes met deze soort?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #314 Gepost op: 30 maart 2025, 11:16:06 »
Nog een juweeltje dat misschien niet zo bekend is en daarom zelden in tuinen te vinden is... Besseya wyomingensis. Toen ik deze eeuwen geleden op internet vond, was ik meteen verliefd.

Toen, in januari 2019, de langverwachte kans om hem te zaaien (Bear Tooth, Wyoming, 2900 meter)

Tot nu toe zijn er slechts een paar blaadjes verschenen, die kort daarna weer verdwenen. Slechts één keer heb ik een enkele bloem kunnen vastleggen.

Dan deze week een "sterke" nieuwe scheut. Ik hoop dus dit seizoen weer een bloem te zien.

Duimen maar...misschien helpt het...🤞