Auteur Topic: Lente in West-Kreta 2024  (gelezen 12369 keer)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Lente in West-Kreta 2024
« Reactie #90 Gepost op: 7 december 2024, 18:24:04 »
Ik gok op Tulipa bakeri , Kris

Dit is inderdaad Tulipa saxatilis Danny ....volgens ik begrijp is bakeri een synoniem voor saxatilis......We beginnen met wat overzichtfoto's .

Toevallig heb ik al jaren T. bakeri en T. saxatilis in de tuin , Kris . Of bakeri een synoniem is voor saxatilis weet ik niet maar ik heb ze allebei en bakeri is duidelijk kleiner en compacter en saxatilis groter en hoger op alle gebied en maakt ondergrondse uitlopers . Het zijn heel goede en sterke tulpen hier in de tuin , ze staan hier zeker al 15 jaar !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #91 Gepost op: 7 december 2024, 20:12:12 »
En dan voor de Frankie ...nog wat Ophrys soorten die er ook staan ...
1/ Ophrys tenthredinifera
2/ Ophrys heldreichii
Ophrys heldreichii is een absolute favoriet van mij. Het is een endemische soort voor Kreta, en komt uit de scolopax groep. Je ziet vanaf de zijkant zijn scolopaxoide vorm.
Terecht Gerrit ! Is volgens mij ook de soort met de grootste bloemen ...Heel sierlijk .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #92 Gepost op: 7 december 2024, 20:14:23 »

Nog een leuke anekdote ...In de verte zagen we een dametje naderen en die wandelde recht naar ons toe . Ze wandelde met vrij groot gemak naar boven. Toen sprak ze ons aan en zei dat ze naar boven gekomen was omdat ze ons in de verte zag staan . Ze zei dat ze dacht dat er wel iets te zien moest zijn. Het bleek een dame uit Amerika te zijn die alleen reisde en blijkbaar  al op gevorderde leeftijd was. Ze had net een begeleide cultuurtrip in de Pelops achter de rug. Ze had aansluitend ook nog een begeleide planten en natuurtrip geboekt in Kreta .Maar die bleek op het laatste moment geannuleerd. Toen besloot ze zelf een auto te huren en er alleen op uit te trekken .Ze had echter weinig informatie waar ze planten kon vinden. Ze wou vooral tulpjes zien in de natuur omdat ze die thuis ook kweekte in haar tuintje in de USA. Ze was zo enthousiast om daar Tulipa saxatilis te vinden en zei dat ze het aan ons te danken had. We maakten nog enkele foto's met haar GSM van haar tezamen met de tulpen. Ik heb haar toen enkele locaties gegeven waar ze zeker naar toe moest voor Tulipa cretica.Nu was ze helemaal door het dolle heen en heel dankbaar. Onthou dit gedeelte van de story , er komt nog een vervolg namelijk ...
Leuk verhaal van die Amerikaanse dame, die zich niet liet kisten.

Ik vond het ook fantastisch Gerrit....die drive op haar leeftijd ...geweldig en hoedje af ! Kan ik alleen maar veel respect voor hebben . En dit verhaal wordt nog vervolgd ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #93 Gepost op: 7 december 2024, 20:25:36 »
Toevallig heb ik al jaren T. bakeri en T. saxatilis in de tuin , Kris . Of bakeri een synoniem is voor saxatilis weet ik niet maar ik heb ze allebei en bakeri is duidelijk kleiner en compacter en saxatilis groter en hoger op alle gebied en maakt ondergrondse uitlopers . Het zijn heel goede en sterke tulpen hier in de tuin , ze staan hier zeker al 15 jaar !

Ik vind het niet duidelijk voorlopig Danny .Ik zou nog eens moeten kijken wat er vermeld staat in de nieuwe tulpen bijbel van Sjaak ....
Waarschijnlijk kan Sjaak ook de juiste duiding geven ...Feit is dat ik dezelfde planten  heb gezien op de Omalos vlakte in Kreta en daar waren ze zoveel hoger en ook veel minder compact ! Volgens mij staan die daar veel rijker .... In cultuur treffen we vaak vormen aan van bakeri zoals 'Lilac Wonder' en dergelijke . Ik kan er niet direct duidelijkheid in geven maar misschien dat Luc S. er ook iets over weet .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #94 Gepost op: 7 december 2024, 20:30:08 »
Het is nauwelijks te geloven maar we zitten nog altijd op dezelfde plek ...we  hebben ons hoop en al een 50 meter verplaatst ...
De volgende schoonheid die zich aanbied is Narcissus tazetta ...We krijgen wel honger ...het is inmiddels al na 13.00h ...En nog steeds maar dag 1.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2024, 20:31:54 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #95 Gepost op: 7 december 2024, 20:37:17 »
Na een korte stop en snelle lunch in Spili gaan we naar een volgende spot om de namiddag weer verder door te brengen ...
Op de foto ook de  "Fontana dei Leoni  " met zijn 19 leeuwenkoppen ...   
Let ook op de elektriciteitsmeters of gasmeters  bij de shop .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #96 Gepost op: 7 december 2024, 20:40:48 »
Dit is het volgende gebied dat we willen gaan bezoeken ...

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #97 Gepost op: 8 december 2024, 11:11:19 »

Ik vind het niet duidelijk voorlopig Danny .Ik zou nog eens moeten kijken wat er vermeld staat in de nieuwe tulpen bijbel van Sjaak ....
Waarschijnlijk kan Sjaak ook de juiste duiding geven ...Feit is dat ik dezelfde planten  heb gezien op de Omalos vlakte in Kreta en daar waren ze zoveel hoger en ook veel minder compact ! Volgens mij staan die daar veel rijker .... In cultuur treffen we vaak vormen aan van bakeri zoals 'Lilac Wonder' en dergelijke . Ik kan er niet direct duidelijkheid in geven maar misschien dat Luc S. er ook iets over weet .

Heb eens nagezien in de nieuwe tulpen bijbel van Sjaak , Kris . Daaruit kan ik toch concluderen dat er verschillen zijn tussen bakeri en saxatilis . Theoretisch is er al veel over geschreven geweest , aparte specie of niet , het lijkt me toch een moeilijk verhaal ! Hier in de tuin heb ik al jaren T. bakeri 'Lilac Wonder' alsook T. saxatilis en ik merk toch een belangrijk verschil . T. saxatilis maakt al heel vroeg loof aan in het najaar terwijl T. baker 'Lilac Wonder' maar in de lente loof aanmaakt . Ook is de Lilac Wonder veel kleiner en compacter . Zie foto's van T. saxatilis vandaag genomen hier in de tuin
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #98 Gepost op: 8 december 2024, 11:15:33 »
Nog een leuke anekdote ...In de verte zagen we een dametje naderen en die wandelde recht naar ons toe . Ze wandelde met vrij groot gemak naar boven. Toen sprak ze ons aan en zei dat ze naar boven gekomen was omdat ze ons in de verte zag staan . Ze zei dat ze dacht dat er wel iets te zien moest zijn. Het bleek een dame uit Amerika te zijn die alleen reisde en blijkbaar  al op gevorderde leeftijd was. Ze had net een begeleide cultuurtrip in de Pelops achter de rug. Ze had aansluitend ook nog een begeleide planten en natuurtrip geboekt in Kreta .Maar die bleek op het laatste moment geannuleerd. Toen besloot ze zelf een auto te huren en er alleen op uit te trekken .Ze had echter weinig informatie waar ze planten kon vinden. Ze wou vooral tulpjes zien in de natuur omdat ze die thuis ook kweekte in haar tuintje in de USA. Ze was zo enthousiast om daar Tulipa saxatilis te vinden en zei dat ze het aan ons te danken had. We maakten nog enkele foto's met haar GSM van haar tezamen met de tulpen. Ik heb haar toen enkele locaties gegeven waar ze zeker naar toe moest voor Tulipa cretica.Nu was ze helemaal door het dolle heen en heel dankbaar. Onthou dit gedeelte van de story , er komt nog een vervolg namelijk ...

Een heel leuk verhaal , Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #99 Gepost op: 8 december 2024, 11:21:00 »
En dan voor de Frankie ...nog wat Ophrys soorten die er ook staan ...
1/ Ophrys tenthredinifera
2/ Ophrys heldreichii

Niet te geloven wat er daar allemaal bloeit in hetzelfde gebied , heel soortenrijk alvast , heel mooi en boeiend te volgen Kris !  -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #100 Gepost op: 8 december 2024, 11:35:45 »
Ik gok op Tulipa bakeri , Kris

Dit is inderdaad Tulipa saxatilis Danny ....volgens ik begrijp is bakeri een synoniem voor saxatilis......We beginnen met wat overzichtfoto's .

Hola !  zoveel heb ik er niet ...  --13 --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #101 Gepost op: 8 december 2024, 11:37:42 »
We waren eigenlijk al aan de late kant want er waren ook heel wat bloemen die al een beetje op de terugweg waren ..Ze komen maar aan 1 kant van die heuvel voor (Noordwest kant )

De natuur heeft daar ongetwijfeld zijn redenen voor Kris !  Aan ons om die te achterhalen en (een beetje) na te bootsen...  ((--11

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #102 Gepost op: 8 december 2024, 11:38:42 »
En hopelijk krijgen jullie nu geen tulpen indigestie want er komen nog een paar foto's ...

Van zoiets krijgt een mens nooit genoeg Kris, laat je niet pramen !  ((3

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #103 Gepost op: 8 december 2024, 11:41:01 »

Super toch, zo'n ontmoetingen in het wild met gelijkgezinden !!  ((12  Wat dat vervolg betreft.... ben je uitgenodigd naar de States ??  :o -2(

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #104 Gepost op: 8 december 2024, 11:42:51 »
Iris tuberosa  groeit er ook in dit gebied ...Een soort waarvan ik nooit heb vernomen of ze veel in cultuur wordt gehouden . Ik heb ze alleszins nooit in een collectie gezien ...

Ooit van een vriend een stukje gekregen.  Een paar jaar hield hij het vol maar verdween daarna roemloos... bevroren ?  Rot ?  Wie zal het zeggen, er zal wel een reden zijn dat je ze niet vaak ziet in onze collecties...