Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Narcissus albidus subsp. occidentalis SF16 uit de Hoge Atlas in Marokko. Een plant die groeit op Noord georienteerde hellingen met kleine struiken en groenblijvende eiken. De naam "Narcissus albidus" is ingevoerd door Mike Salmon om er een aantal collecties in onder te brengen die niet volledig passen in de groep "Narcissus cantabricus". Het meest opvallend is de melkwitte kleur bij N. albidus tegenover de kristalwitte kleur van N. cantabricus.
Citaat van: Luc Scheldeman op 5 januari 2025, 16:42:04Narcissus albidus subsp. occidentalis SF16 uit de Hoge Atlas in Marokko. Een plant die groeit op Noord georienteerde hellingen met kleine struiken en groenblijvende eiken. De naam "Narcissus albidus" is ingevoerd door Mike Salmon om er een aantal collecties in onder te brengen die niet volledig passen in de groep "Narcissus cantabricus". Het meest opvallend is de melkwitte kleur bij N. albidus tegenover de kristalwitte kleur van N. cantabricus.Mooi ,mooi Luc ......Ook hier weer niet altijd eenvoudig om ze allemaal van elkaar te onderscheiden . Temeer omdat ze in cultuur wel met mekaar kruisen veronderstel ik en dat er dan ongewild cv's worden verspreid ? Bestaat er dan een kristalwitte cantabricus ?
Heeft iemand eigenlijk de legendarische Narcissus cantabricus petunioides? Ik ben er al jaren naar op zoek, maar zonder succes. Ooit kon ik een bol bemachtigen, maar toen die voor het eerst bloeide, bleek het toch geen Petunioides te zijn.
Citaat van: Eberhard Prößdorf op 6 januari 2025, 14:29:45Heeft iemand eigenlijk de legendarische Narcissus cantabricus petunioides? Ik ben er al jaren naar op zoek, maar zonder succes. Ooit kon ik een bol bemachtigen, maar toen die voor het eerst bloeide, bleek het toch geen Petunioides te zijn.Ik heb die jaren geleden 1 keer aangeboden geweten maar ook deze bollen voldeden niet aan de beschrijving. Wellicht waren ze het product van ongecontroleerd zaaien.
Citaat van: Luc Scheldeman op 6 januari 2025, 19:57:46Citaat van: Eberhard Prößdorf op 6 januari 2025, 14:29:45Heeft iemand eigenlijk de legendarische Narcissus cantabricus petunioides? Ik ben er al jaren naar op zoek, maar zonder succes. Ooit kon ik een bol bemachtigen, maar toen die voor het eerst bloeide, bleek het toch geen Petunioides te zijn.Ik heb die jaren geleden 1 keer aangeboden geweten maar ook deze bollen voldeden niet aan de beschrijving. Wellicht waren ze het product van ongecontroleerd zaaien.Blijkbaar heeft Steve Garvie de echte (wat heeft die mens niet??? ) Hij postte foto's op Facebook op 28 december.https://www.facebook.com/steve.garvie.54/posts/pfbid035tnCYyQXoYtPMXu1CJDS7i3p7Ua6yrQUXGysoLp8tHyL8R8PKQxVcxBhwppPDPaxl Ik weet niet of de link zal werken, indien niet laat het weten, ik zal een paar foto's wegplukken en hier posten.
Blijkbaar heeft Steve Garvie de echte (wat heeft die mens niet??? ) Hij postte foto's op Facebook op 28 december.Ik weet niet of de link zal werken, indien niet laat het weten, ik zal een paar foto's wegplukken en hier posten.
Zelf heb ik hier een pot in bloei met wat Narcissus 'Treble Chance' had moeten zijn... dat is het duidelijk niet want veel te wit in vergelijking met de echte Treble chance.Hij is bijna 100 % wit, maar niet helemaal, zeker een romieuxii type gekruist met ??
Citaat van: Luc Gilgemyn op 8 januari 2025, 18:23:22Zelf heb ik hier een pot in bloei met wat Narcissus 'Treble Chance' had moeten zijn... dat is het duidelijk niet want veel te wit in vergelijking met de echte Treble chance.Hij is bijna 100 % wit, maar niet helemaal, zeker een romieuxii type gekruist met ??N. romieuxii "Treble Chance" is op de markt gebracht door (vader) Potterton en is geel.Hierbij de foto van hun website.