Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 januari 2025, 16:01:02Crocus taseliensis mag er ook wezen. Prachtig ding.Zeker een knappe soort om in de verzameling te hebben , Frankie ! Hopelijk is deze niet al te moeilijk ?
Crocus taseliensis mag er ook wezen. Prachtig ding.
Het was vandaag toch een klein beetje crocuszondag hier.Ik ben heel blij dat ik deze zelfgezaaide Crocus 'Sunspot' nog altijd in de collectie heb, na de aanval van een of andere vogel vorig jaar.
Crocus 'Snow Tiger' gooit er een tweede ronde tegengaan. Wat een beauty toch!
Citaat van: Hans Meulenbelt op 25 januari 2025, 14:09:38Citaat van: Danny Bonnez op 24 januari 2025, 21:06:01Wat ik wel weet is dat C.etruscus zeker kan kruisen met C.tommasinianus want ik heb hier in de tuin zelf ontstane hybridenDat is heel interessant Danny! Heb je ook foto's van deze hybriden? En heb je hier wel eens zaden van kunnen verzamelen of van Crocus 'Zwanenburg'?Ik heb C. etruscus en de cv.'s 'Rosalind' en 'Zwanenburg' al jaren in de tuin , Hans . Het verschil tussen mijn vorm etruscus en de vorm 'zwanenburg' is klein . Ik vind soms zaailingen maar weet niet van welke vorm ze afkomstig zijn . Mogelijks maakt de zwanenburg vorm geen zaden aan , ik zou het eigenlijk niet weten , ik verzamel ook niet alle zaden omdat de verzameling te groot is , van de echte tuinkrokussen en daar hoort etruscus bij , laat ik de natuur zijn werk doen . Wel weet ik zeker dat etruscus kan kruisen met tommasinianus . Elk jaar vind ik tientallen hybriden in de tuin en soms neem ik wel een foto . Deze foto's heb ik gemaakt in 2024 .
Citaat van: Danny Bonnez op 24 januari 2025, 21:06:01Wat ik wel weet is dat C.etruscus zeker kan kruisen met C.tommasinianus want ik heb hier in de tuin zelf ontstane hybridenDat is heel interessant Danny! Heb je ook foto's van deze hybriden? En heb je hier wel eens zaden van kunnen verzamelen of van Crocus 'Zwanenburg'?
Wat ik wel weet is dat C.etruscus zeker kan kruisen met C.tommasinianus want ik heb hier in de tuin zelf ontstane hybriden
nog wat zaailingen met etruscus bloed in 2024
Een Crocus sieberi uit zaad van de Seedex
Zo!!! Nog al wat variatie in de zaailingen. En te zien aan foto 3 vermeerderen sommige van deze kruisingen zich ook goed. Bedankt voor het tonen van al deze foto's. Je hebt al een hele verzameling van deze kruisingen.
Deze (Crocus etruscus x Crocus tommasinianus) denk ik toch niet, Kris. Maar ik zou graag eens een kijkje gaan nemen in de Gembos Yayla. Hoe zit het eigenlijk met die geplande bouw van woningen waar Janis het in zijn boek over heeft. Heb jij daar bij jouw bezoeken its van gezien?
Dit is hier een nieuwkomer , Crocus korolkowii 'Lucky Number' , deze vorm koos ik vanwege de zwarte keel die wel een meerwaarde heeft
Bedoelde gembosii x concinnus . Ja dat is de echte snoepwinkel daar natuurlijk . Ik was er al 3 keer en ben er nog niet op uitgekeken ...Er is inderdaad expansie van woningen en gebied dat wordt ingenomen voor veeteelt ed. Maar het is een super groot gebied en ik heb daar nog andere vrij onbekende stukjes ontdekt die zeker kunnen wedijveren met de Gembos Yala op het gebied van deze 2 soorten. Zelfs stukjes die ook Janis nog niet kende ...
Ik hoop toch eigenlijk over een aantal jaren in mijn eigen achtertuin van zo'n snoepwinkeltje te kunnen genieten Kris.
Tien graden + en zon dan lijkt het een beetje voorjaarHier beginnen de crocussen ook te bloeienfoto 1 Crocus imperati De Jagers Var.foto 2 ,, laevigatus Fontenaifoto 3 ,, nubigena