Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 februari 2025, 18:11:50
Crocus chrysanthus en nog wel een witbloeiende ....nog van Hendrik .

Speciaal Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 februari 2025, 17:22:34
Enkele heuffelianus vormen ....

1/ heuffelianus ex Poland
2/ heuffelianus 'Michaels Purple'
3/ heuffelianus 'National Park '
Citaat van: Danny Bonnez op 28 februari 2025, 23:19:33Heel mooie beelden , Kris ! Mijn favoriet is de national park
Deel je mening Danny , die 'National Park ' heeft iets speciaals ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 27 februari 2025, 22:46:36
Nog deze foto's van gisteren ..... de hoofdbloei van Crocus versicolor in pot ! De variatie is heel groot ......
Sommige vormen hebben een gele keel , anderen hebben dat niet !
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 februari 2025, 09:20:49Echt een super soort Danny , is in korte tijd uit gegroeid tot 1 van mijn favorieten !!! Ik heb ze ooit gezaaid zonder de soort goed te kennen en daar heb ik geen spijt van ....Als ik terug aan zaden geraak wil ik dat nog is overdoen ...
Citaat van: Danny Bonnez op 28 februari 2025, 22:40:53Is vooral boeiend om de variatie in de natuur te zien , Kris . In cultuur zijn niet de mooiste vormen , maar dan nog zijn deze ook heel mooi ! In pot zijn ze vrij gemakkelijk maar in de tuin zijn ze moeilijker en vrij kieskeurig van standplaats . Ik verlies er nog altijd bij het zoeken naar de juiste plaatsen . Toch vind ik soms wel een spontane zaailing . Ik kan je deze zomer wel wat zaad bezorgen !
Zou ik enorm waarderen Danny !

Kris De Raeymaeker

Ondertussen mogen we geenszins vergeten om onze herfstbloeiers goed te soigneren ! Zij zijn al even uitgebloeid en stellen nu niet veel meer voor maar toch is dit nu de allerbelangrijkste moment van hun cyclus . Nu moeten ze nieuwe bollen aanmaken en die verder laten ontwikkelen . Hier staan er een aantal bij mekaar zoals mathewii en nog andere . Ze hebben allemaal nogal gezond loof aangemaakt wat ik geen slecht teken vind .

Hans Meulenbelt

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 februari 2025, 17:22:34
Enkele heuffelianus vormen ....

1/ heuffelianus ex Poland
2/ heuffelianus 'Michaels Purple'
3/ heuffelianus 'National Park '

Alledrie erg fraai, 'National Park' is mijn favoriet, dat is dacht ik een door Janis gekweekte hybride.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 maart 2025, 10:13:01
Ondertussen mogen we geenszins vergeten om onze herfstbloeiers goed te soigneren ! Zij zijn al even uitgebloeid en stellen nu niet veel meer voor maar toch is dit nu de allerbelangrijkste moment van hun cyclus . Nu moeten ze nieuwe bollen aanmaken en die verder laten ontwikkelen . Hier staan er een aantal bij mekaar zoals mathewii en nog andere . Ze hebben allemaal nogal gezond loof aangemaakt wat ik geen slecht teken vind .

Welke producten gebruik je in deze periode voor het bevorderen van de ontwikkeling van de nieuwe bollen Kris, en welke hoeveelheid/dosis?
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Hans Meulenbelt op  1 maart 2025, 13:56:30Welke producten gebruik je in deze periode voor het bevorderen van de ontwikkeling van de nieuwe bollen Kris, en welke hoeveelheid/dosis?
Er zit al een basis bemesting in mijn substraat dat ik aanmaak Hans . Ik gebruikte daar vooral Vitax voor dat we nog meebrachten van de UK voor Brexit . Aangevuld met nog extra kalium . Die is nu bijna op ...dus ga ik iets anders moeten bedenken. In dit seizoen giet ik nog een paar keer aan met gewoon DCM tomatenmest .

Kris De Raeymaeker

Crocus heuffelianus 'National Park'

Danny Bonnez

Inderdaad Kris , het loof ziet er goed uit ! Ik verhuis eerstdaags mijn potten naar een koele beschaduwde plaats waar ze rustig kunnen bekomen voor ze in rust gaan .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 maart 2025, 20:15:16
Crocus heuffelianus 'National Park'

Heel fraai kleurtje , Kris !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Prachtig weer vandaag ,  een echte " krokuszondag " terug !  --9  genieten maar !

Het gezoem van de vele bijtjes die hun werk doen is echt heel rustgevend , de zoete geur van de vele zaailingen , voor mij de mooiste periode van het jaar !

Enkele sfeerbeelden van de dag

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

nog wat sfeerbeelden  --9
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

C. versicolor en ook sublimis in tegenlicht geportretteerd. ...
Crocus chrysanthus , witte vorm

Danny Bonnez

foto 2 en 3 is Crocus vernus 'Purple Desire'
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Nog 2 x heuffelianus ...
1/ ex Poland
2/Crocus heuffelianus 'Michaels Purple'