Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Fantastisch om mee te kijken. Van de prachtigste orchideeën tot de crocussen op de hoogvlakte, het is adembenemend mooi. Goede reden om weer een keer terug te gaan naar Kreta!
Vervolgens pakken we nog een stukje cultuur mee ...Het cultuur gebeuren valt me wel tegen , ik vind het overroepen . Maar we wandelen er toch een tijdje rond . Misschien zien we toch ook weer interessante planten ..
En dan nog zo een super momentje, totaal onverwacht ....
Iris unguicularis cretensis ?
Citaat van: Danny Bonnez op 12 december 2024, 16:19:56Mooie planten onderweg Kris , Die romulea op foto 3 is prachtig ! Op welke hoogte waren de eerste krokussen te spotten ? Die beginnen daar waarschijnlijk al begin februari te bloeien ......Ja de eerste krokussen stonden al bij het begin van de wandeling Danny, op 1140m hoogte ,maar die waren al wat op de terug weg . Ook op de Omalos vlakte staan er genoeg en dat is rond de 1000m maar die waren al allemaal uitgebloeid .
Mooie planten onderweg Kris , Die romulea op foto 3 is prachtig ! Op welke hoogte waren de eerste krokussen te spotten ? Die beginnen daar waarschijnlijk al begin februari te bloeien ......
Citaat van: Danny Bonnez op 12 december 2024, 16:19:56Mooie planten onderweg Kris , Die romulea op foto 3 is prachtig ! Op welke hoogte waren de eerste krokussen te spotten ? Die beginnen daar waarschijnlijk al begin februari te bloeien ......Nog is in mijn foto's van 2011 gaan snuisteren ...En toen daar boven wel meer Romulea bulbocodium gezien ...Ze groeien daar zij aan zij met Crocus sieberi trouwens .
Citaat van: Danny Bonnez op 12 december 2024, 17:13:06Heel mooie variatie te zien Kris ! Geen groepjes te zien ? Het is duidelijk dat ze wel extreem goed uitzaaien ! Uit cultuur ondervinden we dat ze vegetatief zelden of moeilijk delen maar wel goed zaad aanmaken .......Dit zou trouwens de bestuiver moeten zijn ....ik ken niet de naam van dit insect maar het dus een heel belangrijk insect voor onze Crocus sieberi ...Het is een kevertje , bijen heb ik daar trouwens niet gezien .
Heel mooie variatie te zien Kris ! Geen groepjes te zien ? Het is duidelijk dat ze wel extreem goed uitzaaien ! Uit cultuur ondervinden we dat ze vegetatief zelden of moeilijk delen maar wel goed zaad aanmaken .......
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 december 2024, 10:19:34Het hoofddoel van de fikse wandeling bergop is natuurlijk Crocus sieberi maar laten we ook altijd oog hebben voor andere planten onderweg .Nog een keer Anemone hortensis subsp. heldreichii.In de verticale rotswanden ook Arabis alpinae en ook weer Romulea bulbocodium . Beneden aan de start van de wandeling ook reeds de eerste Crocus in gezelschap van Scilla nana . Beneden was Crocus sieberi al flink op de terugweg en ik weet uit ervaring dat je voor de mooiste en de massa naar boven moet ...Vond ook nog deze oude foto als detailopname van Scilla nana (vroeger Chionodoxa dacht ik ?)
Het hoofddoel van de fikse wandeling bergop is natuurlijk Crocus sieberi maar laten we ook altijd oog hebben voor andere planten onderweg .Nog een keer Anemone hortensis subsp. heldreichii.In de verticale rotswanden ook Arabis alpinae en ook weer Romulea bulbocodium . Beneden aan de start van de wandeling ook reeds de eerste Crocus in gezelschap van Scilla nana . Beneden was Crocus sieberi al flink op de terugweg en ik weet uit ervaring dat je voor de mooiste en de massa naar boven moet ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 december 2024, 10:36:31Tijd voor wat detailfoto's van de sublieme bloemen van Crocus sieberi ...Subliem is niet het enige adjectief die bij een mens opkomt... wat met oogverblindend, weergaloos, onovertroffen, enz...
Tijd voor wat detailfoto's van de sublieme bloemen van Crocus sieberi ...
Alhoewel de grote massa in het korte gras op die vlakte staat zijn de mooiste exemplaren vaak op de rotsachtige hellingen te vinden .Ik weet niet hoe het komt maar meestal zijn de bloemen van degene die op dat immens grote vlakke stuk staan kleiner dan degene die op de rotshellingen staan