Monardella macrantha behoort zeker in deze catagorie thuis. Namelijk volgens veel kenners een behoorlijk moeilijke plant in onze klimaatomstandigheden. Staat in California op droge stenige bergellingen tot op zo'n 2000 meter hoogte.
Het is een beauty die ik de laatste 3 jaren zonder problemen in cultuur heb gehad. Niet alleen in de alpiene kas, maar ook als jonge planten zonder afdekking buiten. Wel altijd in potten, nooit geprobeerd in de volle grond. Ook stekken valt zeker goed te doen. Zal volgens de kenners altijd een uitdaging blijven derhalve hier gepost.
Deze Monardella macrantha hoort bovenaan deze lijst thuis...Ger. Leuk dat je hem noemt.
Ik heb hem rond 2019 voor het eerst gezaaid en de kieming was uitstekend. Na twee jaar zag mijn beste resultaat er zo uit (foto 1). Ik had het buiten onder een snavel staan...precies in het substraat. Twee jaar later was het over.
Toen bracht een Duitse vriend me een exemplaar van Ger's kraam in Utrecht. Ik was heel blij dat ik het eindelijk terug had. Hier in Duitsland is het op geen enkele manier te koop!
Opnieuw met een bedekking in de winter, ontwikkelde ze zich goed en begon in juni 2024 haar eerste bloemen te produceren. (foto 2)
Maar toen werden de Monardella macrantha en de Helichrysum milfordiae die ernaast stonden gedood door mieren in het wortelgebied. Verdomd!
Maar gelukkig is dat niet het einde van het verhaal. Deze winter kreeg ik wat zaden van twee vrienden (Wyoming & Washington State) uit hun tuinen. Nu staan er hier in totaal vier potjes in de huidige zaaiing en gisteren kon ik zowaar de eerste twee piepkleine zaailingen ontdekken. Dus het spel gaat verder...😉
Overigens heb ik me laten vertellen dat deze goddelijke plant in veel kwekerijen in het westen van de VS verkrijgbaar is. Ongelooflijk...🙈