Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Anemone sylvestris van naderbij bekeken. De bloemen zijn vrij groot en vallen al van ver op.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Mooi toch?

In eerste instantie vonden we de planten niet. Bovenaan op de heuvel zagen we in de verte echter een persoon die onze aandacht trok omdat hij foto's trok. Wij dachten daarbij onmiddellijk dat hij de planten gevonden had en deze aan het fotograferen was.
Wij dus naar boven. En vrij vlug zagen we dan ook de grote groep Anemone sylvestris. De persoon in kwestie was een student uit Wenen die er op zoek was naar insecten. Anemone sylvestris kende hij niet en had er nog nooit van gehoord....  :o  Erg toevallig dus dat hij op dezelfde plaats aan het zoeken was tussen de anemonen. 

Frankie Wulleman

En zie daar, ook de onvermijdelijke Adonis vernalis is hier weer present, zij het dan in kleinere aantallen dan op de andere sites.

Frankie Wulleman

Pulsatilla grandis met nog een laatste bloem.

Frankie Wulleman

Er groeien hier nog tal van andere planten, zoals bijvoorbeeld deze Buglossoides purpurocaerulea met zijn donkerblauwe bloemen. (foto 1 en 2)
Ook Euphrobia kan ik erg waarderen vanwege de typerende frissen kleuren. Dit is Euphorbia polychroma (foto 3 en 4)

Frankie Wulleman

En ook hier wemelt het van de hagedissen. Nogmaals een fantastisch exemplaar van de smaragdhagedis.
Op de bloesems: een gouden tor.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2025, 21:52:56
Voor een volgende excursie trekken we terug de vooralpen in, de omgeving van Gresten. De bedoeling is er om Crocus vernus en Crocus napolitanus te gaan zoeken.
We ruilen dus even het vlakke Burgenland voor het sterk heuvelachtig karakter aan het begin van de alpen waar het voorjaar stilaan zijn intrede doet. De omgeving ziet er fantastisch uit. In de verte lonken de witte bergen.

Die besneeuwde bergen in zicht zien er heel mooi uit , prachtig decor Frankie ! De natuur in de lente vind ik persoonlijk mooier dan in de zomer
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2025, 22:05:57
Vanuit Gresten rijden we naar de Zellerpas, omdat het gebied daar bekend staat als Crocusgebied. Echter... het wordt dit keer een afknapper. In vrijwel het ganse traject zijn geen krokussen te zien. Niet in de weiden, bossen, nergens... Vreemd. We zijn niet te laat, of ik zou zeker het crocusloof gezien hebben  en ook niet te vroeg, want de sneeuw is op deze hoogte al enkele weken geleden verdwenen.

We kunnen slechts 1 krokus vinden... ?
Overal zien we ook Soldanella alpina opduiken.

Het is een beetje sneu, maar het is wat het is.

Schitterende natuurbeelden Frankie ! Is toch wel vreemd , slechts 1 krokus te vinden . De habitat lijkt zeker wel goed  ((--11 . Crocus vernus en napolitanus lijken wel wat op elkaar . Toch denk ik dat deze napolitanus is vanwege de grotere langwerpige bloemvorm . De soldanella is prachtig !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 januari 2025, 18:22:24
Een volgende plant die op wishlist stond is deze Anemone sylvestris. Via een goed contact kon ik een groeiplaats verkrijgen, want ook deze Anemone is geen plant die je op elke straathoek tegenkomt. Met een beetje zoekwerk en wat geluk konden we een mooie kolonie vinden.

Inderdaad een leuke plant Frankie , doet het hier voorlopig niet slecht in de tuin , al heb ik alleen in het najaar bloei voorlopig .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 januari 2025, 18:24:13
We zagen de planten op twee verschillende plaatsen, steeds in open terrein.

Heel interessant te zien , Frankie . Ik dacht dat het meer een schaduwplant was . Zag ik ook in Utrecht vorige herfst dat deze plant in de zon stond
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 januari 2025, 18:22:24
Een volgende plant die op wishlist stond is deze Anemone sylvestris. Via een goed contact kon ik een groeiplaats verkrijgen, want ook deze Anemone is geen plant die je op elke straathoek tegenkomt. Met een beetje zoekwerk en wat geluk konden we een mooie kolonie vinden.

Al weer heel mooi om zien Frankie  !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 15 januari 2025, 22:38:53
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2025, 21:52:56
Voor een volgende excursie trekken we terug de vooralpen in, de omgeving van Gresten. De bedoeling is er om Crocus vernus en Crocus napolitanus te gaan zoeken.
We ruilen dus even het vlakke Burgenland voor het sterk heuvelachtig karakter aan het begin van de alpen waar het voorjaar stilaan zijn intrede doet. De omgeving ziet er fantastisch uit. In de verte lonken de witte bergen.

Die besneeuwde bergen in zicht zien er heel mooi uit , prachtig decor Frankie ! De natuur in de lente vind ik persoonlijk mooier dan in de zomer

De zomer is natuurlijk ook niet verkeerd, maar het voorjaar heeft ook wel mijn voorkeur, Danny.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 15 januari 2025, 22:49:45
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2025, 22:05:57
Vanuit Gresten rijden we naar de Zellerpas, omdat het gebied daar bekend staat als Crocusgebied. Echter... het wordt dit keer een afknapper. In vrijwel het ganse traject zijn geen krokussen te zien. Niet in de weiden, bossen, nergens... Vreemd. We zijn niet te laat, of ik zou zeker het crocusloof gezien hebben  en ook niet te vroeg, want de sneeuw is op deze hoogte al enkele weken geleden verdwenen.

We kunnen slechts 1 krokus vinden... ?
Overal zien we ook Soldanella alpina opduiken.

Het is een beetje sneu, maar het is wat het is.

Schitterende natuurbeelden Frankie ! Is toch wel vreemd , slechts 1 krokus te vinden . De habitat lijkt zeker wel goed  ((--11 . Crocus vernus en napolitanus lijken wel wat op elkaar . Toch denk ik dat deze napolitanus is vanwege de grotere langwerpige bloemvorm . De soldanella is prachtig !

Heel vreemd, Danny. We waren er nochtans op het juiste moment. Ik begrijp het ook niet goed. Toen we nog wat hogerop gingen, was alles nog dichtgesneeuwd. Bovendien kon je er ook niet veel hoger meer. Het was zo'n 1600 m dacht ik. Bovendien is het gebied vrij bebost. Er zijn niet zo veel open gebieden.
Dus je hebt vermoeden dat het toch napolitanus zou kunnen zijn?