Auteur Topic: Crocus 2025  (gelezen 26371 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2025
« Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2025, 19:08:46 »
Ook Crocus corsicus vond ik in knop vandaag.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2025, 21:11:43 »
Dit is een hybride tussen C. korolkowii en michelsonii , zoals je kunt zien lijkt hij heel goed op C. michelsonii maar is mogelijk toch een stuk minder moeilijk , bloeit hier voor het tweede jaar op rij .

Crocus korolkowii x 'Fresco'

Lijkt me een heel productieve crocus, Danny, prachtig is dat!

Ik heb hier iets gelijkaardigs, maar slechts nog in knop. Crocus korolkowii 'Snowtiger'. Maar de gesloten knop vind ik eveneens fascinerend om te zien.

Voorlopig zeer tevreden , Frankie .

Klopt , dit is ook zo'n hybride , heel mooi en niet zo moeilijk . Deze vind ik persoonlijk wel de mooiste hybride vanwege de donkere keel , dit geeft wel een meerwaarde ! Heb ik hier ook in de verzameling maar nog niet in bloei
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2025, 22:48:09 »
Dit is een hybride tussen C. korolkowii en michelsonii , zoals je kunt zien lijkt hij heel goed op C. michelsonii maar is mogelijk toch een stuk minder moeilijk , bloeit hier voor het tweede jaar op rij .

Voorlopig zeer tevreden , Frankie .

Klopt , dit is ook zo'n hybride , heel mooi en niet zo moeilijk . Deze vind ik persoonlijk wel de mooiste hybride vanwege de donkere keel , dit geeft wel een meerwaarde ! Heb ik hier ook in de verzameling maar nog niet in bloei

Ik heb ook wel het idee dat korolkowii en al zijn cv's goed te doen zijn, al is ook een droge zomerrust min of meer een must.

Ik heb hier iets gelijkaardigs, maar slechts nog in knop. Crocus korolkowii 'Snowtiger'. Maar de gesloten knop vind ik eveneens fascinerend om te zien.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2025, 16:50:58 door Luc Gilgemyn »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2025, 09:25:43 »

Heeft het duidelijk naar de zin Danny ! Mooi om zien . Die staat dus de hele winter gewoon onafgedekt buiten ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2025, 09:26:51 »

Staat hier ook in knop maar minder gevorderd als bij jou Frankie ....

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #20 Gepost op: 3 januari 2025, 13:45:23 »

Heeft het duidelijk naar de zin Danny ! Mooi om zien . Die staat dus de hele winter gewoon onafgedekt buiten ?

Inderdaad Kris , alle potten staan gewoon in de tuin onafgedekt
Ieper , West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #21 Gepost op: 3 januari 2025, 14:25:43 »

Danny, onlangs heeft Janis op Facebook (post van 26-12-24) nog zijn twijfel uitgesproken of de cultivar 'Fresco' (en hetzelfde geldt voor andere cultivars van Augis) wel een hybride is: "Few are from Augis Dambrauskas OP seedlings of C. korolkowii which he suppose to be hybrids, but I'm very doubtful about their hybrid origin." Zelf is hij er nooit in geslaagd om C. korolkowii te kruisen met C. michelsonii, ondanks meerdere pogingen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #22 Gepost op: 3 januari 2025, 19:27:37 »
Nog een aanvulling op mijn vorige post. In 2020 heeft Janis het volgende geschreven in zijn post (Reply 21) in https://www.srgc.org.uk/forum/index.php?topic=17559.15:

In this entry two my selections from Crocus korolkowii open pollinated seedlings. I don't think that those could be hybrids with alatavicus or michelsonii. White seedlings occasionally appear between C. korolkowii even if it is not grown side by side with both relatives.

en in Reply 22:

Those two seedlings of C. korolkowii were selected and named by Lithuanian bulb grower Eugenius Dambrauskas. He suppose that those are hybrids with alatavicus and michelsonii. But I'm not so sure about this, but I keep here his opinion. Names below pictures (o.a. de cultivar Snow Tiger).
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #23 Gepost op: 3 januari 2025, 19:27:58 »

Danny, onlangs heeft Janis op Facebook (post van 26-12-24) nog zijn twijfel uitgesproken of de cultivar 'Fresco' (en hetzelfde geldt voor andere cultivars van Augis) wel een hybride is: "Few are from Augis Dambrauskas OP seedlings of C. korolkowii which he suppose to be hybrids, but I'm very doubtful about their hybrid origin." Zelf is hij er nooit in geslaagd om C. korolkowii te kruisen met C. michelsonii, ondanks meerdere pogingen.

Hallo Hans ,

Dat Janis daar nooit in slaagde vind ik wel raar ? Persoonlijk vind ik het alvast heel goede zaailingen die meer groeikracht hebben dan de soort zelf . Een goede vorm van korolkowii is ook niet zo moeilijk te kweken , michelsonii is meestal wel een stuk lastiger om in leven te houden . Als je dan een groeikrachtige zaailing hebt die heel goed lijkt op michelsonii dan lijkt dit voor mij wel geloofwaardig te zijn en lijkt dit wel een hybride te zijn tussen korolkowii en michelsonii ? Hoe Eugenijus dit juist klaarspeelde is misschien een raadsel en ook wel heel bijzonder .  Mocht dit toch niet mogelijk zijn , zijn het alvast super goede zaailingen uit korolkowii of michelsonii met eventueel wat bloed van een andere soort . Het is niet altijd gemakkelijk om de ouders te achterhalen van bepaalde zaailingen .
Alatavicus is ook een van de mogelijke ouders
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2025, 19:57:01 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #24 Gepost op: 3 januari 2025, 19:52:27 »
De laatste bloemen van Crocus laevigatus die nu wel de fakkel doorgeven aan de lentebloeiers ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #25 Gepost op: 3 januari 2025, 20:07:44 »
In mijn bollenbed staat Crocus suaveolens momenteel volop in bloei . Maar heel veel plezier heb je er niet aan als ze nooit de kans hebben om open te komen in ons klimaat . Ofwel is het te koud of te grijs en nat , goeie dagen zijn eerder zeldzaam . Voor deze periode van het jaar hebben de planten in pot wel een groot voordeel .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #26 Gepost op: 4 januari 2025, 15:45:34 »
In mijn bollenbed staat Crocus suaveolens momenteel volop in bloei . Maar heel veel plezier heb je er niet aan als ze nooit de kans hebben om open te komen in ons klimaat . Ofwel is het te koud of te grijs en nat , goeie dagen zijn eerder zeldzaam . Voor deze periode van het jaar hebben de planten in pot wel een groot voordeel .....

Zonde Danny  ! Rijke bloeier zo te zien. Ook Crocus x schnabelii kon het vandaag niet opbrengen om zijn bloemen te ontvouwen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #27 Gepost op: 4 januari 2025, 15:53:56 »
De laatste bloemen van Crocus laevigatus die nu wel de fakkel doorgeven aan de lentebloeiers ....

Hier heeft hij nog steeds niet veel zin om die fakkel al door te geven Danny  -2( -2( Je had me gewaarschuwd toen je hem gaf dat ik er veel plezier zou aan beleven , en dat komt helemaal  uit.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #28 Gepost op: 4 januari 2025, 17:10:50 »

Hier heeft hij nog steeds niet veel zin om die fakkel al door te geven Danny  -2( -2( Je had me gewaarschuwd toen je hem gaf dat ik er veel plezier zou aan beleven , en dat komt helemaal  uit.

Hier is het nu toch wel over en out met deze soort. Al zijn de laatste bloemen nog niet helemaal verwelkt.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #29 Gepost op: 4 januari 2025, 17:12:24 »

Zonde Danny  ! Rijke bloeier zo te zien. Ook Crocus x schnabelii kon het vandaag niet opbrengen om zijn bloemen te ontvouwen.

Ook niet met de chauffage, Kris?  -1(