Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Crocus zubovii ...En ook nog een goulimyi zaailing die zich genesteld heeft in een kleine akelei ...
Ook de eerste witte goulimyi staat nog mooi te wezen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Crocus dispathaceus in een lichtere uitvoering dan eerder gepost .

Kris De Raeymaeker

En wat moeten we hier van denken ? Een Crocus salzmanii met zwarte connectives ?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 oktober 2025, 14:34:55Crocus zubovii ...En ook nog een goulimyi zaailing die zich genesteld heeft in een kleine akelei ...

Een interessant trio, Kris ! Zaailingen en der blijven interessant.  De eerder genoemde uitgezaaide goulimyi zaaide zich bovenop het steunmuurtje, aan de voet ervan en zelfs in het gras.  Ziet er alleszins 'natuurlijk uit'.
Cr. zubovii (één van de vele speciosus-achtigen) heb ik hier gezaaid een aantal jaar geleden, straks hopelijk een eerste bloem.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 oktober 2025, 15:12:57En wat moeten we hier van denken ? Een Crocus salzmanii met zwarte connectives ?

:o  :o

Nooit eerde over gelezen of gezien Kris ! Is dat een eigen collectie en zo ja, vertoonde hij dat reeds in de natuur ??

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 oktober 2025, 15:12:57En wat moeten we hier van denken ? Een Crocus salzmanii met zwarte connectives ?
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 oktober 2025, 15:17:57:o  :o
Nooit eerde over gelezen of gezien Kris ! Is dat een eigen collectie en zo ja, vertoonde hij dat reeds in de natuur ??

Het waren kleine niet bloeiende plantjes  .Heeft vorig jaar niks gedaan , was waarschijnlijk nog te klein en dus is het allicht nu de eerste keer dat deze bloeit  .  Misschien is het ook geen constante en doet hij dat volgende jaar niet meer . Wie zal het zeggen ...   
Ik heb dit ook nog nooit gehoord bij salzmanii !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 oktober 2025, 14:34:55Crocus zubovii ...En ook nog een goulimyi zaailing die zich genesteld heeft in een kleine akelei ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 oktober 2025, 15:16:13Een interessant trio, Kris ! Zaailingen en der blijven interessant.  De eerder genoemde uitgezaaide goulimyi zaaide zich bovenop het steunmuurtje, aan de voet ervan en zelfs in het gras.  Ziet er alleszins 'natuurlijk uit'.
Cr. zubovii (één van de vele speciosus-achtigen) heb ik hier gezaaid een aantal jaar geleden, straks hopelijk een eerste bloem.

Het zou zo maar in de Pelops kunnen zijn Luc  ((14

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 oktober 2025, 11:38:23
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:55:59Een bedje gewijd aan Crocus ...
Citaat van: Danny Bonnez op 30 september 2025, 20:04:30Leuk te zien Kris , nieuw gemaakt deze zomer neem ik aan ?  ((14  ((12
Er staat al veel in bloei zo te zien ....
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2025, 20:33:38Dank je Danny ! Vorig jaar al mee begonnen maar dit jaar toch nog wat aanpassingen doorgevoerd ...Jawel er is wat gaande maar er moet normaal gezien ook nog heel wat komen...
Citaat van: Danny Bonnez op  2 oktober 2025, 19:34:10Mooi om te zien Kris , komt natuurlijker over dan een presentatie in een potje ! Ik zie ook geen labels wat natuurlijk overkomt . Haal je de labels uit voor de foto ? Ik kijk uit naar meer beelden en info over uw nieuw projectje ......

Dank je wel Danny ...wie mij een beetje kent weet dat natuurlijk maar liefste van al zou ik helemaal geen potten willen hebben ...nergens ! Maar omdat ik zo een grote fan ben van bepaalde soorten die anders niet te kweken zijn  moet ik wel  -2(  -2(  En dan probeer ik  toch weer methoden te vinden om het zo natuurlijk mogelijk te houden. Nu dit is helemaal geen ingewikkeld projectje hoor  ;)  Dit bedje ligt verhoogd om te vermijden dat het te nat wordt in de winter.
Het is opgehoogd met mijn oude gebruikte bollengrond...Maar de Crocus soorten zijn opgepot in een vers mengsel maar in vierkante vijvermandjes.Die vijvermandjes worden ingegraven en de bedoeling is dat je ze niet ziet zitten. De labels worden vaak gehalveerd en weg gemoffeld in het mandje.Bij aanhoudende lange en fikse regen wordt er een glasplaat overgelegd . Een aantal soorten waar ik vroeger mee worstelde doen het daar goed.Omdat er nog veel jonge planten staan oogt het nu nog wat kaal maar ik hoop dat ze beginnen aangroeien en het zo op termijn voller gaat zijn.Er zijn uiteraard ook nadelen aan ...In de late lente haal ik de mandjes er allemaal uit (als het blad is afgestorven) en die worden opgestapeld achter het tuinhuis in zwarte bakken . Droog maar dus niet baking hot.Dan vul ik weer opnieuw aan met grond die ik nog opzij staan heb. Wel een redelijke klus . Ik zit nog met 1 iets wat ik moet oplossen ....In dat gedeelte staat er dan helemaal niks in de zomer . Misschien ga ik daar toekomstig dan beplante schalen zetten ...

Leuk en interessant om te volgen Kris ! Helemaal mee eens dat er liefst zoveel mogelijk in de tuin staat , maar zoals je zegt niet alles lukt zomaar in de tuin , potcultuur hoort er nu eenmaal bij . Het valt ook op de iedereen een andere werkwijze heeft , iedere tuin is ook anders net als de omstandigheden . Maar in ieder geval zijn uw resultaten heel goed !  ((14  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 oktober 2025, 14:31:51Crocus pulchellus die de concurrentie met goulimyi dient aan te gaan ...

een mooi duo Kris ! Opvallend is dat de ene naakt bloeit en de andere al zoveel loof heeft ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Opvallend is dat C. goulimyi goed uitzaait in uw tuin , mooie witte vorm !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Iets om op te volgen , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 oktober 2025, 15:16:13

Een interessant trio, Kris ! Zaailingen en der blijven interessant.  De eerder genoemde uitgezaaide goulimyi zaaide zich bovenop het steunmuurtje, aan de voet ervan en zelfs in het gras.  Ziet er alleszins 'natuurlijk uit'.

C.goulimyi zaait ook goed uit in uw tuin , Luc , een heel natuurlijke look !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  3 oktober 2025, 19:30:13C.goulimyi zaait ook goed uit in uw tuin , Luc , een heel natuurlijke look !  ((14

Doet hij zeker Danny !  Bij dit stormweer ben ik toch heel blij dat deze (langbenige) Crocus goulimyi 'Mani white' veilig en wel in zijn pot can bloeien !  ;)

Luc Gilgemyn

Even 'langbenig' en blij dat hij beschut staat is deze Crocus goulimyi 'Agia Sofia', nog een collectie van de betreurde en vrijgevige Melvyn Jope.

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 oktober 2025, 12:04:12Even 'langbenig' en blij dat hij beschut staat is deze Crocus goulimyi 'Agia Sofia', nog een collectie van de betreurde en vrijgevige Melvyn Jope.

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 oktober 2025, 11:59:20
Citaat van: Danny Bonnez op  3 oktober 2025, 19:30:13C.goulimyi zaait ook goed uit in uw tuin , Luc , een heel natuurlijke look !  ((14

Doet hij zeker Danny !  Bij dit stormweer ben ik toch heel blij dat deze (langbenige) Crocus goulimyi 'Mani white' veilig en wel in zijn pot can bloeien !  ;)

Mooie goulimyi's Luc en elk jaar trouw op post , leuk dat we kunnen genieten van uw bijdrage bij dit stormweer !
Ieper , West-Vlaanderen