Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 20:46:40De familie "boryi " met hun jaarlijkse familie foto ...Het valt meteen op dat er binnen deze soort weinig variatie is ...

-2(   -2(  , leuke familiefoto , Kris . De ene heeft misschien wat meer lijntjes op de buitentje bloemblaadjes .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 17:54:14Een groepje Crocus kotschyanus die ieder jaar wat groter wordt
De eerste bloemen op Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 20:21:06Dat zijn beide mooie soorten Danny en toch gaat mijn voorkeur uit naar ssp. leucopharynx. Die hier trouwens nog niet aanwezig is ... ))4 
Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 21:14:32De ssp. leucopharynx is misschien iets meer bijzonder , Kris ? Dit is een zaailing , mijn moederplanten zijn ook nog niet te zien ?

Of hij meer bijzonder is dat weet ik niet Danny maar ik vindt hem nog net een tikkeltje mooier ... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2025, 20:42:32Crocus zubovii ....
Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 21:33:58Deze soort doet me ook een beetje denken aan een speciosus , Kris ?

Klopt helemaal Danny , eentje uit de speciosus groep ...Genoemd naar een heel bijzondere man , Dimitri Zubov . Toen deze soort voor het eerst gevonden werd in dat gebied  werden de planten aanzien als Crocus archibaldiorum . (ook al uit die speciosus groep )Nadien kreeg hij toch een afzonderlijke naam . Mij gaan al die kleine verschillen soms  boven mijn petje maar de botanisten zien het op hun manier ...In ieder geval is het een mooie soort in mijn opinie .

Kris De Raeymaeker

Crocus nudiflorus 'Orla' lijkt voorlopig niet aan te groeien ...bloeien doet hij wel .Hij staat heel het jaar door in een verhoogd bed en krijgt geen zomerrust .

Kris De Raeymaeker

Een eerste bloem ook bij Crocus mathewii ...wie goed kijkt ziet dat er nog neuzen naar boven komen ..
Foto 1  is op de middag genomen en foto 2 bij de laatste zonnestralen in de late namiddag. Je krijgt dan een heel andere gloed op je foto's ...

Kris De Raeymaeker

Twee keer hadriaticus , van 2 verschillende standplaatsen maar eigenlijk geen variatie ...

Kris De Raeymaeker

In een hoekje van de rotstuin verschijnt nu ook een eerste witte goulimyi . Ik heb hiervan 2 verschillende vormen . Maar er duikt daar ook nog een spontane zaailing op van de normale kleurvorm .

Kris De Raeymaeker

Deze was gelabeld als Crocus carpetanus ,maar aangezien dit een voorjaarsbloeier is denk ik dat dit gewoon Crocus salzmanii is .Maar daarom niet minder interessant.

Kris De Raeymaeker

Wat ik al eerder schreef ...Crocus gilianicus heeft niet meteen sterallures en is eerder een bescheiden vertegenwoordiger. Gisteren bloeide hij .Maar door het kruisen met autranii ontstond wel iets heel mooi . Deze bloeit ook nog steeds in de crevice .

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 21:23:52Blijkbaar heeft niemand nog interesse om mee te doen in de debatten ?  :(

:o  --6  ))4  >:(

Dat dacht je maar Danny !  -3)(

Crocus goulimyi leucanthus van het Mani schiereiland op de Peloponnesos.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:32:05:o  --6  ))4  >:(

Aha , onze gewaardeerde Croconut is back ! ((3 Die bloeit hier nog niet Luc ,heb je die buiten in de tuin ? 

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 20:03:32Mijn favoriet van het voorbije weekend was een eerste vorm van Crocus mathewii , uit zaad opgekweekt . Een stuk vroeger dan vorig jaar .

Hier nog geen spoor van de koning van de najaars Crocussen (voor mij althans) Danny - wie hier wel te voorschijn kwam is een eerste vorm van Crocus boryi - ooit opgekweekt uit zaad van de (verdwenen?) Crocusgroup.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:35:19
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:32:05:o  --6  ))4  >:(

Aha , onze gewaardeerde Croconut is back ! ((3 Die bloeit hier nog niet Luc ,heb je die buiten in de tuin ? 

Onkruid vergaat niet Kris en éénmaal 'nut' altijd 'nut'  -2(

De leucanthus heb ik op twee plaatsen in de tuin (die reeds bloeien) en in pot, waar ze nog niet bloeien.

Luc Gilgemyn

Wat goed is komt snel.. Crocus tournefortii, eergisteren 2 bloemen - gisteren 5 bloemen... vandaag moet ik nog gaan kijken  -2( .  Opmerkelijk, de stijl vind je in 3 kleuren, geel, oranje en roodachtig.  Vele jaren geleden gekregen van Tony Good als hele kleine bolletjes van 1 jaar oud.

Kris De Raeymaeker

Deze mathewii vorm  werd als 'Star of Delpinari ' benoemd en deze bloeit hier nu voor het tweede jaar op rij ...