Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 21:55:59Wat variatie bij Crocus goulimyi  en daarbij ook de meer dan schitterende Crocus goulimyi 'Agia Sofia' van Melvyn ...

knappe verzameling goulimyi , Kris ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 22:04:36Zowat 80 procent van mijn herfst bloeiende soorten heeft inmiddels gebloeid ...Er zijn nog maar enkele die al dan niet zullen bloeien...Enkele Turkse soorten , Crocus oreocreticus , wattiorum , homeri , een laatste vorm van cartwrightianus , thomasii , alle laevigatus vormen , een tweede vorm van melantherus . En misschien nog een paar waar ik nu niet op kom . Maar het gros is geweest ...
Vandaag kon ik nog genieten van deze topper ....Crocus nerimanae ....Geen makkelijke !

Dat is een echt hebbedingetje Kris , unieke soort voor een najaarsbloeier ! Knappe resultaten alvast !  ((3  ((3  ((3

Kan het zijn dat deze samen groeit met C. caricus ? Heb ik ook eens gehad maar was in het tweede jaar helemaal verdwenen , dus sloeg de bal helemaal mis  ))4

Hier moet er nog veel in bloei komen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 21:47:50Crocus goulimyi 'Pink Wonder 'en Crocus goulimyi ssp.leucanthus. (2 de foto -rechts ) 
Toch wel vrseemd Kris !
Van zowat alle Crocus soorten ben jij weken vroeger dan hier... van Goulimyi net andersom, die zijn hier inmiddels al een week of zo uitgebloeid...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 22:04:36Zowat 80 procent van mijn herfst bloeiende soorten heeft inmiddels gebloeid ...Er zijn nog maar enkele die al dan niet zullen bloeien...Enkele Turkse soorten , Crocus oreocreticus , wattiorum , homeri , een laatste vorm van cartwrightianus , thomasii , alle laevigatus vormen , een tweede vorm van melantherus . En misschien nog een paar waar ik nu niet op kom . Maar het gros is geweest ...
Vandaag kon ik nog genieten van deze topper ....Crocus nerimanae ....Geen makkelijke !

Hij is misschien niet gemakkelijk Kris, maar als hij bloeit ...  --6  --5  -6(  _02

Danny Bonnez

Enkele foto's van de voorbije dagen ......

Hier ook al de eerste bloemen van Crocus melantherus , een stuk vroeger dan vorig jaar

vorm 1 uit zaad opgekweekt crocusgroep 2021
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus melantherus , vorm 2
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een vierde vorm van Crocus niveus , het valt wel op dat al mijn verschillende vormen wit of wat bicolor zijn . Is dit ook zo in de natuur ?

Crocus x zephyr , een kruising tussen pulchellus en een speciosus vorm
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus pumilus

Crocus pallasii ex Chios
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

twee vormen van Crocus laevigatus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nog deze vorm van Crocus laevigatus
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 19 oktober 2025, 11:35:39Enkele foto's van de voorbije dagen ......

Hier ook al de eerste bloemen van Crocus melantherus , een stuk vroeger dan vorig jaar

vorm 1 uit zaad opgekweekt crocusgroep 2021

Mooi hoor Danny, melantherus blijft een favoriet, hier is hij nog niet zo ver...

Wie wel is boven gekomen is Crocus hatayensis, reeds een drietal dagen, maar met de bewolking is hij nog niet één keer helemaal open gegaan

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 19 oktober 2025, 11:42:16Een vierde vorm van Crocus niveus , het valt wel op dat al mijn verschillende vormen wit of wat bicolor zijn . Is dit ook zo in de natuur ?

Crocus x zephyr , een kruising tussen pulchellus en een speciosus vorm

In de natuur heb je ook populaties die helemaal spierwit zijn Danny, de meesten zelfs heb ik de indruk.  Deze vorm bloeit hier nog niet.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 19 oktober 2025, 11:49:08twee vormen van Crocus laevigatus

Altijd een plezier om laevigatus weer te zien verschijnen Danny - ook daarvoor moet ik nog even wachten.  ((--11

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 oktober 2025, 11:59:33Wie wel is boven gekomen is Crocus hatayensis, reeds een drietal dagen, maar met de bewolking is hij nog niet één keer helemaal open gegaan

Crocus hatayensis is een goede tuinsoort , Luc , nu nog hopen op wat zon .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 oktober 2025, 12:04:28
Citaat van: Danny Bonnez op 19 oktober 2025, 11:49:08twee vormen van Crocus laevigatus

Altijd een plezier om laevigatus weer te zien verschijnen Danny - ook daarvoor moet ik nog even wachten.  ((--11

Jazeker Luc , een grote favoriet voor mij ......deze stond er vanmiddag mooi bij
Ieper , West-Vlaanderen