Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Crocus robertianus (South population - nabijheid Varnakovo Monastery )van Janis. Zou erg verwant zijn aan de lentebloeiende Crocus atticus wat duidelijk te merken is aan de gele keel. Volgens sommige botanisten is dit zelfs een herfstbloeiende mutatie van deze atticus.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Deze heb ik gekregen als Crocus homerii , een erg bleke vorm. 

Kris De Raeymaeker

Ook Crocus thomasii kan erg variabel zijn.... Meestal zijn ze wel heel wat lichter van kleur.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 10:53:12
Citaat van: Danny Bonnez op  4 november 2025, 21:16:58Ook deze is hier nieuw maar ik had er wel iets meer van verwacht .......
Crocus cartwrightianus creticus

Hey Danny , de vormen van cartwrightianus die ik in het westen van Kreta heb gespot waren bijna  altijd veel lichter van kleur dan hetgeen bijvoorbeeld voorkomt in Attica.(foto 1 & 2 ) Ik heb wel een paar donkere gezien rond Spili . (foto 3 en 4 ) Maar daar is dan de discussie of dit geen Crocus oreocreticus is....Destijds al een discussie toen ik de foto's toonde op het Schotse forum.  C.oreocreticus komt volgens Janis alleen maar voor op grotere hoogtes (1000-2000m) en in het oosten en het midden van Kreta. Dus volgens zijn boek niet in het westen. Nu Spili ligt zo een beetje op de scheiding van het midden en net iets meer westelijk. We zaten daar op 700m hoogte. Dus zou je zeggen cartwrightianus .Ik had er 's nachts moeten bij blijven want volgens Janis sluiten de bloemen van deze laatste niet tijdens de nacht. ;D

Bedankt voor uw uiteenzetting Kris , het is een grote meerwaarde als je deze gebieden al meermaals bezocht hebt, dan heb je zeker een duidelijk inzicht ! Dus als ik het goed begrijp komen de mooiste vormen ( donkere tekeningen ) van C. cartwrightianus niet voor in Kreta maar in Attica ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 10:59:45
Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2025, 23:21:35Tijdens een rondje in de tuin viel mijn oog op een allereerste neus van een voorjaarsbloeier ....sommige soorten maken al heel vroeg loof aan om 2 maanden later pas te bloeien .....
wie waagt een gokje ? Tip : komt uit Chios
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 november 2025, 20:39:45Ik kan me vergissen Danny, maar ik denk dat Crocus olivieri daar de enige lentebloeier is.....
Citaat van: Danny Bonnez op  4 november 2025, 20:59:08Een goede poging Kris ! Ik zou het eigenlijk niet weten en ook moeten opzoeken maar ik denk dat er toch wel een paar soorten meer voorkomen . Het gaat hier over Crocus fleischeri
Ik heb me dus heel erg vergist !  :-[  :-[  En dan weten dat ik fleisheri nog zelf heb gefotografeerd in Chios ....Was ik blijkbaar even kwijt. Is inmiddels ook al weer 13 jaar geleden ...

Geen probleem Kris , soms ontsnapt er wel eens iets ...... ;)

Dus daar ben je ook al geweest , je kan eigenlijk een eigen krokus boek uitbrengen met massa's foto's en ervaringen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:26:16Crocus robertianus (South population - nabijheid Varnakovo Monastery )van Janis. Zou erg verwant zijn aan de lentebloeiende Crocus atticus wat duidelijk te merken is aan de gele keel. Volgens sommige botanisten is dit zelfs een herfstbloeiende mutatie van deze atticus.

Lijkt er inderdaad heel goed op , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:38:53Ook Crocus thomasii kan erg variabel zijn.... Meestal zijn ze wel heel wat lichter van kleur.

Mooie donkere vorm Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:00:27Bedankt voor uw uiteenzetting Kris , het is een grote meerwaarde als je deze gebieden al meermaals bezocht hebt, dan heb je zeker een duidelijk inzicht ! Dus als ik het goed begrijp komen de mooiste vormen ( donkere tekeningen ) van C. cartwrightianus niet voor in Kreta maar in Attica ?

Heel graag gedaan Danny , hiervoor is het forum destijds nog altijd in het leven geroepen. En ook al zijn er maar misschien enkele mensen die dit oppikken dan nog zet ik die missie verder. Dat is toch wat ik tot op heden heb ervaren. C.cartwrightianus komt ook voor op een aantal eilanden die ik nog niet bezocht zoals Naxos en nog andere maar als ik daar planten van zie verschijnen op FB  zijn er dat ook altijd met lichtere bloemen...Ik hoop ze daar ook nog eens te gaan bestuderen in de natuur ....Dromen mag zeker. 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:38:53Ook Crocus thomasii kan erg variabel zijn.... Meestal zijn ze wel heel wat lichter van kleur.
Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:15:41Mooie donkere vorm Kris !

Als ik de tijd vind binnenkort dan zie je nog meer van deze soort via een kort reisverslagje Danny .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:06:57Geen probleem Kris , soms ontsnapt er wel eens iets ...... ;)
Dus daar ben je ook al geweest , je kan eigenlijk een eigen krokus boek uitbrengen met massa's foto's en ervaringen .......
Tja , ik heb daar wel eens van gedroomd maar dat is natuurlijk niet realistisch gezien de hoge kosten en het kleine afzetgebied als je het in het Nederlands schrijft.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:26:16Crocus robertianus (South population - nabijheid Varnakovo Monastery )van Janis. Zou erg verwant zijn aan de lentebloeiende Crocus atticus wat duidelijk te merken is aan de gele keel. Volgens sommige botanisten is dit zelfs een herfstbloeiende mutatie van deze atticus.
Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:12:52Lijkt er inderdaad heel goed op , Kris
Het is hier een nieuwe aanwinst en ik ben verbaasd over de grootte van de bloemen Danny. Die zijn echt groot. Ik moest ook direct denken aan Crocus atticus...Nu Janis schreef op zijn lijst dat hij deze planten in Griekenland meestal vond in de schaduw. Maar Griekenland is België niet ...dus ik houd het maar op een plekje in de zon.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:36:31Deze heb ik gekregen als Crocus homerii , een erg bleke vorm.
Ik had deze ook gepost op Facebook en volgens Vaclav Jost (Tsjechische bollenfanaat en compagnie de route van Janis )is dit geen homerii....Nu de bron vanwaar ik ze heb zegt dat de oorspronkelijke plant van de locus classicus komt . 

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  4 november 2025, 20:46:00We zijn ondertussen al november en de meeste herfstbloeiers zijn uitgebloeid , hier begint nu een overgangsperiode tussen herfst en lente met Crocus laevigatus vormen die hier de tuin opfleuren tot eind December .....

De bekende vorm van Dirk komt momenteel in actie , nl. de "dark blue form" . Misschien wel een van de beste vormen  en de grootste bloemen . De bijzonder aangename sterke geur kan ik jammer genoeg niet mee posten ......

Ook bij mij is het een favoriete laevigatus Danny.  Hier heeft hij net zijn eerste bloem laten zien, maar blijkbaar is het blad bij mij al veel verder ontwikkeld dan bij jou ?  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:00:27Bedankt voor uw uiteenzetting Kris , het is een grote meerwaarde als je deze gebieden al meermaals bezocht hebt, dan heb je zeker een duidelijk inzicht ! Dus als ik het goed begrijp komen de mooiste vormen ( donkere tekeningen ) van C. cartwrightianus niet voor in Kreta maar in Attica ?

De donkere Cr.cartwrightianus die ik (en Kris ook denk ik) komt inderdaad van Attica, in ons geval van wat wij hier liefelijk de lelijke berg zijn gaan noemen  -2(  Oros Merentha, een berg van omstreeks 500 m hoogte niet zover van Athene vandaan, ten zuidoosten ervan.  Foto 3 toont een bijzonder donker exemplaar dat echter net over was.  Die donkere jongens zullen ook nog wel op andere locaties in Attica voorkomen denk ik.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 november 2025, 08:46:18
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:36:31Deze heb ik gekregen als Crocus homerii , een erg bleke vorm.
Ik had deze ook gepost op Facebook en volgens Vaclav Jost (Tsjechische bollenfanaat en compagnie de route van Janis )is dit geen homerii....Nu de bron vanwaar ik ze heb zegt dat de oorspronkelijke plant van de locus classicus komt . 

Tjah.... naamdiscussies zijn het eten en drinken van onze hobby Kris !  -2(