Auteur Topic: Crocus 2025  (gelezen 26952 keer)

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
Re: Crocus 2025
« Reactie #735 Gepost op: 20 februari 2025, 14:50:51 »
Crocus atrospermus komt ook in bloei !

Mooie soort is dat!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #736 Gepost op: 20 februari 2025, 14:51:47 »
Deze sieberi vorm uit zaad van de crocusgroep opgekweekt , Crocus sieberi ex. Omalos 2020

Wat een prachtig diep oranje keeltje heeft deze sieberi.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #737 Gepost op: 20 februari 2025, 16:48:39 »
Crocus biflorus ssp parkinsonii

Janis heeft het in zijn Crocus-boek uit 2010 over Crocus biflorus var. parkinsonii en heeft het over een tuinvorm. De Crocus King (E.A. Bowles) heeft het in zijn boek "A Handbook of Crocus and Colchicum for Gardeners" (1ste editie, 1924) ook over var. Parkinsonii en zijn beschrijving komt goed overeen met de planten van jullie. Het is een stokoude variëteit die al heel lang bekend is. Voor de tekst zie bijlage 1 en 2.

Joseph Sabine schreef in 1830 een artikel in "Transactions of the Horticultural Society of London", over de voorjaarsbloeiende Crocussen die op dat moment in de tuin van de Horticultural Society in Londen groeiden en de variëteit Parkinsonii staat op de afbeelding bij dit artikel (rood gekaderd, zie bijlage 3).

Volgens Bowles zag Sabine in de variëteit Parkinsonii de plant die door John Parkinson werd beschreven als C. Vernus Striatus Vulgaris in zijn boek "Paradisi in sole, paradisus terrestris" uit 1629, voor wat het waard is.

Janis kon in zijn aantekeningen niet terug vinden ooit zaden te hebben gekregen bij zijn planten van Crocus biflorus var. parkinsonii, maar volgens Thomas Huber zou de plant juist veel zaad zetten. Wat is jullie ervaring?
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #738 Gepost op: 20 februari 2025, 18:39:07 »
Janis heeft het in zijn Crocus-boek uit 2010 over Crocus biflorus var. parkinsonii en heeft het over een tuinvorm. De Crocus King (E.A. Bowles) heeft het in zijn boek "A Handbook of Crocus and Colchicum for Gardeners" (1ste editie, 1924) ook over var. Parkinsonii en zijn beschrijving komt goed overeen met de planten van jullie. Het is een stokoude variëteit die al heel lang bekend is. Voor de tekst zie bijlage 1 en 2.
Joseph Sabine schreef in 1830 een artikel in "Transactions of the Horticultural Society of London", over de voorjaarsbloeiende Crocussen die op dat moment in de tuin van de Horticultural Society in Londen groeiden en de variëteit Parkinsonii staat op de afbeelding bij dit artikel (rood gekaderd, zie bijlage 3).
Volgens Bowles zag Sabine in de variëteit Parkinsonii de plant die door John Parkinson werd beschreven als C. Vernus Striatus Vulgaris in zijn boek "Paradisi in sole, paradisus terrestris" uit 1629, voor wat het waard is.
Janis kon in zijn aantekeningen niet terug vinden ooit zaden te hebben gekregen bij zijn planten van Crocus biflorus var. parkinsonii, maar volgens Thomas Huber zou de plant juist veel zaad zetten. Wat is jullie ervaring?

Omdat niemand kan zeggen waar hij in de natuur voorkomt is het voor mij hoe dan ook een tuinvorm Hans ......En ik heb er nooit zaden aan gezien ....Dus mijn ervaring is gelijk aan die van Janis ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #739 Gepost op: 20 februari 2025, 19:44:48 »
Enkele lentebeelden van de dag
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #740 Gepost op: 21 februari 2025, 13:03:07 »
Crocus paulinae.

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #741 Gepost op: 21 februari 2025, 13:05:31 »
Crocus fleischeri striped.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #742 Gepost op: 21 februari 2025, 13:06:04 »
Crocus 'Firefly' stond vandaag mooi in bloei.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #743 Gepost op: 21 februari 2025, 13:09:28 »
Crocus chrysantha "Milea ".

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #744 Gepost op: 21 februari 2025, 13:10:45 »
Crocus stridii.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #745 Gepost op: 21 februari 2025, 13:14:35 »
Wat is je ervaring met Crocus stridii Theo, heb je die al lang?
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #746 Gepost op: 21 februari 2025, 13:18:41 »
Bij het tuincentrum hier in Leusden heb ik vorig jaar 30 bolletjes gekocht van wat Crocus 'Tricolor' zou moeten zijn. Een deel blijkt Crocus 'Firefly', zie de foto's in mijn eerdere post. Maar vandaag bleek er nog een tweede soort/variëteit tussen te zitten. Heeft iemand een idee wat dit  zou kunnen zijn?
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #747 Gepost op: 21 februari 2025, 15:56:38 »

Interessante achtergrond info Hans, ook ik heb net als Kris nooit zaden gezien op C. Biflorus ssp parkinsonii die er overigens nu zo bij stond/staat.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #748 Gepost op: 21 februari 2025, 16:04:22 »
Deze sieberi vorm uit zaad van de crocusgroep opgekweekt , Crocus sieberi ex. Omalos 2020

))4  Benieuwd ?  Ik heb er hier ook zo eentje 'ex omalos' en heb al een paar keer zaad aan Wim bezorgd voor de group, ik vraag mij af of dit van mijn collectie voort komt.  Moet je eens bij Wim navragen Danny, die kan dat terugvinden.  ;)

En als we't dan toch over sieberi hebben, hier is good old Cr. sieberi 'Ronald Ginns'

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #749 Gepost op: 21 februari 2025, 16:09:41 »
Crocus fleischeri striped.

Een heel mooie is dat Theo, voor mij een topper !  ((3

Hier stond Crocus pulchricolor gisteren nauwelijks met een paar topjes boven, één 'warme' nacht volstond om dit vuurwerk te veroorzaken.