Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 19846 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #345 Gepost op: 28 april 2025, 21:38:32 »
Dit is waarschijnlijk de meest zeldzame plant uit mijn collectie ......Zeldzaam in de zin van dat ik voorlopig niemand anders ken die deze plant ook heeft. Martin Sheader heeft hem misschien , of toch ook gehad .. Nog in leven dankzij veel kunst en vliegwerk van mezelf en goede vriend Ger. En een flinke dosis geluk tot zover. Ik bracht een stekje mee uit Patagonië in 2008 omdat we eerst dachten een nieuwe soort te hebben gevonden. (overigens buiten een paar zaden het enige wat ik mee had uit Patagonië ) Later bleek het om Lecanophora subacaulis te gaan. Geen nieuwe vondst maar schijnbaar toch niet veel voorkomend . Als bij wonder kreeg ik dat stekje , midden in de winter , aan de wortel en aan de groei . Ik kreeg de plant ook een eerst keer in bloei in 2010. De plant groeide redelijk aan en ik ging ieder jaar aan de gang om stekken te nemen want wou zo vlug mogelijk een tweede exemplaar. Niet voor mezelf maar voor Ger . Altijd de veiligste manier om ergens back-up te hebben en bovendien een plant die Ger ook zeker in zijn collectie moest hebben .Ja na jaar beloofde ik Ger een plantje maar het lukte me nooit meer om opnieuw stekken te laten bewortelen . Langs geen kanten ging dat nog. Mijn plant begon toen achteruit te gaan. Ik had toen het geluk om kennis te maken met een liefhebber die een labo had en planten vermeerderde via weefselkweek. Onbetaalbaar voor particulieren maar uitzonderlijk wou hij het voor mij proberen voor een vriendenprijs. Mijn moederplant stierf maar in 2014 kreeg ik bericht dat de vermeerdering was gelukt . Ik had opnieuw een 5 tal planten die nog moesten overgezet worden van hun steriele pot naar de buitenlucht. Er was eentje die die operatie niet overleefde . Van de 4 gelukte ging er zo snel mogelijk eentje naar Ger .
Bij de verhuis van de 3 overgebleven planten van de vorige tuin ging het mis met 2 exemplaren .Ze vielen uit de pot tijdens het transport en het zijn zulke gevoelige planten dat ze dit niet overleefde. De ene die overbleef bloeide in 2016 opnieuw. Maar de omstandigheden waren hier toen nog niet optimaal en ik verloor ook de laatste plant . Achteraf gezien had ik ze beter allemaal naar Ger gebracht maar ik wou het risico spreiden en keek ook rond of ik er nog ergens eentje kon onderbrengen. Dus ik had niks mee maar de plant van Ger deed het goed. Hij had me een nieuwe plant beloofd maar hij botste op dezelfde problemen en slaagde er als meer ervaren liefhebber als mezelf ook niet in om de stekken te laten bewortelen. Toen Ger de kas diende leegt te maken vanwege de verhuis was hij zo vriendelijk om de moederplant terug aan mij te geven . Na een eerste jaar met een aarzelende start bloeit hij nu weer onder het afdak waar ook de Dionysia's staan. 
Het is een plant die me bijzonder nauw aan het hart ligt ....   

Een heel bijzonder verhaal, Kris. Het ziet er ook een bijzondere plant uit. Hopelijk kan je er nog verder mee uit de voeten, vooraleer hij helemaal uit cultuur verdwijnt. Dit zijn zo van die zaken die een liefhebber bezig houdt en waarvoor men het allemaal doet.

Het is uiteraard niet van dezelfde orde en niveau maar toch herken ik het verhaal een beetje bij mezelf en een aantal Androsace die ik probeer te cultiveren. Ze worden steeds zeldzamer in de aanbieding en aan een aantal kan je al helemaal niet meer geraken. Ik heb het over soortjes als hirtella, vandellii en cylindrica. Het zijn planten geworden waar je echt zuinig moet op zijn, want het kan zo over zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2025, 21:42:31 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #346 Gepost op: 28 april 2025, 22:32:32 »
Enorm interessant verhaal, dan begrijp  je iets van de grote problemen om zo’n zeldzame plant in leven te houden en te vermeerderen
Met vriendelijke groet

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #347 Gepost op: 29 april 2025, 12:10:51 »
Een ongelooflijk verhaal over deze plant. Voorheen volledig onbekend voor mij. Waarschijnlijk ook omdat ik Martin's boek permanent aan de Arctic Alpine Garden heb uitgeleend.

Ik wens je veel succes in dit verband.

De meeste Patagonische planten zijn voor mij niet meer te kweken...door mijn afwezigheid op het werk, etc.

Ik ben altijd blij als er mensen zijn die erin slagen zulke zeldzame soorten te kweken. Maar voor mij is het oké om niet alles in mijn eigen tuin te hebben wat oorspronkelijk op mijn verlanglijstje stond. Misschien win ik ooit de loterij en kan ik met vervroegd pensioen...dan zou ik de hele zaak heroverwegen...😂

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #348 Gepost op: 30 april 2025, 21:49:07 »
Bloed , zweet en tranen kost het altijd om Linum cariense in onze contreien in leven te houden ....Dit jaar zelfs een bloem....Hij staat in de crevice.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #349 Gepost op: 30 april 2025, 21:49:56 »
Sphaeralcea caespitosa is al goed op dreef ....
« Laatst bewerkt op: 30 april 2025, 21:54:00 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #350 Gepost op: Gisteren om 15:55:12 »
Sphaeralcea caespitosa is al goed op dreef ....

Prachtig ding, Kris. Kan je deze plant zonder bescherming buiten telen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen