Lente in West-Kreta 2024

Gestart door Kris De Raeymaeker, 5 december 2024, 16:37:31

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Met deze zonsondergang boven Chania gaan de boeken toe ...Ik dank de mensen die de moeite deden om interactief met me mee op reis te gaan . Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Kris, ik kom even terug op de vondst van O.episcopalis. Is dit het enige exemplaar dat je hebt gefotografeerd? Zo niet, post ze dan alsjeblieft nog.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 16 december 2024, 21:30:20
Kris, ik kom even terug op de vondst van O.episcopalis. Is dit het enige exemplaar dat je hebt gefotografeerd? Zo niet, post ze dan alsjeblieft nog.

Ik denk dat dit helaas het enige exemplaar was dat we vorige lente daar hebben gezien Gerrit . Ik zou in mijn oude foto's moeten gaan graven want ik vermoed dat we  ze nog hebben gezien in 2007 , 2006 of 2005 ...Ze bloeien denk ik net iets later dan wij er waren ? Ik geloof dat ze maar volop bloeien in april , of ben ik mis ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2024, 22:26:49Ik denk dat dit helaas het enige exemplaar was dat we vorige lente daar hebben gezien Gerrit . Ik zou in mijn oude foto's moeten gaan graven want ik vermoed dat we  ze nog hebben gezien in 2007 , 2006 of 2005 ...Ze bloeien denk ik net iets later dan wij er waren ? Ik geloof dat ze maar volop bloeien in april , of ben ik mis ?
Nog eentje die ik vond in mijn  oude foto's Gerrit , maar wel een opname van april  2006 .....Dit is ook episcopalis vermoed ik ?

Mark Stolk

Prachtige composities van de foto’s! Dank om het allemaal te tonen en zo een beetje mee te kunnen reizen!! ((3 ((3 ((3
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op 17 december 2024, 07:08:08
Prachtige composities van de foto’s! Dank om het allemaal te tonen en zo een beetje mee te kunnen reizen!! ((3 ((3 ((3
Dank voor het compliment Mark en heel  graag gedaan !

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2024, 22:37:15
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2024, 22:26:49Ik denk dat dit helaas het enige exemplaar was dat we vorige lente daar hebben gezien Gerrit . Ik zou in mijn oude foto's moeten gaan graven want ik vermoed dat we  ze nog hebben gezien in 2007 , 2006 of 2005 ...Ze bloeien denk ik net iets later dan wij er waren ? Ik geloof dat ze maar volop bloeien in april , of ben ik mis ?
Nog eentje die ik vond in mijn  oude foto's Gerrit , maar wel een opname van april  2006 .....Dit is ook episcopalis vermoed ik ?

De reden dat ik zo doorzeur over O.episcopalis, is dat ik naar aanleiding van jouw reisverslag bij mijn eigen foto’s van Kreta ben gaan zoeken en daar een nieuwe soort ontdekte, nl Ophrys helios. Er komen nu op Kreta drie ficifloroide soorten voor: O.episcopalis, O.candica en O.helios. Deze helios kenmerkt zich door brede schouders en de zwellingen staan verder uit elkaar.
Ik denk dat jouw foto hierboven toevalligerwijs ook Ophrys helios is. (In 2006 nog gewoon episcopalis, want helios is nog maar tamelijk kort geleden benoemd)

Hieronder Ophrys helios, 13 april 2015

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2024, 20:45:15
De meeste planten die ik in de lente van 2011 (gelijkaardige periode )in het Westen van Kreta heb gevonden heb ik ook nu in 2024 weer kunnen vinden .De enige die ik deze keer niet heb gevonden zijn :
1 & 2 - Ophrys omegaifera ssp. omegaifera  en Primula vulgaris  (ben niet op die plaats geweest van vorige keer )
3 - Ophrys fusca ssp. iricolor (op de locaties geweest maar niet gevonden )
4 - Anacamptis boryi (op de locaties geweest maar niet gevonden )

Ik denk dat de foto Ophrys fleischmannii laat zien en niet Ophrys omegaifera. Is ook een omegaifera soort hoor, en komt veel meer in het oosten van Kreta voor en is nogal zeldzaam.

Herman Mylemans

Prachtig verslag Kris! Hartelijk dank.  ((3 ((3 ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 17 december 2024, 11:21:19
Prachtig verslag Kris! Hartelijk dank.  ((3 ((3 ((3

Graag gedaan Herman en blij dat je er van genoten hebt !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 december 2024, 10:39:31
De reden dat ik zo doorzeur over O.episcopalis, is dat ik naar aanleiding van jouw reisverslag bij mijn eigen foto’s van Kreta ben gaan zoeken en daar een nieuwe soort ontdekte, nl Ophrys helios. Er komen nu op Kreta drie ficifloroide soorten voor: O.episcopalis, O.candica en O.helios. Deze helios kenmerkt zich door brede schouders en de zwellingen staan verder uit elkaar.
Ik denk dat jouw foto hierboven toevalligerwijs ook Ophrys helios is. (In 2006 nog gewoon episcopalis, want helios is nog maar tamelijk kort geleden benoemd)
Hieronder Ophrys helios, 13 april 2015

Dat komt helemaal niet over als zeuren Gerrit  ;) Integendeel , dit is alleen maar boeiend en interessant ! Ik ben heel content als mensen hier hun kennis en inzichten doorgeven . Ik weet niet of ik al boeken heb waar helios al is opgenomen , waarschijnlijk niet dan . Ik voeg gelijk een nota toe aan mijn foto's en ik ga uiteraard zelf ook eens lezen wat ik er van vind op het internet. Wel mooi dat we die dan gezien hebben want normaal bloeien die toch iets later dacht ik ? Ophrys candica is een soort die ik nooit heb gevonden in Kreta . Wel meermaals naar gezocht maar zonder resultaat . Bedankt ook om jouw foto toe te voegen , mooi exemplaar .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2024, 20:45:15
De meeste planten die ik in de lente van 2011 (gelijkaardige periode )in het Westen van Kreta heb gevonden heb ik ook nu in 2024 weer kunnen vinden .De enige die ik deze keer niet heb gevonden zijn :
1 & 2 - Ophrys omegaifera ssp. omegaifera  en Primula vulgaris  (ben niet op die plaats geweest van vorige keer )
3 - Ophrys fusca ssp. iricolor (op de locaties geweest maar niet gevonden )
4 - Anacamptis boryi (op de locaties geweest maar niet gevonden )
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 december 2024, 10:52:28Ik denk dat de foto Ophrys fleischmannii laat zien en niet Ophrys omegaifera. Is ook een omegaifera soort hoor, en komt veel meer in het oosten van Kreta voor en is nogal zeldzaam.
Bedankt Gerrit !
Eigenlijk ben ik meer tevreden met Ophrys fleischmannii, ik denk inderdaad ook dat deze minder algemeen is ...vandaar .Deze heb ik gevonden inzet Zuidwesten in 2011. Daar ben ik nu dit jaar niet naar toe gereden .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2024, 20:10:59
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2024, 19:55:20
Eén van de hoofdredenen voor mij om eens te gaan kijken op Rodopou schiereiland is het feit dat er op de hoger gelegen plekjes redelijk wat mooie Cyclamen graecum voorkomen . In 2011 zag ik ze eind maart nog volop in blad en ofschoon de bloei dan achter de rug was kon je toen  wel genieten van de vele bladschakeringen/bladvormen  en er waren toen ook heel wat planten in zaad .
We zijn bijna in het desbetreffende gebied en zien nog Phlomis fruticosa en Calicotome villosa. En ook nog Euphorbia dendroides .

Maar 2011 is al 13 jaar geleden en ook op Kreta is het klimaat erg gewijzigd ...De herfst en winters worden ook daar steeds droger en warmer met als gevolg dat ook Cyclamen graecum op Rodopou steeds sneller in rust gaat .De lente treed ook steeds sneller in actie .Rodopou was al altijd één van de warmste en droogste plekjes van westelijk Kreta en nu met het gewijzigde klimaat wordt dat alleen maar erger .Er was nog nauwelijks een Cyclamen graecum in  blad te bespeuren en zaden al helemaal niet . Hoogstens een handvol planten ...Ik was echt heel verbaasd .Planten die er nog wel overleven zijn o.a. deze Salvia fruticosa.

Ook daar zijn blijkbaar de gevolgen duidelijk te zien van de klimaatswijzigingen , jammer om dit vast te stellen , Kris  --13  Als je zo vergelijkt met 13 jaar geleden is dit dan heel droevig nieuws en dan vraag je je wel af hoe dit verder zal verlopen in de toekomt .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 17 december 2024, 17:15:50
Ook daar zijn blijkbaar de gevolgen duidelijk te zien van de klimaatswijzigingen , jammer om dit vast te stellen , Kris  --13  Als je zo vergelijkt met 13 jaar geleden is dit dan heel droevig nieuws en dan vraag je je wel af hoe dit verder zal verlopen in de toekomt .....

Ja inderdaad Danny ...ik probeer niet aan doemdenken te doen maar toch kunnen we bepaalde signalen niet negeren .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2024, 20:29:27
En op de valreep ook nog de enige Gladiolus van de trip ...Die had ik in  2011 ook veel meer gezien ....

Heel leuke plant , Kris ! Is dit Gladiolus italicus ?  Staat hier ook in de tuin en heeft zich goed aangepast aan ons klimaat !

Heeft daar in Kreta waarschijnlijk ook last van de droogte ?
Ieper , West-Vlaanderen