Lente in West-Kreta 2024

Gestart door Kris De Raeymaeker, 5 december 2024, 16:37:31

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:58:48
Door de lage zonnestand krijgen sommige delen van de heuvel al geen zon meer . Dus we gaan volop zoeken naar stukjes helling die nog in het zonnetje liggen ...met de hoop om nog bloemen te vinden van onze Tulipa cretica die nog open zijn...
Op de tweed  foto kan je zien dat er wel wat staan ... :o
De derde  foto toont hoe mooi ze ook aan de buitenkant kunnen zijn .
En de zoektocht wordt beloond want we vinden er nog eentje met bloemen die  nog een beetje geopend zijn .

Prachtige soort. Ze groeien er in een zeer stenige omgeving zo te zien. Is het een puinhelling of eerder een stabiele ondergrond?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:12:51
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:09:01
Wat een weelde aan Tulipa cretica ...
Toch besluit ik al laatste stop van de dag nog een aantal kilometer verderop te rijden waar ik nog enkele goede plekjes ken voor Tulipa cretica 
Maar ook daar zijn de meeste bloemen al dicht ...Er waait ook een heel frisse avond zo laat in de namiddag .

Op deze foto is het meer duidelijk. Het lijkt wel een echte scree met bewegend puin? Een soort dus die optimale afwatering vereist?

Ik zie op de achtergrond windmolens. Ik dacht dit een afgelegen ongerept gebied is. Moeilijk toch om tegenwoordig ergens te kunnen vertoeven waar geen menselijke activiteit plaats vindt.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:15:26
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:12:51
Toch besluit ik al laatste stop van de dag nog een aantal kilometer verderop te rijden waar ik nog enkele goede plekjes ken voor Tulipa cretica 
Maar ook daar zijn de meeste bloemen al dicht ...Er waait ook een heel frisse avond zo laat in de namiddag .

Ook daar maar enkele planten met nog geopende bloemen ... 
Een bijkomende reden is dat ik op die plek ooit eentje gevonden heb met roze bloemen ! En je kan het zo gek niet bedenken maar ook nu vond ik er een Tulipa cretica met roze bloemen !

Een mooie vondst deze roze. Waarom zijn we toch altijd zo op zoek naar kleurafwijkingen?  ;D
Stond er nog een volledig witte....?  :P

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:18:04
We rijden terug naar het hotel , onze eerste dag zit erop ...

Oei, Kris G. gaat er vandoor. Ze had er genoeg van. Heb je het hele eind terug moeten lopen te voet dan...?  ;D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op  8 december 2024, 15:11:39
T. bakeri is een diploide vorm van T. saxatiles die alleen groeit op het Omalos plateau, saxatiles komt meer verspreid voor  en groeit in de regel op lagere hoogte.
Een hulp bij de identificatie in de natuur : de bladeren van T. bakeri zijn merkbaar kleiner dan deze van saxatiles.

Bedankt voor je toelichting Luc !
Dan hebben we vrijwel zeker saxatilis gezien omdat  we daar maar op circa 750 m hoogte waren ...
Ik heb echter ooit volgende tulpen gezien op de Omalos vlakte . Zou dan bakeri moeten zijn maar hier zijn de balderen net veel groter ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:29:42
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:52:54
Het hoofddoel is hier echter  Tulipa cretica ...En we hadden geluk dat ze nog volop in bloei stonden .

Deel 2 van mijn anekdote ....We komen laat in de namiddag aan bij deze plek . De plaats die ik ook had doorgegeven aan onze Amerikaanse dame....We parkeren onze auto en ik bemerk nog een auto op de kleine parking . Ik schenk er verder geen aandacht aan en we  gaan het gebied in. Plots bemerk ik in de verte nog iemand op de scree hellingen. Als we korter komen zie ik dat het opnieuw het dametje uit de USA is .
Ze wuift uitbundig maar ik moet eerst meer naar links voor de Orchis italica en ik denk dat zij op weg was naar haar auto omdat ze er al eerder was . We verliezen mekaar uit het oog . Terug gekomen bij de auto merken we dat er een briefje tussen onze ruitenwisser zit  --6
Een boete hier in dit gebied ? Erg onwaarschijnlijk ....Blijkt dat het een dankwoord is van de dame uit de USA ...

Leuk einde van deze dag. Normaliter ben je alleen in desolate stukjes natuur. Als je er al iemand tegenkomt is het meestal een gelijkgezinde. Altijd plezant als je mekaar nog wat kan helpen met het aanduiden van locaties.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 december 2024, 20:30:08
Het is nauwelijks te geloven maar we zitten nog altijd op dezelfde plek ...we  hebben ons hoop en al een 50 meter verplaatst ...
De volgende schoonheid die zich aanbied is Narcissus tazetta ...We krijgen wel honger ...het is inmiddels al na 13.00h ...En nog steeds maar dag 1.
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:05:51Prachtige soort ook alweer. Zoals ik al zei Kris heb ik deze al diverse jaren in de rotstuin waar ze het goed doen. Alleen, bij vorst na nieuwjaar bevriezen de bloemknoppen grotendeels.

Interessant gegeven Frankie, om een keer te proberen ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:01:16
Toen ik dit gebied in 2011 bezocht stonden er flinke groepen Orchis italica . Zowat de meest mooie en kloeke italica's die ik al heb gezien in Kreta . Ik weet ze precies staan maar stelde nu vast dat dit stukje is afgezet met draad en je kon er niet in.Maar ik zag er ook geen italica's staan ! Die vallen immers van heel ver op ...Ik heb daar met heel veel zoeken in de omgeving waar je wel kon  gaan nauwelijks enkele Orchis italica gevonden. Zijn ze daar aan het uitsterven of was het gewoon een slecht jaar daar voor die soort ? Who knows ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:09:39Als het stuk is afgezet met draad zijn er misschien grazers uitgezet die het biotoop (en de planten) hebben vernield?

Heb ik ook al aan gedacht Frankie, zeer jammer voor ons plantenliefhebbers maar ja ...die mensen proberen daar ook te leven en rond te komen natuurlijk ...

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 15:29:12
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 december 2024, 20:30:08
Het is nauwelijks te geloven maar we zitten nog altijd op dezelfde plek ...we  hebben ons hoop en al een 50 meter verplaatst ...
De volgende schoonheid die zich aanbied is Narcissus tazetta ...We krijgen wel honger ...het is inmiddels al na 13.00h ...En nog steeds maar dag 1.
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:05:51Prachtige soort ook alweer. Zoals ik al zei Kris heb ik deze al diverse jaren in de rotstuin waar ze het goed doen. Alleen, bij vorst na nieuwjaar bevriezen de bloemknoppen grotendeels.

Interessant gegeven Frankie, om een keer te proberen ...

Zal ook afhankelijk zijn van de cloon, Kris, waar die vandaan komt. Ik had nog een andere cloon, maar die deed het voor geen meter. Ik heb mijn plant nog van den Eddy.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:03:45
Ophrys sicula is een vrij algemene soort in Kreta en was daar ook van de partij .
De tweede plant is vermoed ik Fumana thymifolia ?
Maar ik wil de helling op ....de zwart -donker grijze scree helling ....
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:11:49Alweer een knap ophrysje!
Ik heb Fumana thymifolia toevallig vorige winter gezaaid met heel wat opkomst. Er zat er zelfs eentje of twee in de tombola. Benieuwd hoe deze soort het hier zal doen. Ik zag hem alleszins nog nergens in onze rotstuinen of op dit forum.

Ben benieuwd hoe deze Fumana het er zal vanaf brengen Frankie ...lijkt erg op Helianthemum .

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 15:30:37
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:01:16
Toen ik dit gebied in 2011 bezocht stonden er flinke groepen Orchis italica . Zowat de meest mooie en kloeke italica's die ik al heb gezien in Kreta . Ik weet ze precies staan maar stelde nu vast dat dit stukje is afgezet met draad en je kon er niet in.Maar ik zag er ook geen italica's staan ! Die vallen immers van heel ver op ...Ik heb daar met heel veel zoeken in de omgeving waar je wel kon  gaan nauwelijks enkele Orchis italica gevonden. Zijn ze daar aan het uitsterven of was het gewoon een slecht jaar daar voor die soort ? Who knows ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:09:39Als het stuk is afgezet met draad zijn er misschien grazers uitgezet die het biotoop (en de planten) hebben vernield?

Heb ik ook al aan gedacht Frankie, zeer jammer voor ons plantenliefhebbers maar ja ...die mensen proberen daar ook te leven en rond te komen natuurlijk ...

Begrijpelijk. Los van het toerisme hebben de locals daar geen of weinig middelen van verdienste denk ik zo.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:09:01
Wat een weelde aan Tulipa cretica ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:12:51Toch besluit ik al laatste stop van de dag nog een aantal kilometer verderop te rijden waar ik nog enkele goede plekjes ken voor Tulipa cretica 
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:21:35Op deze foto is het meer duidelijk. Het lijkt wel een echte scree met bewegend puin? Een soort dus die optimale afwatering vereist?
Ik zie op de achtergrond windmolens. Ik dacht dit een afgelegen ongerept gebied is. Moeilijk toch om tegenwoordig ergens te kunnen vertoeven waar geen menselijke activiteit plaats vindt.

Het is zeker afgelegen Frankie , je ziet er bij manier van spreken geen kat ....maar die molens zijn er wel gezet ...En ik snap het wel , want daar is altijd veel wind . Weet ik al van vroeger . Jawel de scree is best tricky om op en af te gaan ! Ik denk dat het een basalt gesteente is ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:18:04
We rijden terug naar het hotel , onze eerste dag zit erop ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:24:59Oei, Kris G. gaat er vandoor. Ze had er genoeg van. Heb je het hele eind terug moeten lopen te voet dan...?  ;D

-2( -2( -2( Nee hoor Frankie , die rijd niet met de auto daar in die bergen en op die smalle wegen .  --11

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:23:11
Een mooie vondst deze roze. Waarom zijn we toch altijd zo op zoek naar kleurafwijkingen?  ;D
Stond er nog een volledig witte....?  :P

We zijn dan ook een beetje gestoord hè Frankie  ;) Neen die heb ik niet gezien  ))4