@ foto 9668, ik denk aan Ophrys cretensis
@ de fusca soort is Ophrys creberrima, net zoals je zelf al dacht
Bedankt Gerrit ! Ik denk inderdaad ook dat het een cretica is ...nadat ik na jouw insteek nog eens alles op een rijtje heb gezet .
Ik vind het wel vaker lastig bij de determinatie van Ophrys soorten in de natuur Gerrit ....Heel moeilijke materie en daarom is het niet slecht om er eens samen over te praktiseren en het hier te bespreken . Ik heb meestal het boek van Horst Kretzschmar ( Orchids, Crete and Dodekanese) gebruikt voor de determinatie . Maar ik weet natuurlijk ook dat dit op sommige punten al is achterhaald en ook dat er andere strekkingen zijn . Ophrys herae is inderdaad een kanshebber maar die heeft van die uitstulpingen/bultjes aan de zijkanten . Zijlobben noemen ze dit zeker ? Iets wat we ook bij mammosa zien ...
De bulten, meestal op de schouders heten zwellingen, of protuberances of gewoon plat “borsten” niet zijlobben, dat zijn de uitgroeisels van de lip, zoals bij Ophrys cretica en ariadnae
Het determineren in het veld vind ik heel moeilijk. Je hebt er eenvoudigweg de tijd niet voor. Ik heb mezelf aangewend om zo mogelijk alles te fotograferen en dan ‘‘s avonds of als je weer thuiskomt te determineren.
En zoals jij maar een boek hebt, Kretschmar - een goede gids hoor - kom je er ook niet. Je moet een recente gids hebben, die eigenlijk al verouderd is als hij uitkomt. Misschien is het voor jou wat om de nieuwe gids van Karel Kreutz aan te schaffen. Orchids of Europe. Dat is een algemene gids en daarnaast het liefst een landengids, bv atlas of the Greek orchids
Ik gebruik op vakantie vaak het internet
Uitstekende websites zijn:
orchidsofbritainandeurope
elizajeanluc.fr