Irissen in 2025

Gestart door Luc Scheldeman, 4 januari 2025, 12:57:18

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 februari 2025, 10:00:15
Ik heb deze als Iris reticulata x'Superglow' gekocht maar ik kan nergens op internet een reticulata vinden met die cultivar naam . ))4 ))4
Misschien wordt het duidelijker als de bloem zich opent ?

Zou dat geen van de Mc Murtrie kruisingen zijn Kris ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

#16
Citaat van: Luc Scheldeman op  1 februari 2025, 17:49:46
Dit moet ongeveer de donkerste wildvorm van Iris reticulata zijn die ik in bezit heb.
De eerste foto was niet optimaal door het gebrek aan licht, hier zijn nieuwe.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Nog een Iris reticulata, nu een collectie uit Turkije die onbeschermd in de rotstuin staat.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 februari 2025, 10:00:15
Ik heb deze als Iris reticulata x'Superglow' gekocht maar ik kan nergens op internet een reticulata vinden met die cultivar naam . ))4 ))4
Misschien wordt het duidelijker als de bloem zich opent ?
Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 februari 2025, 10:22:49Zou dat geen van de Mc Murtrie kruisingen zijn Kris ?

Als de naam juist is dan zeker wel Luc ...Hij heeft veel weg van 'Orange Glow ' maar is volgens mij ook niet helemaal gelijk ? Misschien een verschrijving ? Misschien moeite Alan maar eens een berichtje sturen ))4 Hier is hij in ieder geval met geopende bloem.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op  1 februari 2025, 17:49:46
Dit moet ongeveer de donkerste wildvorm van Iris reticulata zijn die ik in bezit heb.
Citaat van: Luc Scheldeman op 10 februari 2025, 07:45:05De eerste foto was niet optimaal door het gebrek aan licht, hier zijn nieuwe.

Wat een kleur Luc !!! Je laat ons weer lekker kwijlen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 10 februari 2025, 07:47:26
Nog een Iris reticulata, nu een collectie uit Turkije die onbeschermd in de rotstuin staat.
Moet al niet onderdoen tov de vorige ....wat een power kleur ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 10 februari 2025, 07:47:26
Nog een Iris reticulata, nu een collectie uit Turkije die onbeschermd in de rotstuin staat.

Magnifiek !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Ik vindt hem zeker niet minder in de sneeuw ....onze dubieuze (?) Iris reticulata x 'Superglow'   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 februari 2025, 15:48:46
Ik vindt hem zeker niet minder in de sneeuw ....onze dubieuze (?) Iris reticulata x 'Superglow'

Da's nog eens een contrast !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 februari 2025, 15:48:46
Ik vindt hem zeker niet minder in de sneeuw ....onze dubieuze (?) Iris reticulata x 'Superglow'
Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 februari 2025, 15:50:10Da's nog eens een contrast !

Voor de keren dat het hier in Vlaanderen kan Luc .... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

#25
Iris sheila an Germny

Luc Scheldeman

Citaat van: Theo Stronks op 11 februari 2025, 15:58:29
Iris sheila an Germny
De eerste foto is natuurlijk niet de iris Theo.

De juiste schrijfwijze voor deze plant is "Sheila Ann Germaney".  Het is een kruising tussen iris winogradowii en iris histrioides en is ook de zusterplant van Iris "Katherine Hodgkin" die de zelfde ouders heeft.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Ik heb momenteel voor de eerste keer een juno in bloei die door "iedereen" in het noordelijk halfrond als onhoudbaar wordt aanzien.
De identificatie van deze plant is net bevestigd door Kew als Iris hymenospatha subsp. leptoneura.
Deze plant komt voor in C & W Iran en in Irak en groeit daar in een zeer warme en droge regio. 
Hier staat deze plant samen met andere vochtgevoelige juno's in een serre waar er nagenoeg constant ventilatoren draaien en waar er enkele uren per dag artificieel licht (infrarood en ultraviolet) als bijverlichting wordt gegeven.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 13 februari 2025, 14:02:30
Ik heb momenteel voor de eerste keer een juno in bloei die door "iedereen" in het noordelijk halfrond als onhoudbaar wordt aanzien.
De identificatie van deze plant is net bevestigd door Kew als Iris hymenospatha subsp. leptoneura.
Deze plant komt voor in C & W Iran en in Irak en groeit daar in een zeer warme en droge regio. 
Hier staat deze plant samen met andere vochtgevoelige juno's in een serre waar er nagenoeg constant ventilatoren draaien en waar er enkele uren per dag artificieel licht (infrarood en ultraviolet) als bijverlichting wordt gegeven.

Heel veel respect Luc !  :o :o ((3 ((3 Er komen aardig wat technieken bij kijken zo te zien , maar het loont wel !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

Prachtige plant en werkelijk een huzarenstuk dat het je lukt om deze plant goed te houden. Chapeau!!!
Met vriendelijke groet