Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 januari 2025, 11:21:55
Gisteren stond ook nog deze Crocus cyprius in bloei , een klassieker in de verzameling !

Ook een super soortje Danny , hier nog niet boven ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 12 januari 2025, 10:08:26
Voorzichtig Danny  na het crocus virus loert nu zelfs een gembositis om de hoek !!  :o :o
Ze zijn zonder uitzondering prachtig !

En naar het schijnt niet te behandelen Luc ....

Theo Stronks

Citaat van: Danny Bonnez op 12 januari 2025, 11:04:59
Citaat van: Theo Stronks op 10 januari 2025, 17:41:38
Crocus gembosi Golden Delight.

Ziet er goed uit Theo , staan in de rotstuin zo te zien , geef je deze bollen een droge zomerrust ?
Nee eigenlijk niet Danny,staat aan de oostkant v/h huis.

Danny Bonnez

Citaat van: Theo Stronks op 12 januari 2025, 18:05:38

Ziet er goed uit Theo , staan in de rotstuin zo te zien , geef je deze bollen een droge zomerrust ?

Kunnen dus best wel wat zomervocht verdragen , Theo . Heb ze hier ook enkele jaren in de tuin gehad maar voor de veiligheid kweek ik ze nu wel in pot
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een eerste bloem op Crocus corsicus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Gisteren stond ook nog deze Crocus cyprius in bloei , een klassieker in de verzameling !

Ook een hele mooie Danny, is deze soort winterhard in ons klimaat?

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 19:28:58

Heel knappe krokus , Frankie ! Zo goed als niemand bied de originele C. corsicus aan . Meestal is het de cv. suaveolens 'De Jager' die verkocht wordt onder deze naam . De originele corsicus heeft geen gele keel en bloeit laat in het voorjaar en is waarschijnlijk een stuk moeilijker . De meeste leveranciers zijn misschien niet echt op de hoogte en verkopen dit als corsicus . Heb dit zelf ook al enkele keren mogen meemaken .....maar dit blijft natuurlijk wel een heel mooie krokus ! Mijn suaveolens 'De Jager' bloeit hier ook eerstdaags
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 19:30:18

Ook een hele mooie Danny, is deze soort winterhard in ons klimaat?

Die donkere vlek is wel bijzonder . Ik zou het niet durven uitproberen , Frankie ! Deze krokus wordt zelden aangeboden en dat zegt al veel ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 12 januari 2025, 20:20:33

Heel knappe krokus , Frankie ! Zo goed als niemand bied de originele C. corsicus aan . Meestal is het de cv. suaveolens 'De Jager' die verkocht wordt onder deze naam . De originele corsicus heeft geen gele keel en bloeit laat in het voorjaar en is waarschijnlijk een stuk moeilijker . De meeste leveranciers zijn misschien niet echt op de hoogte en verkopen dit als corsicus . Heb dit zelf ook al enkele keren mogen meemaken .....maar dit blijft natuurlijk wel een heel mooie krokus ! Mijn suaveolens 'De Jager' bloeit hier ook eerstdaags

Dus dit is suaveolens 'De Jager' denk je?

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 21:26:20
Citaat van: Danny Bonnez op 12 januari 2025, 20:20:33

Dus dit is suaveolens 'De Jager' denk je?

Denk van wel Frankie , heb je deze ook onder deze naam staan ? Hier bloeien ze ook eerstdaags , dan post ik ze ook
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Ben er ondertussen achter gekomen waarom er hier nog geen voorjaarsbloeiende krokussen in bloem zijn ....Het is logisch eigenlijk  ))4 ,
het komt omdat de herfstbloeiende soorten nog steeds in bloei staan . ))4 Die voorjaarsbloeiers denken natuurlijk dat ze nog even moeten  wachten omdat ze merken dat de herfstbloeiers nog bezig zijn .  -2( -2(
Jawel nog geen voorjaarsbloeiers vandaag maar nog steeds deze Crocus laevigatus vandaag in bloei !  :o
De eerste bloemen waren er meer dan een maand terug...

Theo Stronks

Citaat van: Danny Bonnez op 12 januari 2025, 19:17:07
Citaat van: Theo Stronks op 12 januari 2025, 18:05:38

Kunnen dus best wel wat zomervocht verdragen , Theo . Heb ze hier ook enkele jaren in de tuin gehad maar voor de veiligheid kweek ik ze nu wel in pot
Inderdaad Danny dat kunnen ze wel hebben.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 januari 2025, 15:46:30
Ben er ondertussen achter gekomen waarom er hier nog geen voorjaarsbloeiende krokussen in bloem zijn ....Het is logisch eigenlijk  ))4 ,
het komt omdat de herfstbloeiende soorten nog steeds in bloei staan . ))4 Die voorjaarsbloeiers denken natuurlijk dat ze nog even moeten  wachten omdat ze merken dat de herfstbloeiers nog bezig zijn .  -2( -2(
Jawel nog geen voorjaarsbloeiers vandaag maar nog steeds deze Crocus laevigatus vandaag in bloei !  :o
De eerste bloemen waren er meer dan een maand terug...

Zolang laevigatus bloeit weten de voorjaarsbloeiers dat ze nog even moeten wachten , Kris  ;D ;)   Hier zijn ze al uitgebloeid . Het is ieder jaar wel zo dat mijn voorjaarsbloeiers wat vroeger zijn dan deze in uw tuin , daar is niets mis mee natuurlijk .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

@ Frankie

In afwachting van de bloei post ik even een foto van vorig jaar genomen op 7 jan . 2024   Dan kun je ze even vergelijken . Crocus suaveolens 'De Jager'
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Met deze klassieker heb ik het altijd wel lastig gehad ( idem met cyprius ) , in leven houden lukte nog net wel maar dan is ook alles gezegd . Sinds vorige zomer kweek ik ze nu ook in pot ( alsook cyprius ) . Beide soortjes zijn niet gemakkelijk , hartmannianus wordt dan ook zelden aangeboden .....

Crocus hartmannianus 
Ieper , West-Vlaanderen