Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Theo Stronks

Prachtig Luc,ik heb er 1 in de volle grond staan,hopelijk laat ze zich binnenkort ook zien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op 25 september 2025, 11:42:29Prachtig Luc,ik heb er 1 in de volle grond staan,hopelijk laat ze zich binnenkort ook zien.

Hier komen ze -ook in pot weliswaar- ook boven piepen Theo .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Theo Stronks op 25 september 2025, 11:42:29Prachtig Luc,ik heb er 1 in de volle grond staan,hopelijk laat ze zich binnenkort ook zien.
Geen idee of C. archibaldiorum mogelijk is bij ons buiten.

Een vaststelling in de marge. Het valt mij op dat de bloem op vrij hoge stengels staat. Is dat bij jullie ook zo ?
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 september 2025, 17:31:00

Een vaststelling in de marge. Het valt mij op dat de bloem op vrij hoge stengels staat. Is dat bij jullie ook zo ?

Heb ik eens geprobeerd in volle grond maar zonder succes , Luc

Dat kan zeker , deze komt ook uit de speciosus groep en hebben voor het algemeen een hoge bloemstengel
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 september 2025, 17:31:00Een vaststelling in de marge. Het valt mij op dat de bloem op vrij hoge stengels staat. Is dat bij jullie ook zo ?

Hangt een beetje van jaar tot jaar af Luc ....en van de weersomstandigheden van die moment als ze bloeien. Maar klopt algemeen dat die hoger komt dan sommige andere herfstbloeiers . Zoals Danny terecht opmerkt is het eigenlijk een speciosus vorm ....En die gaan wat hogerop met hun bloemen. De mijne staan in knop , zal ze ook posten als het zover is .

Kris De Raeymaeker

Mag een Crocus "zundag" ook al is op ne vrijdag plaats vinden ?  ))4  --11 
C. goulimyi als opwarmer ...De tweede vorm zijn eigen zaailingen die altijd later bloeien ...
En ze ontluiken in een kussen van Potentilla nitida . De beestjes hebben de bloemen ook al ontdekt .

Kris De Raeymaeker

We blijven een beetje in dezelfde kleuren ...Crocus banaticus ....

Kris De Raeymaeker

We gaan verder met Crocus mathewii 'Pink Princess '

Kris De Raeymaeker

Vervolgens komen we op de proppen met Crocus cartwrightianus 'Marcel '.De rest is voor straks ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 september 2025, 20:39:25
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 september 2025, 11:08:31Een eerste mazziaricus vorm ....(uit de geweldige buurt van Kremasti )
Citaat van: Danny Bonnez op 21 september 2025, 20:40:30Goede resultaten met toch geen gemakkelijke soort neem ik aan Kris  ((3
Het komt al goed op gang in uw tuin . Hier moet alles nog beginnen al zie ik hier en daar al wat beweging ....... ;)
Klopt dat hij niet zo gemakkelijk is hier Danny ...Hij was hier altijd  nogal bloei schuw .Pas de eerste keer dat ik hem te goei in bloei krijg ! En vandaag al een tweede bloem trouwens ...

Heel mooi Kris !  Ook bij mij heeft mazziaricus het moeilijk.  Ik heb verschillende collecties, maar de bloei is allesbehalve.  Vorig jaar had ik welgeteld één bloem... en dan was die nog enigszins vervormd.  Uitkijken wat het dit jaar wordt want ik vind het een wat onderschatte soort die heel wat variatie kent bleker, donkerder, gestreept... duimen maar.
Dan is Crocus speciosus albus veel minder kieskeurig.  De pol groeit gestaag aan, ik vind zelfs zaailingen in de buurt, ik zal volgend jaar eens moeten uitdunnen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2025, 21:02:04Hier komt het krokusseizoen ook op gang met enkele soortjes die hun eerste bloemen tonen .

Een eigen collectie Crocus nudiflorus

Ook dit is een eigen collectie Crocus ligusticus ( 2 en 3 )

Twee mooie soortjes die minder onder de aandacht komen Danny, jammer, ze verdienen beter.

Hier verscheen de eerste Crocus serotinus, een collectie van op de Alto de Leon op 1500 m in de Sierra de Guadarrama.  In geopende toestand is hij wel wat donkerder dan de foto laat zien.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 september 2025, 08:29:16Ik kan in dit topic over crocus weinig inbrengen tegen de verstokte verzamelaars, maar ik probeer het toch.
Crocus archibaldiorum verzameld in Iran.

Een toppertje Luc - prachtige kleur - jij wordt ook nog 'verstokt' één dezer.  :o  :o  :o

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 september 2025, 17:31:00

Veel herfstcrocussen staan op hogere stengels Luc - in de natuur bloeien ze zo laat in het seizoen heel vaak tussen wat hoger wordende grassen en dan komt de hoge stengel van pas om ze te laten opvallen bij de bestuivers.  Ook de hoger getoonde Cr Speciosus albus laat dat zien, net als de meeste goulimyi vormen.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2025, 15:01:49Vervolgens komen we op de proppen met Crocus cartwrightianus 'Marcel '.De rest is voor straks ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2025, 15:01:49Vervolgens komen we op de proppen met Crocus cartwrightianus 'Marcel '.De rest is voor straks ...

Een ouwe getrouwe is dat geworden Kris !  Het valt wel erg op dat jij heel wat vroeger alles in bloei krijgt dan wij hier...  Van de Cartwrightianussen, de Mathewii's, enz... is hier nog geen spoor !

Wie ook wel kwam boven piepen zijn de eerste Crocus tournefortii... wordt vervolgd!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2025, 17:27:51Heel mooi Kris !  Ook bij mij heeft mazziaricus het moeilijk.  Ik heb verschillende collecties, maar de bloei is allesbehalve.  Vorig jaar had ik welgeteld één bloem... en dan was die nog enigszins vervormd.  Uitkijken wat het dit jaar wordt want ik vind het een wat onderschatte soort die heel wat variatie kent bleker, donkerder, gestreept... duimen maar.
Dan is Crocus speciosus albus veel minder kieskeurig.  De pol groeit gestaag aan, ik vind zelfs zaailingen in de buurt, ik zal volgend jaar eens moeten uitdunnen.

Wow , heel productief Luc !