Irissen in 2025

Gestart door Luc Scheldeman, 4 januari 2025, 12:57:18

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Wel heeeeel laat : Iris henryi - dwarf form
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 september 2025, 18:04:35Wel heeeeel laat : Iris henryi - dwarf form

Forma autumnale Luc .... -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

De Onco's zijn al niet meer te stoppen ....ze beginnen volop blad aan te maken .

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 september 2025, 10:00:19De Onco's zijn al niet meer te stoppen ....ze beginnen volop blad aan te maken .
Zelfde toestand hier.  Eigenlijk niet optimaal om de winter door te komen
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 september 2025, 10:00:19De Onco's zijn al niet meer te stoppen ....ze beginnen volop blad aan te maken .
Citaat van: Luc Scheldeman op 27 september 2025, 19:08:08Zelfde toestand hier.  Eigenlijk niet optimaal om de winter door te komen

Ja zeker niet goed moest het erg koud gaan worden en als het zacht blijft dan is het heel de winter controleren op bladluis ....Zou het ook niet nefast zijn voor de bloei ?

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 september 2025, 10:17:55
Citaat van: Luc Scheldeman op 27 september 2025, 19:08:08Zelfde toestand hier.  Eigenlijk niet optimaal om de winter door te komen

Ja zeker niet goed moest het erg koud gaan worden en als het zacht blijft dan is het heel de winter controleren op bladluis ....Zou het ook niet nefast zijn voor de bloei ?

Vooral de bladluizen kunnen een probleem vormen.
Vorst kan ik in de serre nog compenseren.
Veel blad zal wel niet nefast zijn voor de bloei, ik denk dat vooral de hoeveelheid winterlicht invloed heeft.
Torhout, West-Vlaanderen

Marc Coolens

Een boeketje Iris Unguicularis , bloei begonnen eind oktober met een paar bloemen en nu full speed .
Bloeide ook in februari dit jaar maar nu echt uitbundig, kleur is wel fletser maar toch nog mooi.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op Gisteren om 18:05:04Een boeketje Iris Unguicularis , bloei begonnen eind oktober met een paar bloemen en nu full speed .
Bloeide ook in februari dit jaar maar nu echt uitbundig, kleur is wel fletser maar toch nog mooi.
Wow , rijke bloei Marc. !  ((3  ((3  Is meer dan welkom in deze grijze tijden. Hoe heb je hem staan ?

Marc Coolens

Ik heb deze zeker 10 jaar Kris, eerst 2 jaar in pot maar geen bloei meer. Daarna gewoon in de tuin geplant, goed doorlatende grond en op +/- 30cm van een zuidermuur die heel warm wordt en s'avonds lang de warmte afgeeft.
Eerst 5 jaar heel trage groei en geen bloei.De laatste 2-3 jaar bescheiden bloei( 2/3 bloemen) in februari;
Nu dit jaar in februari terug 3/4 bloemen en nu echt uitbundig gestart begin november . Ik heb zojuist gezien dat er nog bloeistengels bijkomen. De regen is wel nefast nu , zullen snel verwelken. --13
Pas de laatste 3 jaar wat voeding gegeven , 1 à 2 maal in het voorjaar een vloeibare mest voor pelargoniums gegeven . Ik gebruik dezelfde meststof voor mijn galanthussen omdat er iets meer kalium in zit.
Hopelijk is deze info een beetje hulp voor andere forumleden